Friday, October 31, 2008

Catatan biasa dan tag dari adik manis kuu..

Ada saat-saat tu, ketika tubuh lelah, terlalu lelah. Mata penat telah terpejam. Walaupun dengan kesihatan yang tidak stabil seperti sekarang. Benak masih menari-nari. Tak mahu berhenti...

Untuk diri sendiri, kita boleh muhasabahkan diri dengan merespon dan belajar akan kitaran dunia. Ada insan yang "tinggi melangit dan ada insan yang struggling di bawah, di tanah rata". Perkara yang berlaku ada motifnya untuk kita belajar.

Luaskan pemikiran. Buka minda dan bentangkan jiwa nurani seantero maya....

....
Memang manusia tidak pernah lari dari kesilapan. Apatah lagi manusia seperti saya. Ada rahmat Allah yang menbuatkan saya terus bersyukur dan menyayangi insan dalam hidup saya sekarang. Dia bukan sahaja membuka minda dan menegur pendirian saya yang acapkali degil, megah menjunjung kemodenan yang seringkali teragung pada unsur kebaratan. Dia bukan sahaja sedarkan saya dari lamunan "Saya bijak... saya tahu apa yang saya buat" malah dia tidak pernah sekali pun lupa mengingatkan saya agar saya tidak lupa untuk berjumpa dan pasrah pada Tuhan saya 5 kali sehari. Atau setidak-tidaknya sering mengingatkan saya pada waktu-waktu tertentu untuk terus makan ubat yang diberi doktor kerana masalah kesihatan saya hari ini - dia juga faham betapa sukarnya saya untuk menelan ubat... Bertekak pada nilai hidup yang masing-masing bawa. Pada pendirian bak batu kerasnya yang masing-masing mahu tegakkan.

Walaupun dari keserasian bercinta kami sangat sesuai, waduh! dari segi pemikiran umpama langit dengan bumi....


Sebelum terlupa sekali lagi... ya, sekali lagi saya telah menjadi pilihan (sasaran) untuk menjawab tag. Ntahlah. Ada masa rasa malas juga untuk menjawab. Tapi bila mengenangkan, bila saya diberi tugasan seperti ini... bermakna dia yang memberi tugasan tersebut masih ingatkan saya. tidak lupakan saya... oleh itu, saya jadilah yang terpilih... so, bagi menghargai orang yang mengingati saya - saya akan sedaya upaya selesaikan tugasan yang diberi --
walaupun ada yang nak saya ceritakan, tapi tak apalah... kita jawab tag dulu.. harap tak membosankan anda yang membaca.

Ok. Tag kali ini diberikan oleh dek
RYAN
... (yang cute tu).
saya selesaikan sekarang...


soalannya:

1. The age you’ll be on your next birthday:
Muda lagi... baru nak masuk 21 tahun... sweet 21 saya ni... nape tak caya... betul.. siyes.. betul saya tipu... oklah. tahun depan 32 tahun... iyelah. dah tua. dah telajak.. nanti saya kawin lah. sibuk je nak tanya bila nak kawin...


2. Place you want travel to:
(Ke Bintanggg)...
oklah. Saya teringin nak ke Mekah dah Madinah (see, anak yang soleh - berimpian dengan impian orang-orang yang soleh juga)...
saya teringin juga nak pergi kepulauan bali, atau kepulauan hawaii, atau kepulauan labuan (sebab kat situ ada dek ryan)... pendek kata mesti kat pulau.. panjang kata, saya suka sangat aktiviti snorkling (walaupun tak reti berenang sgt..) so, nanti saya boleh tunjukkan macamana cara berenang acara kuak lemas...
Ya! satu lagi... lepas
MR CAPPUCCINO tunjukkan keindahan gambar Autumm kat grave park sheffield... UK.. (United kingdom okey... bukan Ulu kelang).. saya pun tetiba teringin jugak nak pergi sana. saya akan mula menabung mulai hari ini... semoga impian akan tercapai... sila berikan kata-kata semangat.
haa, satu lagi... ke bulannnnn

3. Your favorite place:
Masjid (Hallamak... masih lagi tempat tujuan orang2 beriman)
Saya suka dok umah je. kalau lepak2, selalunya saya panggil kawan-kawan lepak kat umah... lawan main playstation (kalau adik tak main dulu) tapi selalunya saya tak pernah menang... pelik betul... tiap-tiap hari dok praktis, masih jugak tak reti-reti... terutama game need for speed underground... huh!!

