Monday, November 3, 2008

kenapa jadi sensitif ginih..

Dengan nama Allah… Yang memberi rasa sihat… dan memberi rasa sakit…

Dan akhirnya kesihatan pun beransur pulih. Meski tidak sepenuhnya, rasa penat mula berkurangan…

“Sesekali kita harus diberikan sakit… supaya kita tahu menghargai ertinya sehat”… begitu bunyi e-mail yang saya terima dari seorang rakan dari Indonesia…

“Istirahatlah kamu dulu, Relax. Bebaskan beban… agar kamu kembali fresh…” antara isi e-mailnya lagi...
Istirahat?? semalam saya telah melalui satu waktu tidur yang sangat panjang... panjang... dan tiada mimpi-mimpi ngeri... amat panjang...

“Biasa sajalah di setiap keadan. Di saat senang ada Allah. Di saat susah pun Allah menyertai. Bukankah itu indah dan sangat indah bahkan? Artinya, kita akan tetap bisa tersenyum meski duka menyelimuti. Kita tetap tegar meskipun kita sudah kepayahan. Kerana kita selalu yakin Allah selalu bersama kita…” Itu juga antara isi-isi e-mailnya ketika megetahui saya demam… Sambil tersenyum dan menggeleng-gelengkan kepala, Saya termenung lama membaca e-mail ini. Saya hanya demam sedikit, dan nasihat dari sahabat saya ini umpama saya sedang melalui penyakit kronik yang besar…

Apa pun, setiap nasihat yang diberi sentiasa bernas dan berisi… Terima kasih Agus… Kamu sahabat jauhku yang punya banyak erti… Entah kapan kita bisa ketemu lagi….

Sehari dua yang lalu… Dalam keadaan badan yang lelah melawan rasa kurang upaya… dan kepala yang berat agak berpinar, entah kenapa pulak saya tiba-tiba sangat mudah jadi seorang yang sensitif. cepat sangat terasa. (padahal saya bukan begitu) Saya agak terasa hati dengan seorang kenalan di blog saya ini.. (hanya kenalan maya). Terus terang. Di ruangan ini, bersembang , berbincang, bergurau secara maya… saya suka berkawan dengannya… tapi sedikit sahaja tindakannya (yang entah sengaja atau tidak) tiba-tiba saya rasa berkecil hati… Huh!.. mungkin tahap kesihatan saya yang buatkan semua jadi begitu… Perlu ke saya berkecil hati…

Jadi saya cuba berbalik semula kepada tujuan saya berBlog… untuk apa sebenarnya ya. Untuk bercerita, dan berkongsi sedikit cerita… bukan untuk popular. Bukan untuk dikenali… Kalau pun saya diingati… Alhamdulillah. Kalau pun saya dilupakan, saya tidak perlu berasa hati sebenarnya… Saya bukanlah siapa-siapa di sini…

Tapi!!
Pada ketika saya rasa berkecil hati itu, saya juga tersentuh hati dengan sikap prihatin adik saya di sini juga… Di blognya, disediakan satu entri… berupa satu hadiah… yang dia tujukan untuk saya seorang sahaja… “Khas untuk Abang Chime Tersayang”….

Nissan Fairlady ... Hadiah dari DIR (hmmm kita kongsi minat yang sama ya)

Saya tersentuh… terharu… Nak nangis pun ada… Terima kasih adik saya DIR… betapa gembiranya saya punya adik macam DIR kat sini…
Pada ketika saya merasakan saya bagai dilupakan… Saya silap sebenarnya kerana saya masih juga diingati.. di kenang… di sayangi… (betul ke?)
Pada ketika saya berkecil hati… masih ada yang sudi membesarkan hati saya kembali…
Saya sedar satu perkara… tak perlu jadi popular, utuk diingati… tak perlu dikenali untuk di sayangi… Sebab, walau di mana-mana pun keberadaan kita, TUHAN itu sentiasa adil…
Kalau dia tak berikan kita dengan cara itu, kita akan memperolehinya dengan cara ini… Kalau pun sudah ada yang melupakan, masih ada juga yang mengingati…

