Monday, May 18, 2009

Mengingat Lupa...


Terkadang kita ~ mungkin secara tak sedar ~ kerap cuba menghindar dari sepenggal ingatan tertentu. Melupa. Menafikan segala yang membangkitkan kenangan atas serentang masa yang ingin dilupa. Meletakkan sebuah album foto di bagian lemari yang sukar dijangkau dan membiarkannya berdebu. Menghilangkan nama sebuah kota dari peta kehidupan. Menutup telinga atas sebuah topik percakapan. Memalingkan wajah atas episode tertentu pada sebuah filem. Melompati dua atau tiga paragraf dari sebuah novel yang sedang dibaca.

Atau... menekan tombol 'stop' secara reflek, setiap kali rakaman fragmen tertentu dari masa lalu berputar. ‘Berhentilah, cukup sampai di situ saja.’

---

Mengenang desa itu, 20 tahun silam, awalnya membawa rasa hangat di hatinya. Teman-teman kecil, bangunan sekolah yang hanya punya dua block sahaja, dan di bahagian belakangnya terdapat deretan pohon jambu batu... bila mana waktu rehat, akan berhimpun di situ, cikgu disiplin yang garang dan ketua kelas berkulit legam yang bersahaja, guru baru yang membuka mata, permainan di hijau tanah lapang, perkemahan sabtu minggu, sungai kecil berjambatan kayu di belakang sekolah, kebunan tebu di pinggir pagar, pohonan saga yang rimbun menaung bila tiba musimnya berkumpul pula di situ memungut biji-biji merah tidak tahu untuk tujuan apa, sepokok bambu di sudut jalan, rumput jarum menusuk kaus kaki, lubang luas pada pagar guna untu membolosi diri.. heheh

Lalu ia akan terkenang rumahnya dulu. Rumah besar itu, pekarangan yang sungguh lapang, segala pohon mempelam di halaman belakang, reban ayam, telaga tak terpakai - kemudian menjadi lubang sampah, kucing siam, bermain monopoli dan menang, kamar-kamar kosong, ruang tidur luas untuk dirinya sendiri…. Anak tunggal... yang kemudian yatim... piatu..

Lalu...

STOP! Sampai di situ saja. Kerana melarut bererti... rasa getir di kerongkongan, butir bening di sudut mata, dan rasa bersalah yang ~ ia tahu ~ semestinya tak ada.

---

Sekitar sepuluh tahun yang lalu, di atas pintu keluar sebuah supermaket di suatu pekan kecil, ada sebilah papan (biru?) bertuliskan kata mutiara. Hiasan yang tak menjolok mata, tak menuntut perhatian khalayak, namun tetap ganjil untuk sebuah supermarket. Aku sendiri bagai tak kan pernah memerhatikannya, sehinggalah seseorang telah menunjukkannya padaku.

Kalau tak salah begini, bunyinya:

Happiness, it's nothing more than a good health and a poor memory.

Hmm… begitukah? Dan sekarang, masih adakah tulisan itu di sana?

13 comments:

sharamli said...

sebilah papan?

Ad Rifza said...

Kadang-kadang kita cuba melupa tapi filem itu tetap berputar memainkan cerita..cerita tentang masa lalu..masa kita dilambung ombak rasa dan rindu yg tiada tepinya..
Berapa lama harus dicuba hentikan tetapi jalannya dan coraknya jelas dimata..
Suatu proses rasa hidup yg kita rasa perlu dalam alurnya merintis jalan hidup kedepan yang lebih bahagia...happiness..

addyaholix said...

indah!
mampu mengusik hati yang lama ditinggalkan.

:: Cikgu Wiween :: said...

nih citer chime ke? katna desa tu? ganu kah?

a.b geldofg said...

kenangan sungguh indah bila dkenang

SiS-lin said...

kenangan le mesti di kenang...tp kenangan le masa lau yg x usah di kenang..tp...ssh nk gmbrkn kan dgn peasaan kan?

arazma @ ami m said...

sentimental jer...(sambil terkenang kisah2 lalu.....STOP!)

MeLLmeRaH said...

kenangan lalu itu mendewasakan kite...kenangan manis memberi kebahagiaan...kenangan pahit memberi pengajaran...

ASYIQ said...

Syahdunya....mengingat cerita2 lama kdg2 rasa ingin masuk time tunnel....nak ulang balik memori2 itu kerana terlalu banyak yang indah..

Chime.....yang sarat ngan memori sedih malas dah nak ingat..PENAT den...

--{♥Mahirah Abd♥}-- said...

kenangan x mudah utk kita padam kan.... :(

chimera said...

sha - penjodoh bilangan yg salah kah??



ad - Hati kita lebih kuasa dari daya fikir kita, mungkin dia hadir denga lupa yg kita tinggalkan. Sekadar mengingatkan indahnya rasa getir.




addy - apa yg indah memang sentiasa mengusik hati.



ween - tak, ni citer batman masa kecik... kat satu desa di pantai timur...




ab - kita mungkin menangis ketika melaluinya... tapi kita akan ketawa bila mngenanginya... kenangan.




sis lin - mana2 yg perlu disimpan, kita simpan... mana yg kena lupa, kita lupakan... tapi jgn dilupa semua yg pahit. simpan sikit buat pengajaran...




arazma - teringat zaman dulu2 memang buat kita jadi sentimental.... STOP (sebelum jadi lebih sentimental)




kak asyiq - apa yg lebih syahdu dari kenangan indah... kenangan pahit pun ada nilai kesyahduan tersendiri jugak...



mahirah - terima kasih sudi singgah...kalau kita nak padam kenangan, apa lagi yg tinggal pada kita dari masa lalu..

eQbalzack said...

abg suka ingat kenangan yang indah2 jer...yang tak indah, dah masuk bakul sampah! hehe

chimera said...

bang eq - saya suka semua kenangan. tapi ada jugak yg dah diterlupakan...



mel - uihhh... lama ilang... dah kawin dgn tamara blesesinki ke.
ish! aku punya pasal pulak... dah ko tu memang jenis jiwang...