4. Your favotite food:
Kalau yang formal (formal tau) saya suka makan nasik... ya! saya dan nasik tak boleh dipisahkan. mana ada saya, situ mesti ada nasik. mana ada nasik peliknya takde pulak saya kat situ...
Yang raya punya... saya suka almon london... kelau beraya kat umah orang (umah sola terutamanya) saya boleh habiskan almon london sebekas - bekas kuih raya dia tanpa henti... kemudian dia penuhkan sekali lagi... dan saya makan lagi - err, almon london dia memang sedap..
Yang tak formal- saya suka laksa, laksam, cis kek, mee rebuss, ciken cop, lamb cop, steak, mee, mee hoon.. pizza, mcD, yong tau foo, tau foo fa, dadih, car kwey tiaw... bla! bla! bla!... (bunyi macam saya suka semua jenis makanan je) senang citer, saya suka makan...

5. Your favorite pet:
Seekor itik serati warna putih... hahaha.. betul... tak caya ke.
kisahnya, satu hari tu, saya lalu belakang umah saya pastu dengar bunyi anak itik dok menjerit kuat-kuat sangat... suara dia sebijik mcm suara anak itik - (abis tu, aku dok citer pasal anak apa ni!)
saya cari2 mana arah punca bunyi anak itik tu... cari, cari, cari, cari, cari... pastu saya jumpalah dia dok dalam satu lubang yang besar dan dalam jugak. dah nak lemas dah. basah kuyup... (anak itik pun boleh lemas tu. pelik jugak)... pastu, timbullah rasa simpati di hati saya yang penuh dgn sifat kasih sayang ni.

then selepas bertungkus lumus saya dalam usaha menyelamat - maka, selamatlah anak itik tersebut
- pujian please. mak itik tu pun tak tahu dok kat mana - sampai ke sudah, mak itik tu tak datang nak tuntut hak penjagaan anak dia (saya ingat, ni mesti kes buang bayilah ni - pasal kawin tanpa nikah)... akhirnya, sayalah yg jadi mak angkat itik tersebut. sekarang dia dah besar jugak... nama dia ducky.. (bukan daki)... simpan bagi besar sikit lagi, maka akan jadilah itik panggang... hahahah... (itulah harga yg engkau kena bayar atas penat lelah aku menjaga engkau sampai dewasa)...
Eh... cerita itik pulak... ok, saya jugak ada hamster yag kerjanya beranak tak berenti-renti (subur dan kuat napsu) ... dan dua ekor anak kura-kura yg tak pernah besar dari dulu lagi...

6. Favorite color combination:
Hitam, putih, hijau, kuning, biru, merah, unggu, - semua kaler... saya tak bermasalah dgn sebarang kaler kecuali pink!!.. pink nampak jambu... sedangkan saya nampak macho... heh.

7. Favorite piece of clothing:

Jeans dan t'shirt... saya tak suka kemeja... begitu juga dgn kerusi...

8. Your all time favorite song:
Saya suka lagu celine dion tajuk, 'i surender' dgn 'b-coz u love me'... Suka jugak lagu 'Now and forever - Air supply' 'Please remember - leann rimes' 'i miss u - blink 182' dan saya suka sgt lagu ni 'I Will Be Here' penyanyi dia Steven Curtis Chapman. Lirik dia kadang2 tu terasa menyentuh kalbu yang jiwang gituu...
"Tomorrow morning if you wake up, and the sun does not appear..... I will be here....... If in the dark, we lose sight of love... Hold my hand, and have no fear.... 'Cause I will be here".. hish! siap nyanyi pulak dah. over tau... ok suka juga beberapa lagu siti, XPDC juga.
ok, utk mengekalkan sifat soleh saya - saya juga sukakan lagu selimut putih nyanyian hijjaz... lagu tu memang meginsafkan.. dengar je lagu tu, rasa takut je, lepas tu terus tukar lagu lain... heh insaf konon..


