Saturday, February 21, 2009

Things I See.. (Lammee See...)

Ada sorang teman bertanya... kenapa saya suka menulis...
Errr... apa ya saya nak jawab... Hmmm selalunya saya menulis hanya untuk memotivasi diri. Mudah-hudahan dpt memotivasi orang lain juga... maklum larrr nak baca buku motivasi bukan semudah baca novel kisah cinta. kalau boleh.... bukan takat baca... cuba faham dan selami di sebalik TerSurat dan TerSirat kata-kata itu...

Kata orang yang berakal.... dalam hidup kita... setiap hari akan ada "Jalan" yang perlu kita pilih... jalan yang dipilih mungkin jalan yang mudah... atau mungkin juga jalan yang penuh dengan dugaan dan cabaran... atau jika tersilap pilih jalan, mungkin kita akan temui "jalan mati" Ops! Boleh jugak kalau mahu jalan-jalan cari makan

Hakikatnya kita perlu memilih... biarpun membuat pilihan bukanlah perkara yang mudah... adakalanya kita perlu berbohong... atau mungkin perlu menyakiti sesuatu/seseorang/mungkin juga diri sendiri...

Inilah hakikat kehidupan... kita yang bernama Manusia... tidak pernah puas dengan apa jua kelebihan dan kekurangan yang kita miliki... sifat Dengki itu sering menguasai diri... bukan hanya orang lain, malah... adakalanya kita jugak begitu. So.... jangan nak kontrol-kontrol bagai... takde faedahnyerrrr...

Adakalanya kita akan menjadi mangsa dengki orang lain... dan ada kalanya juga... kitalah "pendengki" itu...

Hmmm... dengki itu tidak salah... ada masanya dengki tu memang perlu... cuma tinggal lagi, bagaimana kita mengawal perasaan itu kepada satu tahap yang sepatutnya... yakni yang paling minima... bagaimana? Bergantunglah kepada cara kawalan masing-masing... jangan sampai merosak diri... jangan sampai merosak orang lain sudahh...









oh ya... sebelum terlupa (saya kalau bab yg ni memang senang lupa... ada masanya buat-buat lupa) - Ada tag lagi nak buat...

Saya kena tag dengan si Naga Perang... ok.. jom tengok apa dia nak...

Sila berikan kegunaan lain yang digunakan oleh anda kepada barang-barang yang dinyatakan di bawah...(maksudnya bukan kegunaan sebenar barang tu tapi kegunaan tambahan yang anda buat la dengan barang tu, kira diaplikasikan oleh anda... konon kreatif la tu!)

1) Anak Kunci
kegunaan asal - untuk kunci pintu, laci dan apa2 yg berkunci
kegunaan sampingan - Errr.. nakk buat apa ek... buat anting2 wanita boleh lah kot... gantung kat telinga... hmmm, macam bagus jugak idea ni kan... comfirm kunci tak hilang. kalau balik kerja suami isteri... masa nak bukak pintu tu... keluar dialog mcm ni:
"Yang!!! Kunci pintu rumah mana... ?"
"Ni haa... tergantung kat telinga ayang ni... abang tolongla bukak jap.." see.. selamat dan praktikal.

2) Penutup Pen
kegunaan asal - tutup pen, x nak kasi dakwat kering
kegunaan sampingan - Errr! buat pengorek telinga di waktu terdesak... cth waktu terdesak tu mcm ni... seekor lipas (lipas tau) tiba-tiba merayap masuk telinga... (mcm ganas lah pulak cth yg ni) errrr... (sat, nak pikir cth yg lain pulak)...

3) Botol Mineral
kegunaan asal - tempat simpan air
kegunaan sampingan - Buat rakit masa nak mandi kat teluk Kemang... kumpul byk2 pastu cantumkanlah... kalau rajin, bukan setakat rakit... kapal titanic pun boleh dibina... itu kalau rajinlah... kalau malas, boleh buat hantar surat style orang dulu-dulu. tulis satu surat, sumbat dlm botol tu, tutup kemas-kemas... pastu campak tgh laut... kalau nasib baik, surat tu boleh lepas ke kutub utara tanpa perlu bayar duit stamp... kalau nasib tak baik, belum sempat buat apa-apa botol tu dah kena tolak dgn ombak sampai balik kat kaki kita... tapi tak de masalah... boleh lempar balik semula... kalau tak lepas jugak lagi... lempar lagi... berulang2 kali... kalau tak lepas jugak, barulah fikirkan alternatif lain... cthnya beli je sampul surat sekeping, stamp sekeping... poskan ke pejabat pos... lagi selamatttt...


4) Paper lama

kegunaan asal - leh digunakan utk buat draft paper
kegunaan sampingan - Buat sampah... hehehe... boleh pulak bagi jawapan simple.


