Thursday, May 21, 2009

Bebas Jenayah - Tanggung jawab kita bersama

Satu ketika saya pernah siarkan satu cerita mengenai Andrew, seorang pemuda Cina (yang hensem)… Ya!.. bukan Andrew lagi. Kini dia adalah Adnan… Selepas memeluk Islam beberapa ketika yang lalu…

Ada ketika saya berjumpa dengannya, pernah satu soalan dikemukakan pada saya “Kenapa Malaysia tak nak jalankan undang-undang Islam ha… Hukum hudud?.. sistem undang-undang yang kita ada sekarang ni, satu apa pun tak jalan. Nama je negara Islam, tapi takut nak laksanakan undang-undang Islam.”

Saya terdiam. Apa yang boleh saya kata. Kuasa penentu hukum di Negara ini bukan terletak pada tangan kita… walaupun hakikatnya tangan kitalah yang mementukan siapa yang akan berkuasa menentukan hukum…

Kata Andrew… Opssss!! kata Adnan… – dia pernah diherdik oleh seoarang yang dikira sebagai ‘Ulamak’ bila mengemukakan cadangan itu sebagai satu cara terbaik mencegah jenayah dalam Negara…

“Eh… masuk Islam tak sampai setahun pun lagi dah pandai-pandai nak cerita pasal undang-undang Islam” – begitu lebih kurang sindiran diterima… kenyataan itu membuatkan saya sendiri jadi malu. Ulamak = Ular dalam semak… di mana-mana pun tetap ada ruang untuk kepentingan diri sendiri…



Jenayah Membawa padah…

Alfatihah – Kita sedekahkan kepada 3 mangsa yang menjadi korban jenayah ragut yang mencetuskan kemarahan satu Negara baru-baru ini… Takziah untuk seluruh ahli keluarga mangsa. Mereka bertiga menjadi mangsa peragut bermotosikal yang kejam dan tidak mempunyai pertimbangan perikemanusiaan. Apa yang lebih menyayatkan hati, Dua dari mereka didapati sedang hamil. Semoga roh mereka dicucuri rahmat oleh Ilahi, sementara keluarga terbabit didoakan terus tabah dan diberikan kekuatan oleh Allah SWT untuk menghadapi pemergian bonda mereka yang selama ini menjadi tonggak kasih sayang keluarga.


Daripada kewujudan jenayah yang semakin melampau sekarang, maka diwujudkanlah “Program Generasi Bebas Jenayah”… yang tak lain tak bukan bertujuan mencegah jenayah yang kadarnya semakin meningkat dari hari ke hari…

Ya! Mungkin juga program ini merupakan satu jalan yang saya kira – agak baik lahh dalam memberi titik kesedaran, pendidikan dan maklumat yang tepat kepada golongan belia mengenai perlakuan jenayah. Di samping boleh meningkatkan kesedaran mengenai bahaya perlakuan jenayah dan kesan-kesannya. Membebaskan pemikiran dan penglibatan belia dalam perlakuan jenayah. Juga dengan tujuan melahirkan generasi muda yang mempunyai tanggungjawab sosial bagi membanteras jenayah dalam masyarakat. Menggerakan tindakan pencegahan jenayah oleh belia di peringkat komuniti.


Dalam menangani gejala sosial semua pihak harus bertindak secara kolektif dan berterusan. Pendekatan baru yang sedikit radikal mungkin amat diperlukan dalam merealisasikan hasrat kerajaan dalam melahirkan rakyat Malaysia yang disegani oleh semua bangsa di dunia ini. Selain itu, Generasi muda adalah tunas dan tenaga baru amat penting kepada pembangunan negara memandangkan mereka adalah pewaris kepada apa yang ditinggalkan generasi lama.

Menjadi harapan kita bersama, dengan penganjuran program seumpama ini, semoga dapat memberikan pendidikan dan maklumat yang tepat kepada masyarakat khususnya golongan belia mengenai perlakuan jenayah di kawasan masing-masing. Dengan memupuk semangat kerjasama dan kemasyarakatan di kalangan penduduk yang merupakan ejen pencegah jenayah.

Semoga penganjuran program ini dapat mengukuhkan jati diri, semangat patriotisme, sikap bertanggungjawab dan bekerjasama di kalangan masyarakat untuk melahirkan generasi muda bebas jenayah.

Bila berlaku satu-satu jenayah di kalangan remaja… mahu atau tak mahu, suka atau tak suka, ribuan para ibu di Malaysia hari ini, sebenarnya telah, sedang dan akan terus menumpahkan airmata kesedihan, menangisi anak-anak kesayangan mereka yang terbabit secara langsung dalam jenayah dan gejala sosial yang melambangkan keruntuhan akhlak, nilai dan moral segelintir generasi muda hari ini. Kita amnya lebih cenderung menuding jari menyalahkan ibu dan bapa yang dikatakan gagal mendidik anak-anak menjadi manusia berguna. (tanpa mahu bertanya apa pula peranan kita) Para ibu yang malang ini juga sentiasa tertanya-tanya, di manakah kesilapan mereka mendidik anak-anak ini, yang asalnya ibarat kain yang putih bersih. Entah bila dan bagaimana anak yang dibesarkan itu berubah menjadi agen perosak masyarakat yang mengancam ketenteraman dan kesejahteraan orang lain!