9. Favorite TV show:
Kekasih ku seru... tak puas hati ni, nape 'ayu' tu pergi seru balik 'waris' yang dah mati tu... bongok...
saya suka citer 'geng bas sekolah' (errkkk!!!)
super natural pun best jugak... ha, tak lama lagi kyle xy nak main tv semula. musim kedua. citer tu pun suka jugak. (apesal tulisan yang ni tukar kaler itam pulak ni)

10.Your screen name/nickname:

Chime... (machokan nama tu..) - Chimera, berasal dari perkataan bahasa mana ntah bermaksud gemini...

11. Your first job:
Lepas abis SPM, kerja kat hotel... jadi general manager...(rasa macam pernah cerita je pasal ni dulu) .. ha, percaya ke? tak percaya? bagus, sebab memang saya tipu... jadi tukang cuci pinggan je. tapi best sebab sambil basuh pinggan tu boleh melalak kuat-kuat... suara org tak dengar pasal dengar bunyi mesin cuci pinggan tersebut. tapi rugi jugak orang tak dengar suara lunak saya ni...

12. Your dream job:
Nak jadi penyimpan mohon besar raja-raja... kerja dia umum tarikh raya dengan tarikh poser je... best kan...

13. One bad habit that you have:
Errr... malu lah nak ngaku... tapi takpelah... saya suka gigit kuku. bila sedih ke, ada masalah ke, saya suka gigit kuku tanpa disedari. sebab tu saya tak bagi orang tgk kuku saya... ketot kemetot. nak pakai kuitik pun dah tak lawa nih.

14. Worst fear:
Saya geli sangat dengan cicak... kalau adik saya lastik cicak dalam rumah, saya akan lari sejauh sebatu, dan memerhatikan dari jarak tersebut (jarak yang saya rasa selamat kalau-kalau diorang baling kat saya. - masalahnya, adik saya kalau lastik cicak suka sangat baling kepada saya dan tidak kepada adik beradiknya yang lain - dasar adik tak sadar dek untung...)

15.Things you’d like to do before you die:
Kawin lah kot!!! tapi time betul-betul masa nak mati tu saya nak mengucap.

16. The thing you'll buy if you get $1,000,000
Sejuta??.. banyak tu...
mula-mula nak kawin. Lepas kawin pegi honeymoon dekat tempat yang saya nak pergi macam yg saya jawab kat soalan atas tadi... termasuklah ke bintang dan bulan. Nak beli kereta nissan fair lady, ferari, rumah banglow, bot persiaran, ha, lagi... lagi.... lagi... -(errr, orang nak bagi sejuta... bukan 10 juta... banyak pulak mengidamnya)..

hah.. abis dah soklan...

Ha... siap pun... kena cari mangsa pulak ke... ramai yang saya ingat kat sini.

Ok... Memula sekali saya pilih kak
CT dgn Che Mat... boleh kan? sebab saya tak pernah lagi tag mereka berdua...
pastu saya baca satu entri
cikgu ween, dia kata dia ada hobi baru... jawab tag. So, untuk menambah koleksi hobi baru dia tu.. Cikgu ween juga terpilih.
Cik Yuyu... sebelum ni saya pernah tag dia. lepas tu saya tanya bolehke kalau nak tag dia lagi... dia jawab tak pe. Abang dia punya pasal dia jawab jugak. Ok, Cik Yuyu juga kena buat ni...
LadyEena... tag saya sebelum ni pun dia ada buat, saya tanya kalau bagi tag lain dia boleh buat lagi tak... dia jawab mungkin kena tunggu tahun depan, baru boleh jawab... huhuhu. tak baik kacau dia. dia tgk sibuk dok studi, sibuk pulak nak suruh jawab tag... Okey Eena. Eena tak terpilih kali ni... boleh bernafas dgn lega.
Mr. Coppucino juga. Sebab tag sebelum ni pun tidak terjawab lagi... dia jugak sibuk dgn tugasan-tugasan dan studi dia... jgn kacau okey... Bro!! Demo tak yoh jawablah...
Macamana pulak dgn kak
Lawa... Ha, dia mesti suka. Sebab saya selalu ingat kat dia. Kak lawa... boleh lah ya.. boleh ya??.. akak terpilih jugak ya. kena jawab tau..
Dir.. awak pun terpilih jugak. Jgn nak mengelak jgn nak mengelat... dik pajeli juga... Ameer juga.
Yonna... harap dek yonna pun tak berkeberatan utuk menjawab. sebab dek Yonna pun terpilih kali ni.... oh ya.. Angah juga Pok cik asmadi juga.. sodep juga.. ad rifza juga Zaza dari pinky-pinky land juga...

