Wednesday, September 10, 2008

Untuk sahabat saya yang lagi seorang tuu...

Saya tiba-tiba terkesan pulak dgn satu lagi hal ajaib... pelik bin ajaib... - Puasa tapi tak mahu sembahyang???...

Hmmm... betul-betul kalut jugak. Ade ke pulak puasa tapi tak sembahyang. Jangan tak tahu, ramai juga yg buat macam tu... yg buat saya agak terkejut tu bila sahabat saya yang lain pula (selain dari yg tak puasa mcm dlm cerita lepas) pun buat gitu jugak.

Sebenarnya saya dah ketemu dgn beberapa orang yang membahaskan hal ini. Nyata orang yang sanggup bertegang leher memperkatakan sembahyang dan puasa tu satu yang terpisah, memang ada. Jelas. Jadi, mudah je kita tengok orang tak ke mana-mana time waktu zohor, asar atau time sembahyang Jumaat, relaks je dalam opis. Tapi bila tiba time berbuka nanti gelojoh...

Heh! mana diaorang ni belajar ntah?
Sembahyang dgn puasa memang berkait. Kuat menguatkan, satu tak ada tak jalan yang satu lagi. Tak caya tanyalah mana-mana ustaz yang muktabar. Dengar tu... ustaz yang muktabar... ada jugak ustaz yang tak boleh pakai. kan lain orang, lain cara fikirnya.
Nak senang, cari yang tak muktabar... senang tak payah sembahyang. Kekadang tu, sembahyang pakai niat je - dah dikira sembahyang... Eiii, makan boleh pakai niat je ke, pastu terus kenyang???

Jangan bayak pertikai, jangan banyak hujah. Buat saja. Dah agama tu didirikan dengan rukun iman dan rukun Islam, nak buat macamana lagi? Takkan terlepas punya dari rukun ini. Sebab dah gitu. Sebab nabi pun buat gitu. Nabi buat dua-dua - sembahyang nabi buat, puasa pun nabi buat...

Kepada rakan saya yang seorang lagi tu dan semua yg berpendirian bahawa puasa itu satu hal, dan sembahyang itu satu hal yang lain, sampailah masanya untuk berubah pendirian. Jangan jadi orang yang rugi. Buat kerja tak ada gaji. Nak ke gitu? Puasa penat2 tapi tak ada ganjaran... nak gitu?
Hmmm, saya percaya banyak perkara tentang puasa yang kita musykil... bolehlah bertanya pada yang tahu dan kita boleh selesaikan...

7 comments:

:: Cikgu Wiween :: said...

biasa laa tu chime.manusia mcm2 ragam.dia tau Allah itu Maha Pengampun. kire dia pikir,"alaaa skang ni aku enjoy katak laa dulu. wat dosa abis2..sok2 aku tobat laa." Tp dia x pikir pun kompem ke Allah akan ampunkan dosa dia..

itu laa dia ragam manusia..:)

:: Cikgu Wiween :: said...

Dia jugak x pikir yg umur dia hanya sampai takat mana..

ween da byk hilang kwn yg mude2..semuanya kembali ke pangkuan Allah sgt awl. Ada sorg tu mmg ween rpt sgt sampai ween mcm xleh tima hakikat..tp bile ween pikir balik, dia kembali kpd Allah..tmpat yg paling baik. Sejak tu ween redha dia pegi :)

suraiya said...

Shuk,
Boring tul suasana posa kat opis baru. takda aktiviti meriah cam kt tmn tun/pencala.

Adik sy kempunan nak mkn jongkong mas & lompat tikam awak. Awak dh takde sini dh tak leh le nk merasa.

Kt sna tak niaga ke?

i-chimera said...

sama kita ween... bulan poser ni paling saya terasa... sebab kawan saya yg paling kamcing gilerrr - yg dah paham saya dan saya paham dia luar dalam dah, pergi ketemu Tuhan masa awal bulan poserr tahun2 yag lalu jugak... jadi bila tiba bulan poserr, perkara pertama saya akan ingat - dia - hmmmm sedih siottttt... kadang2 tu rasa mcm nak nangis je...

i-chimera said...

alah biasalah kak sue... baru pindah gitulah... tunggulah bulan poser akan datng... masa tu mesti ok balik sebab dah serasi dgn tempat baru...

lompat tikam dgn jokong mas tu, sekarang ni langsung tak sempat buat... jadual kerja saya pun tak sama dah mcm dulu... pukul 6 baru balik...

Ecah said...

heee.. mmg ramai sebenarnya orang-orang yg macam gitu.. terang-terang berkata begitu..

ade jugak orang yang mengakui solat dan puasa tu sangat berkait, tapi tak jugak solat.. tipu diri sendiri..

i-chimera said...

hmmmm... moga kita tak tergolong dlm golongan mereka ya ecah... salam kenal ya