Monday, August 18, 2008

PAMPER URSELF : You Deserve It!

Macam mana nak motivasikan diri ek.. maklum larrr nak baca buku motivasi bukan semudah baca novel kisah cinta kalau boleh.... bukan takat baca... cuba faham dan selami di sebalik TerSurat dan TerSirat kata-kata itu...

Kata orang yang berakal.... dalam hidup kita... setiap hari akan ada "Jalan" yang perlu kita pilih... jalan yang dipilih mungkin jalan yang mudah... atau mungkin juga jalan yang penuh dengan dugaan dan cabaran... atau jika tersilap pilih jalan, mungkin kita akan temui "jalan mati" Ops! Boleh jugak kalau mahu jalan-jalan cari makan

Hakikatnya kita perlu memilih... biarpun membuat pilihan bukanlah perkara yang mudah... adakalanya kita perlu berbohong... atau mungkin perlu menyakiti sesuatu/seseorang/mungkin juga diri sendiri...

Inilah hakikat kehidupan... kita yang bernama Manusia... tidak pernah puas dengan apa jua kelebihan dan kekurangan yang kita miliki... sifat Dengki itu sering menguasai diri... bukan hanya oranglain malah... adakalanya kita jugak begitu. So.... jangan nak kontrol-kontrol bagai... takde faedahnyerrrr...

Adakalanya kita akan menjadi mangsa dengki orang lain... dan ada kalanya juga... kitalah "pendengki" itu...

Hmmm... dengki itu tidak salah... cuma tinggal lagi, bagaimana kita mengawal perasaan itu kepada satu tahap yang sepatutnya... yakni yang paling minima... bagaimana? Bergantunglah kepada cara kawalan masing-masing...

2 comments:

Ted said...

saya pendengki, tp dengki saya adalah baik tuk menaikkan taraf hidup saya.adakah ia dengki yg sihat?hehe

i-chimera said...

dulu masa sekolah ada satu cikgu tu nama dia cikgu fauzi selalu berpesan... kita perlu dengki kan sahabat kita yg sentiasa dpt no 1 dlm exam... sebab dgn dengki tulah baru kita usaha utk mempertingkatkan diri... hmmm... rasanya sihat lah tu kot...