hahaha... yg lain-lain tu, nanti dulu... akan di pilih kalau saya di tag lagi pada masa2 akan datang... hehehe...

okey dek ryan... tugasan selesai sudah... lega...

9 comments:

:: Cikgu Wiween :: said...

whoaaaaaaaaa takut cicak rupenyeeeee dia!! wasrrghhhhhhhhhhh bertuka menjadik cicakgal! agagagagagga :p

musti chime larik panjat bumbung masjid. bukan kah itu favourite place dia :p

i-chimera said...

hah... cubalah bertukar jadi cicakgal.. walaupun saya takut dgn ciccak, tapi rumah saya dipenuhi dgn pemburu cicak.. - adik-adik sayalah. trylah bertukar kalau nak rasa kena lastik getah diorabg... ha, trylah...

azlin hashim said...

Nak jadi penyimpan mohon besar raja-raja... kerja dia umum tarikh raya dengan tarikh poser je... best kan...

Awak nak keje nih? setahun 2 kali jek lah awak keje.. wah mudah!

cappuccino said...

chime..dh sehat ke dmm..agaknye pnt berkeje smp dmm ne..wknd ne leh le rehat2 sket..relekskan minda..tenangkan jiwa..bg btul2 sihat...sy sdikit busy minggu ne...nk perabihkan keje..byk btul ne xsetel..bg tenang sket nk gi berjalan nt..dh memanggil2 dh r*** sane..hehhee...
sy ade pantun utk chime...

pisang emas bawa belayar,
msk sebijik atas peti,
hutang emas boleh dibayar..
hutang tag ku simpan dlm peti jugaksssss....

hehheheheh....ngan mare yer...slmt berhujung minggu...

Ad Rifza said...

Adehh laa ada nama ad ke tuss?..Mcm nampak tak nampak jer..ahaks..

:: Cikgu Wiween :: said...

diorabg?? ape tu? sejenis lastik kah? tolak 10 markah!:p

cikyuyu said...

abgku.. tag lagik? ngeee yerla.. adikmu akn menjawab tag ini yerkkkk..demi abg tersayang! kerna jawap.. hahah!

Ad Rifza said...

AD dah jawab tuss semua soalan dengan amat baik sekali...Markah berapa??..ngeh3x..

i-chimera said...

azlin - best kan kerja tu... dok diam-diam atas sofa lawa tu pastu "menjunjung titah perintah, setelah diperkenankan... bla-bla bla..." syok wooo.. kerja gitu. tak mencabar minda lansung.

Bro - tak sehat lagilah. hari sabtu dah kebah dah. hari ahad tu panas balik semula ke tahap maksimum. kena hujan kot. ahad tu memang tidor sepanjang hari... huh!
bila nak honeymonn ke r*** tu...
iyelah... simpanlah dalam peti je. tahan lama sikit kan. kalau boh kat luar nanti basi... heheheh

ad - ada... musti ada... namapk sipi-sipi je kan. saje je nak buat saspen..

ween - diorabg tu mananya diorng punya abang... aik! itu pun nak potong markah ke... dekutttttt

Yuyu - good!! macam nilah adaik abang tersayang... rajin jawab tag yg diberi...

ad - dah jawab ek! kejap agi pergi tgk nak bagi markah