Wednesday, March 18, 2009

Tulis semua...


"Semuanya harus ditulis... Apa pun, jangan takut tidak diterima atau dibaca. Yang penting tulis, tulis dan tulis... Suatu saat pasti berguna" ~ (Pramoedya Ananda Toer - Menggelinding 1, 2004)...


Saya terperasan sesuatu... itu pun setelah mendapat beberapa teguran~entri saya sejak kebelakangan ini, asyik berkisar pasal soal cinta... cinta.. dan cinta lagi.. (sudah ada yg meluat barangkali)...

Ok.. kali ni elemen tersebut akan tidak dimasukkan secara total... tak ada walau sikit pun...

--
Keharuan petang semalam... bila tiba-tiba adik saya masuk ke bilik dan menghulurkan sekeping poskad... Bila di teliti saya beristigfar tanda terkejut dan tersentuh juga... Sekeping poskad cute dari Chech Republik...


Pengirimnya... masih lagi sahabat blogger kita yang sama... yang pernah mengirimkan poskad dari UK, dari Rome, dan dari ireland... Mr CAPPUCCINO .. Sekali lagi saya tersentuh sangat... meski saya tak kenal pun dia secara nyata... Meski hanya kenal melalui dunia maya sahaja... dia tak pernah lupakan saya... Ke mana pun tujuannya - satu tanda ingatan akan dihantarkan... Dari email yang dikirinkan kepada saya dia kata saya sekarang darah tengah manis.... errrr... errr... Mana tahu ni???... Terima kasih banyak-banyak bro... semoga demo dan keluarga sentiasa dirahmati Allah selalu di bumi UK sana... Balik malaysia nanti, comfirm saya belanja ikan bakar kat Tanjung Lumpur...

Dan lagi...
ACHA... tuan punya blog "camar putih" telah membuat satu entri khas untuk saya - (saya seorang je tau)... Yeah! meskipun atas tujuan tertentu... 'touching' juga... bersama-sama entri tersebut ada satu hadiah diberikan pada saya...

Ferrero Rocher... (ha, akhirnya saya dpt eja nama benda alah ni dengan betul)...
Apa-apa pun terima sakih banyak-banyak untuk acha... kalau dapat bagi yg betul punya... hmmm, alangkah bagusnya kannnn....


Ada dalam entri lepas.. Kak Tirana begi komen, dia tanya pasal grafic... dan.. i-mac dan bagaiman kegunaan Photoshop...
Untuk Kak Tirana... Photoshop sangat banyak kelebihannya... selain dari edit-edit gambar... boleh design macam-macam juga... Tak boleh nak jelas secara terperinci... Tapi salah satu hasil kerja saya yang saya boleh hasilkan menggunakan photoshop dan hasil ni amat megkagumkan diri saya sendiri (macam berbelit je ayat ni) ialah saya boleh menukar kan gambar kahwin acha
seperti berikut....


Menjadi sebuah lukisan potret... seperti berikut pula:


Saya tak pasti tentang pendapat orang lain... tapi setiap kali saya menghasilkan kasil kerja saya ni, terasa betapa kagum kepada diri sendiri....


Disamping itu juga... dengan cara ini juga saya boleh meletakkan satu gambar lukisan seseorang... seseorang?? ya... seseorang....

Saya pasti akan kena marah kalau letak gambar dia ni... tapi bila letak gambar macam gini... kalau kena marah saya boleh jawab... "Laa! saya bukan letak gambar awak... saya nak lukis gambar Fasha Sandha... abis tu jadi macam gambar awak pulak... saya nak buat macamana?" -- see... betapa bergunanya Photoshop....

ada beberapa cara sebenarnya melukis potret menggunakan Photoshop dengan cara ini... Kalau gambar Kahwin acha dan gambar Fasha Sandha tak jadi tu... saya hasilkan guna medium water colour... tapi untuk lukisan gambar saya seperti berikut:

Gambar saya ni... (gambar saya?) ***kan aku dah cakap, rupa aku mcm jericho rosales... engko tak caya*** - alasan sama macam kat atas... nak lukis gambar saya... tapi hasilnya macam ni pulak. hish... buat bangga je tau....

