Friday, December 26, 2008

kesulitan demi kesulitan...

Selesai sudah satu kesulitan... kesulitan yg diselesaikan dgn rasa sulit sekali...
Sekarang bertemu pulalah kesulitan dari gelombang yang lain. Hmmm, selesai kesulitan ini, maka akan muncul kesulitan dari gelombang berikutnya pula.... Kerana sudah demikian mestinya hidup ini. Habis kesulitan yang satu akan menimpa pula kesulitan lain. Kita hanya istirehat buat sementara, guna untuk mengumpulkan kekuatan untuk menempuh perjuangan yang baru. Sebab itulah maka kita tak usah menangis di waktu mendaki. Sebab di sebalik puncak perhentian pendakian itu telah menunggu daerah yang menurun. Hanya satu yang perlu kita jaga di sana, iaitu kuatkan kaki, supaya jangan tergelincir. Dan tak usah kita ketawa di waktu turun kerana kita akan menempuh pendakian lain pula, yang biasanya lebih tinggi dan menggoyahkan lutut daripada pendakian yang dahulu. Dan kalau sempat kita turun lagi... kita akan turun lagi... dan kalau sempat kita perlu mendaki lagi... kita akan mendaki lagi...

Dan barulah kelak di akhir sekali, kita akan berhenti pendakian dari penurunan itu. Di satu padang yang luas terbentang bernama MAUT... Di sana akan bertemu alam datar, tidak berpendakian, tidak berpenurunan lagi.....

12 comments:

AiE bAhRi said...

Hidup ini memang tak lepas dari kesulitan.Jika selesai satu kesulitan untuk mendaki, ianya juga akan berlaku kesulitan semasa penurunan.Semua kesulitan itu harus ditempuhi.

Dan yang paling penting, saya belum bersedia untuk menuju padang yang luas terbentang bernama MAUT walaupun ianya sudah pasti!

Tirana said...

Kita kena pastikan di setiap pendakian dan penurunan kita, ada sesuatu yang kita kutip sebagai bekal yang bakal di bawa ke padang yang luas terbentang itu agar kita tidak akan berkeluh kesah lagi ketika sampai di sana...

addyaholix said...

itu dugaan namanya. bila kita terus diuji maknanya kita disayangi yang maha Esa. harus kita ingat, pasti ada sebab kukuh mengapa kita terus diberi kesulitan demi kesulitan. besar rahmatnya orang yang mampu tempuh setiap kesulitan yang Dia bagi. mungkin kita anggap kesulitan itu sesuatu yang buruk, mungkin kita kerapkali mengeluh dan menagisi kesulitan yang kita hadapi, tapi kita lupa setiap kesulitan itulah yang membuatkan kita terus kuat dan mampu hadapi kesulitan seterusnya dimasa depan.

cappuccino said...

Byk2 kan bersabar..setiap ujian itu ada hikmahnya..mcm sy kalo ada musibah sentiasa ingat org lain lagi dasyat ujiannya..cuba tgk yg +ve side nye deh...kalo tensyen2 pe kata gi shopping2 hehheh..chime,td kami gi memborong sakan..best giler hari ne Boxing Day..SALES OF D SALES..murah2 giler..habis pitih dh ne..esok baru nk gi jln2 ke snowdonia tu..stay 1 mlm jer..hrp2 cuaca ok..slmt berhujung minggu...

Ad Rifza said...

Betul kata addy tu bila Allah sayang kita Allah akan uji dan uji kita dengan pelbagai kesulitan yang kadang2 mungkin tidak tertanggung..Dalam pendakian dan penurunan ada sahaja kesulitan yg menunggu..Moga kita semua tabah dan sabar dalam pendakian dan penurunan itu...Moga Allah menjaga kita..Insyallah

:: Cikgu Wiween :: said...

errk..,au mendaki pun takut nih chime. camna tu? *urut-urut janggut kambeng jiran sebelah*

:: Cikgu Wiween :: said...

au plak. Mau lerr...*malu malu*

i-chimera said...

aie - kalau ditanya pd persediaan, tak ada siapa pun yg boleh katakan yg dia dah sedia hadapi kematian. saya pun mcm tu jugak... sebab mati ni, tak kira kita sedia atau tak... padang luas terbentang bernama maut tu akan kita jengah juga bila2 masa dari sekarang....

i-chimera said...

TIRANA - hmmm,pastikan bekal tu bekal yg baik-baik... semoga bila kita tiba di padang luas tersebut kita tidak kelaparan.

addy - hmmm, betul. tapi kita lupa jugak tentang kasih sayang Allah. Allah timpakan ujian pada or yg dikasihinya. tapi bila kita ditimpa ujian, tidak pernah pun terfikirkan tentang hal tersebut... manusia... gitulah sifatnya.

bro - berat ujian kita dpt. masih ada org lain yg lebih berat lagi kena tanggungnya.
huyyo.. sales of d sales. kirim beli kain pelikat dgn kain batik 2 dozen... hehe. kain pelikat kat UK lawa-lawa tak... apa2 pun selamat bercuti ke snowdonia - dunia salji tersebut...

ad - mahau atau tak, kita terpaksa juga kena daki ke puncak bukit sebab hanya itu sahaja jalan yg tinggal menuju ke padang luas... moga Allah lindungi perjalanan kita jgn sampai tergelincir atau tersadung akar atau terpijak duri...

ween - kalau takut nak mendaki sendiri, ween tungganglah kambing jiran sebelah yg ween dok urut2 janggut dia tu...

au... heheh... panjang sikit lagi, auuuuuuu... panjang lagi aauuuuwwwwww.. hehehe

Sufi Idany said...

Inilah rentetan kehidupan, turun naik hidup ibarat roda besar yang berputar dengan aturan Allah yang maha Kuasa...

cari kekuatan yang bersembunyi dari dalam diri.... kejutkan singa yang sedang tidur kerana mungkin kita perlu bangkit melawan arus kehidupan yang makin menyesakkan dada..... atau kita tidak perlu lagi mengeluh pada kesulitan pada episod kehidupan ini...

ps : ida rindu tp ida th rindu tu bkn untuk ida lagi.....

ab geldofg said...

itu yg mgindahkan hdup ini :) salam

i-chimera said...

ida - apa pun ujian yg datang... tabahkan hati. jgn mengeluh... kalau pun tak mampu kejutkan singa, memadailah dgn kutakan semangat...

selamat berjuang. Rindu untuk Ida mungkin ada di sana nanti...

ab - salam kenal...