Thursday, October 15, 2009

Allah sedang mendidik...

“Apabila kita sendiri diuji dengan apa yang sering kita nasihatkan (baca: tuliskan), itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia…”

Sabarlah!!!
Allah sedang mendidik...
Allah sedang mengajar kau erti sabar dan ikhlas
... Sabar dan Ikhlas...
jadi... nasihat untuk diri...
SABARLAH
SABARLAH
SABARLAH
&
IHKLASLAH...

Ujian kali ini tidaklah seberat mana..
Ingat (wahai diri ku)... Allah sedang mendidik.





*****************

15 comments:

silbi abigail said...

ada org anggap sabar itu spt tunggu dan lihat.. seperti menunggu buah durian gugur..
bukankah mereka sepatutnya berusaha dan barulah bersabar melihat hasilnya..

Abd Razak said...

assalamualaikum...

Sabar dalam menjalankan ketaatan
Sabar dalam meninggalkan perbuatan maksiat
Sabar atas takdir dan musibah

"Hai orang-orang yang beriman jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang sabar." (QS al-Baqarah: 153)

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ said...

Allah SWT sentiasa mendidik sesuatu perkara yang terbaik utk kita semua....


=]

-cD- said...

Bila kita di uji, tandanya Allah sayangkan kita. Sentiasa membimbing ke arah Nur Nya..

Ikhlaslah dalam membimbing terutama dalam nasihat (penulisan) kesannya amat besar pada kami semua..

Mekaceh bang Chime.

ch@ said...

alaa....catatan kali ni, simple sgt, tak pueh nak baca, apatah lagi org yg agak kayu tang bahasa seni ni :p huhuhu!

Izariza said...

Salam Chime,
mihnah itu tanda ingatan-Nya. Hanya mereka yang 'celik' sadar itu tangan-tangan peringatan. Seteguh karang dik!

zai said...

Salam Chime..

"Sabar itu separuh daripada iman".

Allah menyintai orang2 yg sabar kerana utk memerangi hawa nafsu memerlukan kesabaran yg tinggi..

Sabar ye dik..kang banyak plak tumbuh uban kat kepala tu..hehehe

Puteri Amna Balqies said...

yerla aqies setuju dengan bait2 ayat chime nih..allah sedang mendidik..sabar dan ikhlas..

tapi kan chime kalo kite bersabar tapi org still kate kite mcm2 mane yer chime..tapi kite sebenarnya xmcm tu pun..

huhu..sila la kasik jawapan..mybe bole bantu menyelesaikan kekusutan yg bersarang dlm otak aqies nih..

~Kak AZZ~ said...

begitulah lumrah alam....kadang2 apa yang kita tulis tu balik kepada diri kita...mungkin sewaktu menulis kita tidak merasa sangat kesannya, tetapi bila sesuatu kejadian itu benar2 berlaku seperti apa yg kita tuliskan...ianya sememangnya mencabar keimanan juga kesabaran kita...

sabarlah duhai hati....
kuatkanlah iman ini....

semoga Chime terus sabar dan sabar dan sabar........Insya'allah, ada kemanisan disebalik dugaan itu...

Sharif John said...

Saya sangat bersetuju dgn entry bro kali ini.... sabar ya bro... Allah nk bagi ganjaran tu...

miEchi said...

ye encik..sabar...takde ape yg saye boleh buat ;agi skarang..melainkan s.a.b.a.r...lepas satu..satu...

- jinggo - said...

Bro..
ingat
dikatakan.........
kita disini bukan untuk dihukum @ dihakimi
kita diajar
kita belajar.......


menarik blog ni....

Ad Rifza said...

Kita sentiasa dalam pembelajaran.. Belajar mengenal erti hidup..Asam garam dalam hidup mengajar kita sesuatu..Andai kita salah kita membetulkan salah..Andai kita tidak sabar kita belajar bersabar dengan segala ujianNYA..Jika kita tidak ikhlas kita ikhlaskan hati dalam melakukan sesuatu.Satu proses pembelajaran yang tidak putus sehinggalah ke hujung nyawa nanti..

WanHidayat said...

Benar Allah mendidik dengan memperingati apa yang kita telah katakan...kita beriman dari tutur bahasa yang kita zahirkan.....

Jika kita mengikhlaskan hati...insyaAllah kita akan dihadiahkan dengan kekuatan sekali pun kita berada dalam situasi yang sibuk......

Kerana kita sedang dipelihara olehNya....

Amin....

a kl citizen said...

assalammualaikum

sangat benarlah tu