Teringat pula satu SMS yang saya dpat dari seorang teman… “Kita tak akan dapat semua perkara yang kita nak… So, bila kita tak dapat apa yang kita suka… kita kenalah sukakan apa yang kita dapat…”
Hmmm… benar segala kata-katanya…
Setakat ini, saya sukakan apa yang saya dapat… dan saya sangat sukakan apa yang DIR berikan untuk saya… Satu penghargaan. saya dihormati… Terima kasih adikku…

Saya mula merasakan betapa adilnya TUHAN… meski pun contoh-contoh keadilannya diberikan melalui ruangan layar maya ini sahaja… itu sangat memadai.
Meski ada yang melupakan… masih ada yang mengingati… ada yang mengecewakan, masih ada yang menggembirakan kembali… walau apa pun caranya, apa pun suasananya… Saya bersyukur….

dan hari ini, anggapan saya terhadap rakan blog saya yang seorang itu, yang kononya menegcilkan hati saya tu - ternyata silap... ya saya silap... huh! kenapa saya terlalu cepat untuk fikirkan yang bukan-bukan....

Dalam keadaan kepala yang masih pening memberat – kenapa pulak saya jadi terlalu sensitif ni….

errr... sorry kalau entri ni memboringkan... sekadar luahan biasa je...

oh ya... masih ada 2 tag yang belum di jawab... nantilah ya.. untuk entri berikutnya pulak...

13 comments:

MOHD RUSDI ABDULLAH said...

Ujian Tuhan itu menandakan Dia masih ingat pada kita dan kita masih di bawah pemerhatiannya serta tidak diabaikannya...

Sufi Idany said...

salam abg chime.... demam ek? sorry tk pasan lak abg demam ida lak bz ngan exam 2 3 ari ni.... ada 2 paper lagi.... tk sabar nak abih...

"Saya minta kepada Allah setangkai bunga yang segar, DIA bagi saya Kaktus berduri. Saya minta kupu-kupu yang cantik, diberi ulat berbulu. Saya sedih & kecewa. Namun kemudiannya, Kaktus itu berbunga, indah sekali. dan ulat itupun bertukar menjadi kupu-kupu yang cantik. Itulah jalan Allah. Indah pada masanya. Allah tidak memberi apa yang kita harapkan tapi DIA beri apa yang kita perlukan. kadang2 kita sedih, kecewa, terluka.... tapi jauh diatas segalanya DIA sedang mengaturkan yang terbaik dalam kehidupan kita..."

Kos Serani said...

BerBlog ini ada mcm2 tujuan. ianya bermanfaat sebagai tempat rujukan, atau tempat menjengah kehidupan org lain di luar sana,di luar kotak kehidupan rutin kita yg akhirnya kita ambil yg baik buat panduan dan ketepikan yg kurang baik tapi bukan dibuang jauh...tapi letak ditepi sebagai batas jgn melalui tempat dan cara itu. Kalau dimanfaatkan lebih lagi...berblog ini boleh menghimpun rakan blogging lalu bertukar pengalaman dan berkongsi rasa.

yonna bebot =) said...

entry abg ni looks so sad tp yonna tersengih2 lak bace :p

kecil hati tu sebahagian dari perasaan kita :)
kadang2 dalam gurauan,ada yang tersentap,makan hati semua.
tp tu lah keindahan persahabatan :)

mungkin dia tak sengaja nk kecilkan hati abg :)

baik2 la semula okeh :)

i-chimera said...

Sedi - mekasih. ujian ak dp ni pun tak berat mana. setakat demam biasa je...

