Wednesday, March 25, 2009

Aku Ingin.....

Aku ingin menyanyi
semerdu kenari di dahan jati
sayang lidahku kelu
takut pincang iramanya nanti

Aku ingin terbang
melayang membelah angkasa
persis sang rajawali
sayang sayapku tak punya
bertatih pun tidak betul lagi

Aku ingin berenang
bersama ikan di air tenang
sayang aku tak punya insang
jatuh ke air aku tenggelam

Aku ingin semua yang tidak bisa
menyanyi terbang berenang melayang
menikmati dunia dari mata mereka
dari hujung ini ke hujung sana
mengutip semua warna dan rahsia
kalau sendiri tak bisa semua
meminjam sedikit rasanya tidak apa



Aku ingin macam-macam. Walaupun yang tak tersauk dek tangan. Aku punya mimpi dan ratusan angan-angan, dalam terang dan timbul tenggelam.

Aku ingin tenang, duduk diam merangkul seluruh bahasa alam dan tari bicara rimba yang berbagai hijaunya. Damai menyulam dalam bahasa unggas yang tidakku mengertikan, menumpang bahagia pada kicau menghias rimba raya.

Aku ingin menghidu seluruh wangian segar, dari bunga-bunga mekar di dada alam. Meminjam sedikit segar dan ku sematkan di hati sanubari buat bekal menangkis serdak hitam asap kenderaan...

Aku ingin selalu mendengar percik segar dingin air di kali. Memercik jauh dalam hati sanubari. Percikkan tempias yang membawa indahnya ke depan mata, yang menyejukkan dada yang membara, yang merebahkan amarah yang ketara...

Nanti aku ingin lagi bercerita, tentang unggas dan rimba di hujung sana.Tentang yang kupinjam dan tidak mahu pulangkan, tentang resah merah yang selalu kuadukan, tentang duka bertitisan yang dirawat kemas.... nun di rimba hujung sana...

17 comments:

sharamli said...

aku ingin menjadi peng0men pertama..

yezzzaaaaaaaaa

chimera said...

dan aku pula ingin menjadi pengomen kedua.... **apehal pulak nak komen kat blog sendiri ya***

Ad Rifza said...

Aku ingin..tatau apa yg diinginkan..hehe
Kadang2 apa yang diingini tidak tercapai oleh tangan..semakin digapai semakin jauh dirasakan..:-(

addyaholix said...

Aku ingin terbang.
Jauh tinggi di langit.
Hilang dicelah awan.

Kita manusia selalu mahu yang bukan kemampuan. Tapi itu tak salah. Kerna angan-angan yang selalu buat kita usaha. Walau kadang-kadang kurang masuk akal.

Bila cerita tentang terbang, saya selalu pejamkan mata. Bila saya senyum, itu tanda saya miliki semua.

Semoga berjaya untuk kamu juga bang!

anap_ilmi said...

angan2 di ikuti dengan usaha bukan lagi angan2..tp matlamat...

Tirana said...

Aku ingin mendengar suaramu...
mendendangkan lagu syahdu..
agar terubat rindu di hati ini..

hehehehe...kak tirana gurau aje...

Keinginan jika disertai dengan usaha yang bersungguh-sungguh..berdoa dan bertawakkal..insyaAllah di hujungnya akan mendapat sesuatu yang setimpal..

AiE bAhRi said...

keinginan manusia memang tiada batasnya..tak mustahil segalanya boleh dicapai jika diiringi dengan usaha, doa dan keyakinan yang teguh.

ladyeena said...

adushhhh... bukan stkt chime.. nampaknya semua dah tersampuk ngan sajak tu.. eheheh. layannnn

SiS-lin said...

huwaa byk lg yg sis INGIN tp x dpt lg...mmg dlm hidup ni,x pernah rase cukup kan....huk3x

cikyuyu said...

Aku ingin jadi budak hijau!

HAHAHAH :D

miEchi said...

mcm sambungan je....=P

chimera said...

ad - ishh.. mana boleh tak tau apa yg diinginkan... saya pun semua tu pun setakat angan-angan je...


addy - angan-angan sentiasa membawa keinginan tak terbatas... khayalan yg bagus-bagus je...
Hmmm dgn angan-angan dan khayalan tu.. kita boleh terbang dgn cara kita.. sama ada dgn memejamkan mata atau apa cara pun... saya percaya, kalau yakin pada kemampuan diri kita akan boleh terbang...




anap - hmmm... tapi angan-angan saya kali ni saya tak sertai dgn usaha... sekadar keinginan yg tak akan tercapai..




kak tirana - aku juga ingin menyannyi untuk mu... memperdengarkan suara ku nan "MERDU" **dush! dush! atas dahi**

keinginan ada juga yg tak akan dicapai walaupun disertai dgn ikhtiar bersungguh... sebab ada keinginan yg kita cipta sekadar keinginan... ada jugak yg tak tersauk dek tangan...




aie - tak semua boleh dicapai aie... ada yg dah ditentukan utk tak menjadi milik kita...


eena - hari-hari utk bersajak... penyakit berjangkit ni...





sis lin - manusia memang diiptakan dgn rasa tak pernah puas... yg mustahil-mustahil pun kita kadang2 nak jugak






cik yuyu - huhu... satu gang dgn ameer ni... saya suka ijau.. tapi saya tan nak jadi budak ijau...




miechi - ya... macam bagus pulak kalau bo;eh disambung2... nak sambung ke...

ASYIQ said...

Wah..wah..puitisnya, dah daftar nama dekat NB ke???Kot2 NB boleh bimbing jadi novelis terkenal.

Mamat jiwang ni..he he. Jangan mare...

miEchi said...

hehe...xmaulah sambung..keje sekulah tu belumm wat lagi..nanti cikgu marah...yg ni kire 'terkadang' versi encik chime.. =P

chimera said...

asyiq - jiwang ke macm gitu... ish..kalau jiwang ada mcm entri saya yg lepas2... saya pun naik meluat kalau baca entri tu balik...
Daftar nama kat NB.. mcm bagus je.. saya pun tgh dok siapkan novel sulung saya ni... heh... tajuk dia "novel yg tak sudah" --- sebab tu sampai sekarang tak sudah-suadah jugak lagi.. heheheh




miechi - oooo... cerita yg kat blog miechi tu tajuk dia terkadang ek.... Ingatkan tajuk Cindy Lelah dgn 7 orang kenit... heheh...

eQbalzack said...

sama la ngan abg eq...kita pun ter'hingin' gak..hehe

chimera said...

bang eq - ter'hingin' apa bang....