Monday, June 29, 2009

in memory of tok wan

Si kecil comot, nakal, polos dan suka berkhayal sepi dalam dunianya. Mungkin itu belum tepat untuk mengambarkan sosok si kecil itu...(aku kecil dulu). Memori ini yang masih aku ingat sebelum tok wan pergi meninggalkan dunia selamanya. Si kecilmu ini.. sepertinya tak seperti yang engkau kenal dulu.. Si kecilmu tak sekuat yang engkau inginkan.

..selepas tok wan pergi selamanya... berjuta cerita dan pengalaman menerjang si kecilmu. ingin aku berlari memelukmu erat.. menangis di bahumu, merasakan belaian hangat jarimu.. dan melayan cerita memorimu yang kadang mengasyikkan. Ketika Tok Wan masih menghirup udara di dunia ini, anak-anak dan cucu-cucumu berkumpul di rumah pusakamu dan selalu dipenuhi gelak tawa dan jauh dari segala kerisauan. Tok Wan, kini kami bercerai berai...dan tak lain hanya badan yang sihat tapi berjiwa lapuk.

Tok Wan, sering aku rindu hangatnya kampung kita... hangatnya suasana di sana. Sinar matahari yang selalu setia bersinar untuk kita... memang benar yang selalu kau katakan : "Hidup ini nanti, suatu masa memerlukan pengorbanan... jadi kuat lah, ingat!! lakukan yang terbaik.."

Tapi ya.. mungkin ini pengorbanan. Aku harus kuat.. usah bimbangkan si kecilmu.
Berbeza???... Ya... semuanya jauh berbeza Tok... semuanya. Tidak ada yang tinggal. Masih aku ingat... segala pesan tak akan pernah aku lupakan... Mungkin kini aku bukan lagi si kecilmu yang penuh tata susilamu, aku di sini tumbuh keras dan angkuh.. entah sifat dan perilakuku.. mungkin lingkungan yang mengharuskan aku seperti ini..

Tok Wan, ingin aku pulang kampung kita, dan kini pasti berbeza..(kalau Tok Wan masih ada) tapi setidaknya aku dekat dengan pusaramu, Tok Wan, dekat dengan rumah lamamu (yang sudah mula meroboh itu), dekat dikelilingi pepohon kelapa yang tinggi menyayup... dan rimbunan phon-pohon kemunting yang manis buahnya, pohon ketereh yang rendang menaung itu, berlari-lari di atas tanah pasir putih tanpa sepatu, mendengar deruan angin dan deruan ombak dari kejauhan... Langit malam di halaman itu sentiasa dipenuhi bintang... juga kunang-kunang.. semuanya indah bagiku...

Tapi, walau betapa rindunya aku ingin pulang.. langkah kini tersendat. Kerumitan ini entah bila akan tenang. Dan tahukan Tok Wan... ada seseorang yang memdambakan Si kecilmu ini di sini. Seseorang yang mencintai Si kecilmu. Tok Wan, Si kecilmu kini telah menemukan tambatan hati. Tok Wan, tahukah ketika aku ungkapkan semuanya padanya tentang kerinduanku pada kampung kita, tentang keinginanku menemani tok wan, matanya berkaca.." jangan tinggalkan aku", rintihnya. Tok Wan, lagi lagi pengorbanan...maafkan si kecilmu jika sekarang aku katakan kadang aku putus asa.. ingin aku berpatah balik dan melupakan semuanya. Kenapa si kecilmu ini selalu tak sanggup, walaupun sangat ingin.. !!

aku ingin anugerahkan doaku untuk mu saban malam. Tetapi terkadang aku terlupa, terlalai dek urusan keduniaan yang tak akan selesai sehinggalah aku sendiri menyusul mu... Maafkan aku atas kelalaian itu...

Amanlah kau di sana. Semoga amal ibadahmu diterima di sisi-Nya dan semoga dosa-dosamu diampuni oleh-Nya.

Al Fatihah


15 comments:

azza_irah said...

ermm..
tringt nya tok yg sedang uzur di kampung..

W. Hidney said...

rindu nenek huhuhu

a kl citizen said...

cantik2 foto yang disertakan... menambah terkesannya di hati

ainShahajar said...

erm..takpe kot tak dpt pulang ke kampung

doa-doalah selalu..sedekah al-fatihah.. moga itu dpt menerangi kuburnya =)

Shitsurei shimashita said...

salam bro...
nampak kurus ler..hehehe
pengorbanan adalah tuntutan
hanya yg terkorban lebih paham erti pengorbanan

John Iverson said...

Saya sayang tok wan saya... Al-fatihah

Tirana said...