5)
Seluar 'D' lama (seluar D??)

kegunaan asal - pakai kat dalam bukan di luar... (ohhhh seluar tu rupanya. Malu nak sebut ke?)
kegunaan sampingan - Boleh je kalau nak pakai kat luar mcm sorang super hero tu... atau pun boleh jugak buat topeng masa nak merompak bank... hmmmm... nak tuba ikan kat sungai pun orait jugak... nak tuba orang pun boleh tu kalau kena dengan cara dia...

6) Lesung batu
kegunaan asal - menumbuk belacan, dsb
kegunaan sampingan - Buat penukul ketuk paku kat dinding... buat senjata pun boleh. cthnya kalau nampak pencuri nak masuk rumah, baling je lesung tu dgn sepenuh tanaga, tapi pastikan sampai terkena kepala perompak tu... jgn sampai terkena kepala laki, atau bini yg tgh nyorok belakang pintu pulak ya... tak pasal-pasal pulak bergaduh laki bini...

7) Langsir
kegunaan asal - kehiasaan umah/keceriaan umah
kegunaan sampingan - Buat lap tangan masa kenduri... cari-cari tisu tak jumpa. dah tu org tgh ramai, nak bergerak pun payah... kira capai mana yg sempatlah...

8) Komputer ofis
kegunaan asal - buat keja rasmi
kegunaan sampingan - Haaa... buat bloglah. apa lagi kan... pastu jawab tag... errrr, tapi tag ni saya jawab pakai i-mac kat umah ya... tak guna opis punya...

9) Duit syiling
kegunaan asal - nak lengkapkan duit kertas
kegunaan sampingan - buat gores kad prepaid celcom yg baru beli petang tadi...

10) Laman Blog
kegunaan asal - menulis dan mencari sahabat lama dan baru. tukar2 pendapat
kegunaan sampingan - Buat iklan jual barang... reka-reka cerita pasal katak... pasal kera ke, pasal oreng uten ke...pastu isi gambar byk2.. isi lagu byk2 dah mcm MP3 player pulak - isi mcm2lah. pastu berat, payah nak loading...


haaaa..dah abis pun... then kena tag org lain pulak ya...
saya nak tag cikgu ween (tak sengajalah cikgu) dengan cD... (tag yg dulu2 bila nak buat ha)... kak lawa, Dir, Dek pajeli, Miss Zaza... dan sodep...

sekian...

17 comments:

Tirana said...

Piuhhhhhh...nasib baik nama tak tersenarai...kalau tidak, terkebil2 nak jawab tag. Semua tag dah langsai. No more hutang..hehehe

Chime pun guna iMac ye kat rumah. Kak tirana ada beberapa buah komputer kat rumah, semuanya iMac dan iBook. Dari dulu tak guna brand lain..hehehe

Sama macam Chime, kak tirana pun suka membaca dan menulis. Menulis sebenarnya bertujuan untuk memotivasi diri sendiri tapi dah terlanjur menulis di blog, apa salahnya share dengan orang lain kan? Itu pun kalau ada orang suka nak baca. Kalau tak suka, tiada paksaan... Sekurang-kurang mendapat kepuasan untuk diri sendiri..betul tak Chime?

:: Cikgu Wiween :: said...

herrkkkkkkk kena lagik1 huwaaaaaaaaaa mmg nak kena peluru berpandu abg batman nih!!1

x senonoh ar tutup pen wat korek tinger. wakakkakakakaka *haa kan da kuar gelak burok!*

Ad Rifza said...

Iyoo betul tu Chime..Menulis pernyataan rasa yang hendak dikongsi dengan semua...Tiap penulisan ada yang tersurat dan tersirat yang hanya boleh difahami oleh org2 tertentu jer..but bagi yg tidak faham pendapat masih dihormati setakat mana yg diorg faham...Yang penting rasa kelegaan bila menulis lebih2 lagi Ad yang suka bermelankolik..hehe..

chimera said...

kak tirana - nama akak akan disenaraikan utk tag yg keseterusnya... hmmm rasanya semua tag pun dah saya langsaikan... (tapi rasa mcm ada jugak lagi yg tetinggal.. heheh)

Ha'ah... saya guna i-mac dgn laptop acer... selalu menulis pakai laptop. pastu kerja design mendesign pakai i-mac. Tapi lepas ni tak boleh beli dah produk ni... Amerika punya. nak boikot...

Betul kak... Yg penting kita sendiri rasa selesa dgn penulisan kita. Org lain nak terima atau tak tu terpulanglah pd mereka. Tapi hasil tulisan kak tirana memang selalu memberi pengajaran kepada saya... saya suka baca tulisan akak...




ween - rasakannn... hahahahahahah (gelak jahat Keliwon)..
Ok apa penutup pen wat korek telinga... mesti mendapt hasil yg lebih lumayan dari biasa... cuba try buat... hehehe




ad - heheh.. hasil tulisan Ad selalunya membuatkan saya lebih byk berfikir... otak lebih berputar nak cari makna... tapi taklah sesuakar mana nak faham... Ad pun penulis yg bagus jugak.

