Sunday, December 28, 2008

salam Muharram

picture by : Izza Kalsom - flickr.com

I totally missed greeting New Year's Day, again . It's the 1st Muharram otherwise known as Ma'al Hijrah. This simply means today is the Islamic New Year's Day. The year is now 1430H.

Kata Rahsia Suara Hati:

HIJRAH CINTA?
Awal Muharram dimana-mana akan bercerita tentang Hijrah. Kecuali orang yang tak berilmu jer yang tak tau pengertian Hijrah. Dan ada juga Hijrah yang menyesatkan. Apakah kahwin 2, 3 dan 4 itu tergolong dalam Hijrah? Beralih arah cinta dikatakan tidak setia pada cinta yang satu tapi pernah tak kita terfikir ianya juga merupakan satu Hijrah...

Selamat berbahagia dengan semua yang kita miliki. Bila kita diuji seringkali kita akan merasakan diri kita tak bahagia kan... sedangkan kebahagiaan itu sebenarnya terletak dalam hati kita sendiri. Penjara yang paling menyiksakan adalah penjara yang tidak berdinding, penjara yang dipenjarakan oleh perasaan kita sendiri....



Sekadar ingatan untuk diri:
Bertanya para sahabat : "Wahai Rasulullah ! Apakah kelebihan 10 Muharram berbanding dengan hari-hari yang lain ?" Sabdanya :

- ALLAH menciptakan langit, bintang dan sebagainya pada 10 Muharram
- ALLAH menciptakan gunung-ganang pada 10 Muharram
- Diciptakan lautan pada 10 Muharram
- Diciptakan Qalam (pena untuk menulis amal manusia) pada 10 Muharram
- Diciptakan papan tulis (Luh Mahfuz) pada 10 Muharram
- Diciptakan Adam a.s. pada 10 Muharram
- Dimasukkan Adam a.s. ke dalam syurga pada 10 Muharram
- Dilahirkan Ibrahim a.s. pada 10 Muharram
- Diselamatkan Ibrahim a.s. dari api Namrud pada 10 Muharram
- Diselamatkan anaknya Ismail a.s. dari sembelihan pada 10 Muharram
- Ditenggelamkan Fir'aun pada 10 Muharram
- Diampunkan dosa Daud a.s. pada 10 Muharram
- Dilahirkan Isa a.s. pada 10 Muharram
- Dikeluarkan Idris a.s. daripada perut ikan Nun pada 10 Muharram
- Disembuhkan penyakit Ayub a.s. pada 10 Muharram
- Diangkat Isa a.s. ke langit pada 10 Muharram
- Diterima taubat Adam a.s. pada 10 Muharram
- Dianugerahkan tahta kerajaan kepada Sulaiman a.s. pada 10 Muharram
- Diciptakan Arasy pada 10 Muharram
- Awal-awal hujan yang turun dari langit pada 10 Muharram
- Awal-awal rahmat diturunkan pada 10 Muharram
- Diselamatkan bahtera Nuh a.s. daripada tenggelam pada 10 Muharram.


oh ya... bacalah doa akhir tahun dan awal tahun bersempena dengan perpindahan tahun ini... sila kunjungi blog AD RIFZA dan juga ANAMIECHI utk doa-doa tersebut... selamat beramal...


Tiba-tiba terlupa lirik lagu maal Hijrah... macamana lirik lagu tu ya?



Selamat Tahun Baru Hijrah semua......

14 comments:

:: Cikgu Wiween :: said...

mule2 lagu tu mcm nih..."satu muharram detik permulaan..."


chime nyanyi sket.:P

i-chimera said...

satu muharram detik permulaan... errr... errrr...

"perpindahan tahun islam hijrah.."
mcm tukan... ya ya... ingat dah..

ok... ween sambung pulak...

:: Cikgu Wiween :: said...

ween tertelan balang gula xleh nyanyi. gagagag

i-chimera said...

tertelan balang gula... huishhh... luasnya anak tekak ween... saya pulak tercekik microfon sekali dgn set tv dgn video karoke sekali... errrrkkk...

:: Cikgu Wiween :: said...

aik..besornye usus besor chime leh tampung sebesar2 tb??

i-chimera said...

tak lepas masuk dlm usus lagi... dok tercekik kat tekak lagi ni... kalau dah masuk usus dah takdehal dah kalau nak nyanyi...

ab geldofg said...

tq atas psanan lu bro....mudahan dpt mrubah sikap aku....

cepotet said...

ni chatbox ke atau kotak komen eh? huhuhu.. :p

salam maal hijrah jugak. :)

AiE bAhRi said...

salam maal hijrah =)
semoga tahun baru ini lebik baik dr tahun sebelumnya,

miEchi said...

sambungan lagu..
perpindahan nabi dan umat islam
dari kota Mekah ke kota Madinah..
atas keyakinan dan iman yg teguh(rasenye)
kaum muhajirin dan ansar bersatu
rela berkorban harta dan nyawa
demi menegakkan islam tercinta

hijrah itu itu perngorbanan
hijrah itu ....er...lupe...
hijrah itu persaudaraan
lupe lagi..

oleh itu mari semua, kita sambut Maal Hijrah
tingkatkan semangat
tegakkan syiar islam!
demi menegakkan islam tercinta

sampai citu je kot..

Ad Rifza said...

Salam Muharram Chime..Moga keberkatan jua kita miliki sepanjang tahun baru ini...Insyallah..
p/s: Apa email addres ek?..

chopstick said...

haloo..=) mahu completekan lirik algu chimei yang tertinggal..

hijrah itu pengorbanan..
hijrah itu perjuangan..
hijrah itu persaudaraan..
hijrah membentuk perpaduan......

=) teringat zaman skolah rendah dulu.jadi tekong pertandingan nasyid wakil sekolah tau.nyanyi lagu ni lah.tapi kalah lah hahaha..=P

i-chimera said...

ab - sama ada disedari atau tidak, kau dah lakukan amalan yg mulia... tuhan akan beri dgn ganjaran yg setimpal... InsyaAllah...

erni - ha'ah lah... tak perasan pulak kotak komen kat sini... buat bersembang pulak... heheh... ween punya kerjalah ni..
salam hijrah jugak...

aie - mudah-mudahan begitulah...

miechie - errr... picing lagi sikit. tak ada penguasaan pentas... ada malu-malu sikit... lontarkan suara tu... lontar kan... heheh. *cam pengkritik tetap pulak*

ad - salam muharram jugak. mudah-mudah... InsyaAllah...

chopstik - hallamak... tekong gropu nasyid ke???... patut pun merdu semacam je sauaranya... heheheh. sekali kalahlah pulak ya...

arsaili said...

Salam Maal Hijrah, May Allah crown us with the best of iman, health, wealth and peace of mind in the New Year.