Masa kecilku..aku dimanja oleh tokwan..apa yang diminta pada emak tak dapat..minta pada tokwan, tentu dapat..hehhe..tapi sayang umur tokwan tak panjang untuk melihat aku membesar..

dir&fara said...

rindu dir pade arwah atok hanye tuhan yg tahu.. kelmarin sepupu dir kawen, tapi hati dir yang merintih.. tengok hanye nenek sorang yang menepung tawar, hati dir makin sebak.. alangkah indah kalau arwah atok masih ade.. gembire menyambut cucu menantu baru.. tapi alagkah indahnye lagi kalau pengantin itu dir dan fara.. cucu lelaki pertame dia yang kawin.. apekan daye, belum tiba mase dir.. sepupu dir yang kawin dulu.. bole dikatekan dir ni mungkir janji kat arwah atok ke??

addyaholix said...

kalau di kampung sebelah mak di negeri sembilan, saya cucu paling manja dengan atok dan wan. jangan terkejut kalau sampai sekarang tiap kali balik kampung, memang saya akan tidur dengan atok. dah jadi kebiasaan. sepupu-sepupu dan makcik-makcik semua pon dah faham. kadang malu jugak sebab dah besar panjang tapi masih manja dengan atok dan wan. selalu juga kena perli tapi saya suka macam tu. haha!

pernah sekali saya balik kampung, dan saya tak tidur dalam bilik dengan atok, saya tidur depan tv. bila bangun pagi saya tengok atok merengkot tidur sebelah saya. hati jadi sebak dan terharu sangat-sangat. wan cuma mampu senyum. kata wan, atok tu tak boleh langsung nak berenggang dengan saya kalau saya ada. cucu atok lah katakan. haha!

tapi sekarang atok dah makin kurang sihat. atok selalu sakit-sakit. atok tak lagi secergas dulu. atok selalu sakit-sakit badan. beberapa bulan lepas atok masuk hospital. atok langsung tak boleh bergerak. berjalan apatah lagi. yang mampu atok buat cuma berbaring dan mengeluh sakit. hati saya juga sakit. tapi sekarang kesihatan atok bertambah baik. saya selalu doa saya pergi sebelum atok. tak sanggup rasanya merasai kehilangan orang yang paling kita sayang bang chime!

dan untuk bang chime, moga roh arwah ditempatkan bersama kekasih-kekasih Allah insyaallah. alfatihah!

aianna said...

alfatihah wat tok wan..

Ad Rifza said...

Teringat atuk belah ayah..Bilik Ad duk berintenet saban malam ni bilik atuk dulu..Bilik nilah tempat dia berehat dan PERGI..Ingat kat atuk..Ad panggil CHE'..Skrg atuk belah mak pun stay sini..Sudah kurang upaya..perlukan bantuan..
Moga Allah sentiasa merahmati roh atuk AD dan Chime yang telah pergi..Dan diampunkan segala salah silapnya..Moga mereka abadi disana..dalam jangka waktu akan datang kita juga akan menyusul..moga dipertemukan dialam sana..Dengan izinNYA..

Ecah said...

chopp nak mencolah.. tok wan ecah sehat lg.. alhamdulillah.. baru semalam call dia.. ayah ecah pun bru semalam balik kampung nolong dio.. hai xsabar nak raso buah manggis doyan dari kebon.. hihihi..

ASYIQ said...

Isyk...syahdunya. Sangat terasa kerinduan chime. Akak pn dah tak ada atok. AlFatihah utk mereka semua.

chimera said...

azza - semoga tok setiasa sihat...


hidney - sama lah kita... rindunya kat nenek. Tapi dah tak dpt jumpa dah.


a kl citizen - gambar curi dlm flickr jugak tu... hehe


ain - tapi teringin sgt nak dok kat kampung. nak jaga rumah tokwan yg tak ada org duduk tu...


shitsurei - salam... nampak kurus ke... iye ke. org lain semua kata makin tembam.
-pengorbanan memang sentiasa perlu. mahu tak mahu, suka tak suka... moga dgn pengorbanan kita akan dihargai.


john - Al fatihah....



kak Tirana - kita lalui hal yg sama. nak apa-apa selalu mintak kat tokwan je. tokwan mesti bagi... semoga tokwan kita dilindungi Allah di 'sana'...


dir - semua di bawah ketentuan Allah. Bukan semua yg kita nak akan kita dapat... walaupun atuk tak dpt saksikan perkahwinan dir nanti, masih ada cara yg boleh bautkan atuk gembira kat sana... doa banyak-banyak untuk atuk...
tak!! dir tak mungkir janji. kita hanya merancang. Allah sebaik-baik perancang...



addy - haha, cucu manja rupanya. bertuah badan kan.
moga atuk addy akan sentiasa sihat.
dan jgn berdoa yg bukan-bukan mcm tulah. kehilangan org2 yg kita sayang tu perkara normal dlm kehidupan. sesiapa pun akan hadapinya...

Terima kasih untuk doa tu... Alfatihah sekali lagi untuk tokwan.



aiana - Alfatihah...



ad - hmmmm, saya semua atuk dan nenek belah mak dan belah ayah semua dah tak ada... nak balik kampung pun dah tak seronok. tapi nak duduk kampung sebab nak jaga rumah tokwan. Moga roh-roh mereka yg kita sayang sentiasa dilindingi Allah...



ecah - hahah, kat tanah arwah tok saya pun ada dusun durian luas sangat. separuh bukit... tapi mak saudara yg jaga. ni musim2 doyan ni, byk gilerlah nak makan... tapi tak kesempatan lagi nak balik...



kak asyiq - Alfatihah untuk mereka2 kita sayang yg telah tiada...

Ajami Hashim said...

nice entri ;-)