Ida - exm tak abis lagi ke? mekasih jugak atas kata-kata hikmah berharga tu... pandai ida bermadah jugak ya.. saya suka komen ida ni.

kos serani - mekasih sebab sudi sekali lagi singgah ke sini. mekasih.. nasihat yang baik. berbloglah atas tujuan yang baik-baik, nescaya kita akan dpty g baik jugakkan...

dek yonna - tak ada sedih sgt pun. saya je yg terikut2 dgn perasaan sendiri. Badan tak sihat, minda pun jadi tak sihat sama...
dia bukannya tak sengaja nak kecikkan hati... tapi dia sebenarnya tak langsung mengecikkan hati... tak langsung... saya je yg fikir yg bukan-bukan... huh!
tak ada masalah apa pun.. me kasih dek yonna

♥miss zaza♥ said...

get well soon

life is too short to be so sad..
live ur life to the fullest!
chill ok =)

:: Cikgu Wiween :: said...

besa la tu chime. kita manusia biasa. kdg2 ween pun ter ober sensitip gak. pastu bile pikir2 balik, mcm mau gelak pun ada. :D

cappuccino said...

ehem...chime..ngape ne..sape ler yg jentik2 manje chime ne smp nyaris2 trase hati ne...alaaaaa biase ler tu chime..kekadang ape yg ditulis tu x menggambarkan hati & perasaan sebenar..mungkin ade ketika org tu tersilap tkn enter ker aper..tak pn mase tu dia tgh dtg bulan ker aper opsssss...kire halalan toyyibba la yer...0-0..buang jauh2 yg keruh..ambik yg jernih...eh..eh..pandai plak sy ne bg tazkirah...utk sy jugak...p/s:hari tu kata nk kasik no tel..ngan malu2 ngn segan yer..heheheh

Sufi Idany said...

erm... ada 2 paper lagi esok n lusa.... ni pun duk sekang mata.... byk lagi rasa mcm tk cover ntah le... lama2 tk perah otak tuk study ni rasa mcm lembam lak otak ni... huhuh.... ekceli ida pun dlm mode demam ni.... asyik selesema je 2 3 ari ni....

p/s : abg, citer kupu2 n kaktus tu sms sorg teman baik tuk ida... saja pjgkan utk perkongsian sesama kita...indahkan dlm bahasa yang tersendiri....

Ad Rifza said...

Biasalah kdg2 hati menjadi terlalu sensitif..Sebab tu bila kita bercakap kita perlu berfikir apa yg kita cakap supaya org lain tidak terasa..tetapi kita tidak boleh menjadikan org lain seperti apa yg kita fikir..Mungkin kita fikirkan A tapi org lain B..Manusia kdg2 berbza fikirnya..Ujian dalam perhubungan sentiasa ada even dlm blog..Bila dikatakan hubungan sesama manusia pasti ada ujiannya..Sabarlah..Kdg2 terasa itu membuatkn sesuatu hubungan itu menjadi lebih dekat dan mungkin jga hikmahnya ada disitu..
Moga cepat sembuh dri demam biasa..Insyallah..

i-chimera said...

thanxx zaza...

ween- hal sensitif tu selalu berlaku masa sakit je.. bila dah sihat mulalah rasa macam ntah hape2 je nak sensitf pada mende remeh temeh.. cm budak2..

bro - mekasih untuk tazkirah hari ini... best tazkirah ustaz tu, boleh baca masa kuliah subuh nanti... no tepon dah bagi.. nanti delete tau...

ida-demam jugak ke. demam xzm tu. jaga kesihatan. kalau nak demam pun tunggu abis xzm dulu

ad - mekasih... saya tak cek tgk lagi tag yg ad jawab tu... masalah kesihatan. tgk skrin komputer pun jadi pening. ni dah sehat sikit saya pergi baca ek...

:: Cikgu Wiween :: said...

eh chime bukan budak2 ke? kata geng bas sekolah? egegegegge :p *gurau tau nih..jgn majuk sama ween ha. heheheh :p*

i-chimera said...

ween- geng bas sekolah tu, bukan budak-budak.. tu kanak-kanak. budak2 tu mcm bebudak tadika.. mcm ween lah jugak... heheh.. jom kita sama2 merajuk