~MrApple~ said...

not many people like to read.. especially motivation book, for them is boring, and for me also .. ha ha ha .. can read it, but only 1 page saja ... huhuuu
so.. me till now dun know how to make me enjoy to get close with the book.... :)

Sufi Idany said...

Abg Chime : menulis ni satu terapi jiwa dan diri. tk kira apa pendapat org kita punya pendapat kita tersendiri. skang ida tk pk sgt apa orang nak kata sebab pada ida.... kita perlu jadi apa yang kita nak n bukan apa yang org lain minta kita jadi....

mohon hati di kentalkan jiwa dan ampuh dari sensitiviti rasa.

ab geldofg said...

hehehehe info yg mnarik

AiE bAhRi said...

Suka dengan penulisan abg chime.Memang bayak memotivasikan diri.

chimera said...

mrApple - salam kenal ya... sebenarnya semuanya bergatung pd minta asal jugak... kalau tak minat membaca, bagilah buku apa-apa pun... tetap payah jugak nak baca... buku motivasi apatah lagi... tapi, saya tergolong dlm golongan minat membaca kot... tu yg payah sikit nak boring...



ida - hah, lama dia tak dtang sini. --- ada masanya dgn menulis kena boleh kurangkan tekanan. betulll... saya pernah laluinya. bila tertekan kita perlu luahkan utk kurangkan beban... bila tak tahu pada siapa nak diluahkan, so, saya menulis... menulis dlm blog ibarat kita dah meluahkan pada semua org... rajin-rajin menulis tau...



ab - hehehe.. info yg mana satu... yg suar dlm tu ke... errr.. lupa. ab suka g-string... hehehehe





aie - mekasih dik... tulisan aie pun bagus dan bermotivasi jugak...

-cD- said...

InsyaAllah, abes exam nanti cD usahakan... byk sangat dah utanbg tag ngan bang chime nie.. takut x terjawab sampai padang masyar nanti..

raihan hassan said...

salam chime...lamenye tak ke sini..hrp2 sume ok..makin lawa & menarik blog ne..syabas chime..jels btul tgk gmbr PGL tu..mesti best giler kan..sorry la chime blog sy dh terperap dek busy ngan study & life kt sini...chime ada facebook tak?kalo ada nt add sy leh tak rusdi nasir yusoff ..nt bg la emel sng nk contact..sy pny rusdinasir76@yahoo.co.uk

chimera said...

cD --- haaaa, tau takut ya... tapi takpe... abaikan ajelah hutang2 tu. tgk pd keadaan cD sekarang, saya halalkan jelah hutang2 tu... (mcm bgus je kan)... tumpu studi dulu tumpu utk xzm dulu... good luck k...




sis Raihan -- errrr... ehhh!! bro sedi... uih, lamanya tak dtng... tapi takpe. Memang bz sgt ya... mana nak studi, mana nak kerja, anak-anak lagi... salji byk lagi ke kat sana... hantar la ke sini barang seguni dua.
Betul... PGL memang superb. terumanya sebab tiara pakai baju kemban.. heheheh... saya takdelah akaun facebook... Ada tagged pun dah berkurun tak bukak... email saya zairul_chim@yahoo.com... @ cre_icho@yahoo.com ... mana-manalah.

easzasif said...

wah...emamng best la falsafah na motivasi diri..baru la bersemangat sikit easz nak g kelas untuk buat 'presentattion' hari nie..hehe..btw..tq bro..

Shitsurei shimashita said...

berjawab juga chimera~ TQVM 4 ur support & cooperation.
ti leh la hantar lagi.

membaca & menulis bagus tuk pengembangan minda kita. Jgn simpan2 dalam hati k, kasi luah ja!

chimera said...

easzasif - hmmm.. no pomlem dik... ada simebr2 motivasi yg terkesan di jiwa ke... god luck 4 ur prensentasion anyway... buat leklok tau...



shitsurei - haaa... bagilah lagi... bagi byk2 tau... heheh...
dgn membaca boleh ilangkan stress sebab kerja atau apa-apalah... dgn menulis blh jugak kurangkan rasa tertekan... so... rajin2 menulis, rajin-rajin membaca...

eJump said...

bro, sry lame x on9...

dengki...hurmm...
kengkadang dengki in gud way ok kot?..rite?.. contohnya dengki member die dpt Dekan...so die pun blaja sunguh2 nk Dptkan Dekan jgk..tpi an klu dengki sampai tahap buat dajal tu...nasib la..
hurmm...

chimera said...

ejam - yeah!! dengki memang perlu ada... supaya ada persaingan yg sihat... dengki yg sebaliknya tu yg susah sikit..