Saturday, May 30, 2009

3 tahun telah berlalu










Ini untuk mu...
(Buat seorang 'dia' yang telah pergi)
Semalam... 29 May 2009... Sudah genaplah 3 tahun kau pergi...
tinggalkan aku... tinggalkan kami...

Sejauh ini perjalanan waktu
meninggalkan batu-batu perjalanan di belakang.
minit letih menghitung
Saat kian lesu...

Namun...
Memori terhadapmu tidak pernah jemu
senyum, tawa dan tangismu masih mengembun
sesegar subuh di hari terakhir mu
saat pergi meninggalkan kami terpinga-pinga
untuk menelan hakikat, bahawa
kita tidak akan dapat bersama lagi.
dan ikatan suci kita dambakan itu...
mustahil sama sekali...


kita tidak akan bersama lagi,
Berseloka, bercerita, berkesah tentang itu dan ini
berkongsi derai ketawa memanjang.
Angan kita tidak tertunai
untuk dapat berkumpul bersama,
Mengalun takbir di tabir malam-malam lebaran yang indah
Angan kita tidak tersampai
untuk bersalaman dalam sedu air mata bersatu

kasih bertaut ibarat laut berdebur
ibarat awan gemawan
ibarat bayu dan bukit
ibarat warna pada kanvas.
Banyak yang kita kongsi bersama.
kadang-kadang pada hanya leleh air mata kita yang hangat…
Pilunya hakikat hidup ini kerana noktahnya adalah kematian.
Sakitnya sebuah perpisahan kerana cinta kita yang dalam itu.
Peritnya hukuman kerana rindu mengalir ke muara senja tiada penghujung
Tingkah tidak bersahut, semua terendam dalam memori bisu.
Segumpal duka bercerita tentang kisah singkat ini
Kenapa dulunya kita tidak ambil peduli tentang harga kesempatan
membazir saat bersama
membuang hari tanpa makna
melengah ke hari esok yang tak pasti.
Namun setelah segalanya pergi
kenapa tidak belajar menghargai
atas apa yang masih ada di dalam genggaman ini
kenapa dibiarkan.

Peringatan untuk ku sekarang... adalah 'kau' yang telah tiada
dalam jalan pendek sejuta memori itu...
sedarlah wahai diri
sedarlah wahai hati
hidup ini sebentar cuma
Tasbih waktunya begitu singkat
Kelak kita juga akan berangkat
Bersimpuh di hadapan Tuhan di raudhah damaikah?
Atau di kawah yang dahsyat !!


Cinta kita aku perlu lupa
Namun kisah kita, tidak sekali kan pergi.
Ku akui kini aku bisa lupakan mu,
tetapi bila sesekali rindu mencengkam..
mata ku begenang.. tubuh ku bergetar... hati ku sayu.

Moga kau terus aman di sana...
Di sisi Kekasihmu.
Kerana aku bukan kekasihmu lagi.
Kau milik DIA... untuk selamanya....
Maafkan aku juga...
Penggantimu, telah kutemui....


Al - Fatihah untuk dirimu..
.

18 comments:

Ad Rifza said...

Tasbih waktunya begitu singkat
Kelak kita juga akan berangkat

Tiap yang hidup akan menemui mati.. Suatu yg pasti..Tidak dapat kita menghalangnya...
Tapi yang penting adakah cukup amal kita nanti..Dalam keseronokan dunia kdg2 kita lupa yang kita wajib melalui suatu alam satu lagi yg pasti..Masanya akan dtg bila2 masa sahaja..Tanpa kita dapat menolak walau sesaat...Moga kita semua dalam lingkungan org2 yg bersedia..Insyallah..

Sedekahkan Al-Fatihah untuk arwah moga rohnya selalu dicucuri rahmat..Insyallah..

AiE bAhRi said...

Kenangan tetap tidak boleh dilupakan walau orang yang disayang telah pergi untuk selamanya.

Yang pasti kita masih hidup perlu meruskan kehidupan seperti biasa.

Al-fatihah untuk arwah.Mooga dia aman di sana.

arazma @ ami m said...

fuiyoo...
sungguh menyentuh perasaan...
tp nk tanya sket, siapakah gerangan yg telah pergi selamanya tu?? alfatihah... macam ade bunga2 cinta je...
biarlah yg telah pergi tu terus tenang dan damai di sana...
chime camana??

Izariza said...

perpisahan di dunia hanya sementara .. moga kelak mendapat restu Ilahi agar di dnuia yang satu lagi untuk bersama semula amin .. :)

Tirana said...

Tempat jatuh lagi kan dikenang, ini kan pula tempat kita mencurah sayang..Susah untuk lupa seseorang yang pernah hadir dalam hati kita..

chimera said...

jika ditanya siapa - saya tak segan mengatakan 'dia' adalah tunangan saya yag telah menemui Tuhan akibat breast cancer...


Ad - hidup belum tentu, mati tu pasti.
Moga kita akan sentiasa sedia hadapinya... InsayAllah.