Memang tiada penyelesaian jawapan yang mudah kepada permasalahan yang kompleks ini, yang dicetuskan oleh pelbagai faktor yang saling berkaitan. Namun hakikatnya, Semuanya bermula dari institusi keluarga itu sendiri… Kebahagian bermula di rumah dari keluarga yang bahagia. Perubahan struktur keluarga moden dan pegangan nilai yang menjadi batu asas institusi kekeluargaan hari ini, sememangnya mempunyai kesan yang amat ketara kepada perkembangan anak-anak generasi muda Malaysia. Pembabitan ibu ke dalam sektor kerjaya di luar rumah sebenarnya mengurangkan peruntukan masa, tenaga dan emosi para ibu untuk menguruskan keluarga dan rumahtangganya. Dari menjadi ibu yang sepenuh masa berada di rumah memberikan tumpuan kepada keluarga, ibu bekerjaya kini perlu pintar mencari ruangan masa berkualiti untuk dihabiskan bersama keluarga. Walaupun kebanyakan ibu bekerjaya begitu komited terhadap keperluan dan tuntutan keluarganya, mahu tidak mahu tanggungjawab memikul amanah di tempat kerja sering men`curi’ tumpuan dan me`misah’kan ibu dari keluarganya. Anak-anak di pelbagai peringkat usia pula sentiasa memerlukan bimbingan yang khusus untuk menjamin pertumbuhan jasmani, minda, emosi dan spiritual yang sihat.

Justeru… Sebagai ibu – insan pemegang tanggung jawab paling besar perlu punya kekuatan yang lebih besar dalam menghadapi hal-hal sebegini…

Bukan mahu ditujukan kepada ibu semata-mata… kerana semua kita memang memengang peranan tersendiri – tapi saya tetap mengkhususkan kepada ‘ibu’… iaitu, mereka yang terpaksa menjadi mangsa tohmahan bila anak-anak remaja melakukan jeayah.
- Ibu bekerjaya mestilah melengkapkan diri dengan kemahiran tinggi menguruskan keseimbangan antara kerjaya dan tanggungjawab keluarga. Keutamaan mestilah diberikan kepada pembangunan jatidiri setiap ahli keluarga terutamanya dalam membuat keputusan yang bijak mengenai kehidupan. Kerjaya tidak boleh dijadikan liabiliti, malahan mesti menjadi kekuatan utama ibu (dan juga bapa) dalam mendapatkan pengetahuan, pengalaman dan kepintaran menguruskan kepelbagaian dalam menempuh cabaran hidup berkeluarga.

- Ibu bekerjaya mestilah mendapat sokongan dan dokongan utama dari suami yang tidak lagi sepatutnya berada di takuk peranan sterotaip yang tradisional. Suami kepada seorang isteri yang bekerjaya harus mampu memainkan peranan aktif dan berkesan dalam membangunkan keluarga bersama-sama. Yang ringan sama dijinjing, yang berat sama dipikul. Bagi ibu tunggal yang bekerjaya, sokongan ahli keluarga dan jiran tetangga mestilah mampu dijana bagi menjamin pertumbuhan keluarga yang sihat.

- Ibu dan bapa digesa memberikan sepenuh penekanan ke atas pembinaan sahsiah dalaman anak-anak melalui penerapan nilai spiritual yang tinggi dan mantap, bermula dari dalam rahim sehinggalah mereka mencecah usia muda belia. Kecerdasan emosi dan kekuatan rohani telah terbukti menjadi perisai paling kukuh untuk membentengi manusia dari terjerumus ke lembah kehinaan dan kemusnahan.

- Para majikan mestilah sentiasa peka dan responsif terhadap tanggungjawab yang perlu dipikul oleh para ibu dalam membangunkan keluarga mereka, bukan semata-mata memberikan penekanan kepada produktiviti organisasi sahaja. Majikan yang menjaga kebajikan pekerja mereka, khususnya yang berkaitan dengan keluarga, akan diganjari dengan komitmen dan kesetiaan yang tinggi di kalangan pekerja yang seterusnya membuahkan produktiviti dan daya saing yang tinggi.