Ok! fine... gambar ni pun pakai teknik yg sama... tapi elemen warnanya saya gunakan pencil colour... (lebih payah... sebab guna byk warna) - klik atas gambar utk paparan lebih jelas
Gambar-gambar di atas tu... dihasilkan menggunakan photoshop sahaja... then nampak mcm lukisan tangan kan... hmmm saya kagum... boleh melukis sacara menipu... err... bukan menipu... tetap juga kena lukis satu persatu... tapi tak guna pencil atau berus lukisan... tapi guna mouse.. (lebih mudah kalau dapat guna Wacom... Dan memang lebih mudah kalau guna komputer Mac).
untuk kak Tirana... Kalau nak belajar buat ni.. tak boleh saya ajar secara online... kena belajar sacara face to face... saya kena tunjuk melalui komputer... gitulah... payah jugak nak difahami... tapi nak buat ni tak lah payah sangat... dan tak mudah jugak...
untuk addy - tak perlu kagum sangatl... bukan lukis tangan pun... Photoshop jerr... hehehe...


Hmmm cukup dulu pasal photoshop dan contoh kegunaannya...
saya nak tulis satu cerita pengajaran... errr... bukan saya tulis sebenarnya... tapi saya copy terus dari blog EENA... sorry eena... saya ambik cerita ni tanpa kebenaran...

ceritanya mengenai 'paku di dinding hati'

Ada seorang pemuda yang sangat pemarah. Dia tidak dapat mengawal kemarahannya walaupun ianya hanya satu masalah kecil sahaja.

Pada suatu hari, bapanya telah menghadiahkannya dengan seguni paku.

"Untuk apakah paku-paku ini ayah?" tanya pemuda tersebut.
"Setiap kali kamu marah, kamu pakulah tembok batu di hadapan rumah kita ini, bagi melepaskan kemarahan mu" jawab ayahnya.

Pada hari yang pertama sahaja, pemuda itu telah memaku sebanyak 37 batang paku pada tembok batu tersebut.


Selepas beberapa minggu, setelah dia dapat mengurangkan kemarahannya, jumlah paku yang digunakan juga berkurangan.


Dia mendapati, adalah lebih mudah mengawal kemarahannya dari memukul paku menembusi tembok batu tersebut.


Akhirnya tibalah pada suatu hari, dimana pemuda tersebut tidak marah, walau sekali pun.


Dia pun memberitahu ayahnya mengenai perkara tersebut dengan gembira.


Bapanya mengucapkan tahniah dan menyuruh dia mencabut kembali paku itu satu persatu, pada setiap hari yang ia lalui tanpa kemarahan.


Hari berganti hari, dan akhirnya dia berjaya mencabut kesemua paku-paku tersebut.


Pemuda tersebut lantas memberitahu perkara tersebut kepada bapanya dengan bangganya. Bapanya lantas memimpin tangannya ke tembok tersebut dan berkata;

"Kau telah melakukannya dengan baik, anakku, tetapi lihatlah kesan lubang-lubang di tembok batu tersebut, tembok itu tidak akan kelihatan sama lagi seperti sebelumnya. Bila kau menyatakan sesuatu atau melakukan sesuatu ketika marah, ianya akan meninggalkan kesan parut dan luka, sama seperti ini. Kau boleh menikam seseorang dengan pisau dan membunuhnya. Tetapi ingatlah, tak kesah berapa kali kau memohon maaf dan menyesal atas perbuatam mu, namun lukanya masih tetap ada. Luka di hati adalah lebih pedih dari luka fizikal."


The End.

Oleh itu... kawallah sentiasa kemarahan anda...

sekianlah sebuah entri carca merba...