Aie - Ya! saya tahu Aie dah lalui pengalaman lebih berat lagi... saya hanya kehilangan dia yg saya sayang.. aie kehilangan dia yg aie sayang, tempat bergantung, bernaung... yg membuatkan aie kena pikul tanggungjawab... aie lebih kuat dari saya... Al Fatihah utk mereka yg kita sayangi yg telah pergi...



arazma - ya.. memang ada bunga-bunga cinta pun... tapi sekarang dah ada bunga yg lain dah.. hehehe
saya ok je... dah biasa dah. cuma sesekali rasa jugak rindunya...
oh ya! dia arwah tunang saya... haha... kalau ditanya, pd usia mcm ni, kenapa saya tak kawin lagi... ini juga satu dari alsannya selain dari jodoh tak sampai... sedih jugak, bila semua rakan2 sebaya semua dah ada keluarga sendiri... saya masih lagi dok sendiri... hmmmm...


Mel - Kan, ada hikmahnya aku tak kawin awal dulu... kalau tak, dah duda dah aku sekarang... hahahahaha... adik ko nak ke kawin dgn duda...?


Izariza - MUdah-mudahan begitu... jika Allah izinkan utk bertemu lagi, saya tak tahu lah untuk memilih utk bersama dgn 'dia' atau dgn dia yg bersama saya sekarang... hmmm, semoga jodoh saya ada dgn dia yg bersama saya sekarang... setelah jodoh dulu tak kesampaian... huhu...



Kak Tirana - Mulanya memang susah sgt nak lupa... Tapi masa dah smbuhkan segala cerita duka... saya pun happy jugak sekarang... cuma sesekali bila dilanda kenangan... sayu jeee...

:: Cikgu Wiween :: said...

Al fatihah buat arwah 'dia'. chime jgn sedey2. ingat kak sufi ada syg kat chime. ;)

chimera said...

ween - dah tak sedih sgt pun.. tapi, tetiba diserang kenangan jadi ter'emo' sikit... Hati saya penuh dgn Kak Sufi dah sekarang... **hehehe, jiwang nya aku***

:: Alif :: Dal :: Mim :: said...

sangat best kalo pndai mengarang ni...bila emo2 ckit..boleh je mengarang..best la chime..

btw, tak faham la...chime kata 'dia' ex-fiance chime..yg skrg ni??yg bg tazkirah kt chime sbb pakai sluar pendek..then post plk kt blog tu saper??

~silamerungkaipermasalahandiatas~

chimera said...

adam - alahhh... tak kan tak paham... yg dlm entri ni dgn yg bagi nasihat ari tu 2 org yg berbeza...
dia yg dlm entri ni, dah pergi 3 tahun yg lalu... dan dia yg sekrang ni, yg bagi nasihat pasal seluar pendek tu, kiranya pengganti dia yg dah pergi tu... baru rapat dlm setahun baru kot... tak betunang pun lagi dgn dia tu... ha, faham tak.

W. Hidney said...

takziah chime. semoga dia diletakkan dikalangan mereka yg dirahmati. life goes on...

CaMaRPuTiH said...

Al-Fatihah buat 'dia'. Hati kita bisa mencintai yang lain tapi kenangan yg terlukis tetap segar biar hari silih berganti, masa terus berlalu sehingga pada satu detik kita terlupa sejenak akan lukisan lama itu.

Yang ada jgn disia-siakan ya... kawen cepat!!!!!

:: Alif :: Dal :: Mim :: said...

ok2...da faham...hehehe..jgn mare yer..semoga rohnya dicucuri rahmat senantiasa...

~kullunafsunzaaiqatulmaut~

Chekgu BaniHassim said...

kite doakan mereka bahagia "disana"..
insyAllah...

chimera said...

hidney - terima kasih... yeah, life goes on... perkara tu pun dah lama berlalu... saya pun dah lebih dari ok dah.


acha - kenangan yg ada dah tak sesegar dulu. dah makin pudar... kita yg kena ikhtiar utk memudarkannya... barulah kita akan hidup kembali seperti sediakala...

yang ada?? memang nak kawin sgt2 hahahaha..


adam - faham!!, bagusssss... tak marah pun. Ya, moga rohnya dicucuri rahmat sentiasa. InsyaAllah..


chekgu - sama-sama kita doakan...

addyaholix said...

banyak cerita yang saya masih tunggu abang chime sedia nak cerita kat saya nanti. =)

tak salah kita hidup dengan kenangan dulu. tapi perlu juga hidup untuk masa depan yang akan datang.

kak sufi pon cun. =)

chimera said...

addy - ada masa yg sesuai saya akan cerita... tapi bukan cerita besh sgt pun.

Saya dah tak ada masalah lagi dgn kenangan dulu... sebab dia dah tak mencucuk macam dulu-dulu lagi... cuma sesekali je dtg mengganggu, tapi tak jejaskan apa-apa...

mana tahu kak sufi cun???? **memang cun punn**... hehehe

addyaholix said...

saya tunggu hari tu abang chime. mungkin satu hari nanti.

ya. tak salah hidup dalam kenangan. cuma akan jadi salah bila kita cuma hidup dalam kenangan dulu saja. sebab kita juga perlu hidup untuk masa depan.

ermm kan abang chime pernah letak gambar kak sufi dulu. memang cun. bertuah badan kan. kalau abang chime taknak, saya boleh ambil alih. haha!