- Barisan kepimpinan yang baru mengambil alih pucuk pimpinan negara, diseru memberikan keutamaan paling tinggi kepada usaha menangani gejala sosial dan jenayah yang semakin meruncing. Usaha yang serius, bersepadu dan konsisten membenteras permasalahan kronik ini hingga ke akar umbinya, mestilah dimulakan di peringkat tertinggi dalam pentadbiran negara, agar segala polisi dan peraturan yang dibentuk selaras dan sejajar dengan nilai kepentingan institusi kekeluargaan. Pendek kata, sebarang polisi yang menyumbang kepada penghakisan nilai dan moral, serta boleh memberikan pengaruh negatif kepada keluarga mestilah digantikan dengan polisi yang lebih bersifat mengawal dan mengekalkan keutuhan keluarga.

Ayuh!! segera letakkan keutamaan kepada institusi kekeluargaan sebelum terlambat! Sudah terlalu banyak indikator atau petunjuk dalam masyarakat kita hari ini yang membayangkan institusi kekeluargaan sebenarnya berada di ambang bahaya dan terancam.

Dan saya tetap bersetuju dengan Adnan yang menyesorkan agar dilaksanakan undang-undang Islam...


Satu ketika negara tersentak dengan kematian seorang pelajar akibat dipukul oleh beberapa orang pelajar di sebuah sekolah di Selangor.Di manakah silapnya. Adakah sistem pendidikan kita cukup lemah untuk menangani gejala ini?. Adakah sistem kekeluargaan kita rapuh sehingga anak-anak gagal dididik menjadi sekurang-kurangnya menjadi manusia dan bukan BINATANG. Terlalu tinggi harapan meletakkan mereka menjadi INSAN. Menjadi MANUSIA pun belum tentu.....

Persoalan yang nak di utarakan juga ialah di mana WARDEN sekolah? Adakah mereka tidur, makan gaji buta, tidak berada di asrama untuk mengawal, tidak bertugas mengikut jadual... bermacam-macam andaian.... walaubagaimanapun semua ini tidak harus dibebankan pada sebelah pihak sahaja. Sekarang SEMUA pihak harus bertanggungjawab agar perkara sebegini tidak berulang lagi. Jangan sehingga ada yang MATI....


************************

Orang baik yang jahat, orang jahat yang baik dan orang yang hanya menjalankan tanggungjawab!! Hanya Tuhan juga yang mampu membalas jasa baik semua orang...

Kadang-kadang kita ada pola-pola tertentu untuk cop seseorang itu baik atau jahat. Muka hensem, pakai kot dan tali leher sambil bawa brifecase kita cop sebagai orang baik. Sebaliknya yang muka macam tak siap, seluar koyak rabak dan berambut panjang dicop sebagai jahat. Tetapi kadang-kadang yang muka hensem, berbaju kot dan bertali leher itulah yang menyonglap berjuta-juta duit syarikat. Manakala yang muka tak siap, seluar koyak rabak dan berambut panjang itulah yang tolong pasang lampu, pasang wayar, pasang pendingin hawa di pejabat.


Juga kita ada pola-pola tertentu untuk cop seseorang yang buat kerja melaksanakan undang-undang. Kalau mereka ini berlaku kasar atau bertindak tegas semasa melaksanakan tugas, kita kata mereka ini tidak bertimbang rasa, tidak berhati perut dan menjadi anjing golongan tertentu. Tapi kalau mereka duduk diam kita kata mereka makan gaji buta. Kalau mereka bertimbang rasa, orang jahat naik kepala.

Microsoft, Adobe, Macromedia dan mana-mana syarikat gergasi perisian komputer melakukan perkara yang baik dengan menghasilkan perisian-perisian yang senang dipelajari dan membantu dalam kehidupan kita seharian. Mereka habiskan banyak duit untuk hasilkan antaramuka yang ramah pengguna dan buat penyelidikan dan pembangunan untuk hasilkan kod-kod yang kompleks untuk menyelesaikan masalah manusia yang kompleks.

Malangnya, mereka melakukan perkara yang jahat dengan tidak mahu berkongsi apa yang mereka tahu dengan orang lain. Perisian yang mereka buat disembunyikan kod sumbernya lalu dijual. Oleh kerana kod ini tersembunyi, mereka boleh buat apa yang mereka suka. Tambah sedikit fungsi, jual semula sebagai versi baru. Dapat lagi duit. Tukar sedikit antaramuka, jual semula sebagai versi lain. Dapat lagi duit. Kita yang tak tahu macammana buat kod yang sama terpaksa la beli ~ beli pulak dengan harga yang mahal!!

Sebab itu dari beberapa sudut ~ "perisian lanun/cetak rompak" adalah perkara yang baik. Kadang-kadang kita nak juga belajar dan guna perisian yang canggih-canggih.... tapi takdak duit nak beli. Kadang-kadang bukan kita taknak beli perisian yang asli tapi banyak sangat songehnya ~ kena mintak peruntukan dari pihak pengurusan, perisian tu hanya sesetengah syarikat aje yang jual, kadang-kadang kita hanya perlukan perisian tu untuk satu projek sahaja.