25 comments:

:: Cikgu Wiween :: said...

hellehhhh...jericho rosalez dikatanya gambor dia. hentak dengan siku baru tau. wahahahha

tgk arr tb2 setiap petang ade citer echo berlakon dgn pelakon cina malaysia yg model oil of olay tu. lupa lak nama. ehehhe

chimera said...

ehhh.. tak... memang nak lukis gmabar saya... tapi kuar muka mcm tu pulak.. nak wat mcmana kan...

:: Cikgu Wiween :: said...

cet..yolah sgt. muka chime cam fauzi nawawi ar bkn echo. hahahak

chimera said...

fauzi nawawi??? sape tu... rasanya ari tu mcm dah bagi tau kan... fauzi merzuki ke?... tapi apesal saya lukis tak kuar muka fauzi nawawi hah... muka saya mcm jericho kottt... ween salah pandang ni... heheh

:: Cikgu Wiween :: said...

halaa yg hubby lisdawati tu. yg sehati berdansa depa juara tu la. hahak

addyaholix said...

owh saya tertipu lah kiranya? haha.
tapi nanti saya bagi juga. nak tunggu saya sendiri buat memang makan tahunlah baru nak siap. dan saya masih dalam proses pemilihan gambar yang hensem. susah nak pilih. haha!

ya ya setuju. abg ada sikit rupa fauzi nawawi. baru terperasan haha!

chimera said...

Fauzi nawawi tu hensem ke tidak ha...

:: Cikgu Wiween :: said...

see...addyaholic..anda mmg pandai. mcm sy jugak (hak ptuihhh)

see abg batman...sila google muka fauzi nawawi. gagagaga

anap_ilmi said...

lame seh tak godek2 PS..dulu mmg rajen gile..mcm nak patah pinggang duk dpn leptop pun tak de hal..mcm ader je idea. skrg neh...PS?ewww...skjp2 je leh la..tp klu dpt keje dgn encik chime...ok gak.ke,how?ahakz

Ad Rifza said...

Wuuhuuu lukisan potret..nak jugak..haha..
Cantekkkk!
Pernah baca about this paku story from seseorang punya blog..
Pernah memakukan paku dihati seseorang.. Banyak kali mintak maaf akhirnya maaf diterima tapi hubungan tidak semesra dulu..Tapi salahkah jika ingin membetulkan apa yg kita fikir salah?..Hmm..
P/s:Ehemm org disebelah sana ek?..hehe..Sessweiii...

CaMaRPuTiH said...

ops...ada terselit my face. ala...malunyer (ecececeh....)

sokong dgn wiween and addy.. ala2 fauzi nawawi ler chime. xde maknanyer jericho rosalez. wakakaka... (sj nak bakar emosi chime).

cikyuyu said...

perghh!!!
jericho lak 2..
hahhaha :D

smart2,
bereh doh aweks yer..
comel molekkk..
kem slm la deh..

mkn nasik myk ekg,
sila lah jemput adek uu ehyy,

SiS-lin said...

pandai melukis ye chime ni,tp ada la sikit2 tu iras jericho...
kwn di alam maya ni x kenal tp hati mcm dekat je kan..ada lg x coklat?cikit!!!

chimera said...

addy - hah... pilih segera.. yg ensem2 je tau... yg tak ensem saya tak reti nak buat heheheh...



ween - dia yg jadi ayah tiri ain tu kan... hmmm... kira orait jugaklah...





anap - nak kerj sini ke.. hmmm... nanti saya tanya bosss...




ad - kita dah buat hal betul bila kita nak betulkan hal yg salah... tapi org akan tetap sentiasa berhati-hati dengan kita... sebab tu, kena bertindak dari awal... jgn bila dah terkena baru nak bertindak... hati manusia kan... siapa tahu...



acha - hah... lepas ni acha pulak jadi femes... (nak balas dendam) ... iyolah.. fauzi nawawi pun fauzi nawawi lah... tapi ada jugak iras2 jericho kan... (nak jugak tu)





dek yuyu - ok... nanti bila dah ready nak makan nasik minyak, dek yuyu comfirm kena panggil punya... dun u worry...





sis lin - YEsssssss... akhirnya, ada jugak yg kata iras-iras jericho... ni yg buat sayang kat sis Lin ni... hehehe...
coklat??? errr... dah abis kot.... tanya kat acha...

miEchi said...