"Perisian lanun" baik sebab murah, senang dibeli sebab dijual di supermarket atau pasar malam dan boleh "dipakai-buang".

Hmmm.... tak payah dinasihat, kita tahu perisian lanun ini adalah sama seperti lanun sebenar. Ia merompak harta yang orang lain punya. orang lain buat perisian tu penat-penat, mereka hanya salin dan jual. Duit yang mereka dapat langsung tiada royalti untuk syarikat yang keluarkan perisian...

Seperti juga lanun, "perisian lanun" boleh membunuh. Ia membunuh kreativiti dan dedikasi pengaturcara perisian. Orang yang mengaturcara perisian dapat duit bila perisian yang mereka buat dibeli orang ramai. Kalau perisian yang mereka buat orang lain pula yang dapat untung, mereka ini hendak makan apa?
Lalu syarikat gergasi perisian ini mengarahkan orang yang berkuasa untuk melaksanakan undang-undang. Siapa yang "lanun"kan perisian mereka mesti disaman dan dimalukan di dalam suratkhabar.

Oleh kerana kita banyak buat kerja guna perisian lanun, kita menjadi anti-penghapus cetak rompak. Kita mempersoalkan kenapa baru sekarang mereka nak ambik tindakan sedangkan perisian lanun ni dah berleluasa sekian lama. Kita marah sebab lepas ni kita tidak lagi boleh membeli perisian dengan harga yang murah.

.... kebanyakan kita lahir sebagai manusia biasa - manusia yang dilahirkan tanpa sebarang kelebihan. Kebanyakan kita lahir tanpa bateri energizer di belakang badan ~ jadi kita tidak boleh selamanya buat kerja. Kebanyakan kita lahir tanpa lapan tangan ~ jadi kita hanya boleh buat bilangan kerja yang terhad pada satu-satu masa. Kesemua kita lahir tanpa otak yang "berpentium 4, 256 DDRAM dan 200GB cakera keras" - jadi kita lambat sedikit nak berfikir dan payah nak ingat banyak benda.

..jadi bertindaklah dengan keupayaan sebagai manusia biasa


Entri ini adalah sebagai jawapan kepada saolan bagi cabaran minggu ke tiga Yoyooh.com

10 comments:

eQbalzack said...

ye betul...bila la msia ni nak bebas drpd jenayah..?? jenayah cyber yg paling takut...hehe

eQbalzack said...

chimera..ada emel tak?

a.b geldofg said...

malaya yg penuh bmasalah
bila pjenayah memerintah

mel said...

ko ni buat karangan apa ni... dah siap episod 3 pulak ni....

Ad Rifza said...

Gerak Gerak Khass..hehe...Sib baik ada pihak keselamatan yg menjaga keselamatn negara walaupun tak sepenuhnya terjaga...Manusia sekelilng juga perlu bekerjasama sbb mcm2 skrg bleh nak lapor jenayah...sms jer..Keruntuhan akhlak pun skrg JAWI gunakan sms gak..dihujung jari jer..bersama2 membantu yg mana termampu utk keamanan dan kesejahteraan semua..
Chime ,I've snd u a email..dapat tak?Kalo tak plizz snd back yr email..den lupo yr email sebenarnya..huhu

addyaholix said...

panjangnya bang. serius saya komen sebelum baca. haha!

femes abg chime kita orang berebut dok mintak emel. lepas ni nombor telefon pulak. haha!

sharamli said...

tp kadang2 sum0 tu teletak kt diri sendirik jgk kn....xde sp dpt ubah kal0 bkn diri sndirik..

chimera said...

bang eq - sampai bila2 pun tak akan bebas... selagi kesedaran tak ada, dan selagi sistem yg tak betul dilaksanakan... email? errr... saya tak bg lagi ke. rasa mcm dah bagi je...



ab - betul, bila dah kepalanya penjenayah.. badan sampai ekor akan turut jadi penjenayah sama.




mel - karangan bahasa melayu budak darjah 5.




ad - kita yg sepatutnya memainkan peranan...email?? errr... tak cek tgk lagi. dah lama benar tak cek email... nanti saya tgok...





addy - hahaha... berebut mintak email mana ada femesnya... kalau berebut nak mintak nombor akaun maybank, haaaa... tu barulah femes... addy tak nak ke email saya. eh! dah ada ya... no akaun tak nak?? haha



sha - betul... semuanya pd diri sendiri. faktor2 lain tu, faktor sampingan je... faktor utama... diri sendiri.

*shay* said...

terleka dengan bait patah perkataan mu... bagus sekali... :D

addyaholix said...

emel dah ada. semua saya dah ada. maklumat pasal abg chime semua dalam kocek. tak dapat adik, memang pecah rahsia. haha!