'luka di hati adalah sgt pedih dari luka fizikal' ye...saya sgt setuju....

hehe..gbr2 mcm tuh...besnye...tp...tp...

Sufi Idany said...

ah...aku tertipu rupanya...igtkan abg chime lukis tangan gmbr kawen acha tu..... tk kesah laa abg cam sapa pun.... janji bahagia.... dorg2 tu sumer jeles ngan abg sebenonya.... ngeh....

~~ ms. libra ~~ said...

cantik sggh gmbr yg mcm fasha tu...manis je.. nway, su x suka fauzi nawawi..xhsome tp perasan hsome!!!

Kos Serani said...

Selalunya tulisan kita akan berkisar dgn keadaan atau perasaan kita. Rasanya Chime tengah dilamun cinta, tu yg kebanyakkan tulisan berbauc cinta lately. Tapi usah resah, Blog ini medan kita mencurah apa saja yg tersurat atau tersirat. Mr.cappuchino tu ada value seorang kawan, tu yg dia rajin layangkan poskad, entri dulu pun chime ada kisahkan pasal poskadnya dan org lain dari luar malaysia...kan?

Amer Aan said...

x mngkin anda jd....
jericho rosalez...

Ferrero Rocher...
gmbar je ke...
ingtkn...
kasi betul2...
ingt td nk paw la td...

hehe

gapodio said...

saya ada terbaca komen kamu di blog JASA...
cuba baca entri ini http://aksaraketiga.wordpress.com/2009/03/16/ppsmi-aku-bosan/
tu semua jawapan kepada haikal...

ini pula pendapat saya tentang ppsmi

http://gapodio.blogspot.com/2009/03/ppsmiapa-sebenarnya.html

chimera said...

miechi - tapi... tapi... tapi apa ek??




ida - haha.. sebenarnya ramai jugak yg tertipu... tu yg buat entri berunsur berterus terang supaya org tahu keadaan sebenar... heheh...
- hmmm itulah dia... diorg jels kan...




sue cantik - baru tgk lukisan je tu.. blm tgk gmabr betul lagi... **mcm belagak je ayat ni kan** sue pun cantik jugak... errr, fauzi nawawi?? no komenlah... saya lagi ensem kott.... **matilah perasan ensem mcm fauzi nawawi tu jugak**




kos se - kalau nak kata tgh dilamun cinta... dah lama dah... tapi lately mcm jiwang sikit...
Mr Cappicinno... ya... nak sgt jumpa dia... poskad yg lepas2 semua dia yg bagi...




amer - mana ada saya cakap saya jadi jericho... tapi lukisan tu ada rupa mcm jericholah... coklat tu... ha'ah... gambar je... jamu mata jelah... heheh







gapodio - saya dah baca... bagus jugak pendapat tu... tapi saya tetap lebih memihak kepada Haikal... sebab kita memang tak tahu apa situasi anak2 kat pendalaman sana.... dan pada saya... isu PPSMI ni dah jadi sgt membosankan.... maaf kata... errr... salam kenal ya...

W. Hidney said...

mcm pernah dgr jer cerita pasal paku tu. but the one that i know was of the english version

p/s: people can do wonders with photoshop these days. use with care hehe

AiE bAhRi said...

Cantik gambar2 tu..
nk belajar jugak cara nk edit gambar guna adobe photoshope tapi belum berkesempatan lagi..

Saya rasa ini bukan entri carca marba tapi entri yang memberi saya pengajaran jugak..

AiE bAhRi said...

Abg chime,
nk cokelat tu sikit!!!

chimera said...

hidney - cerita tu pun memang saya copy paste dr blog orang... sebab saya rasa ada pengajaran yg bagus tu yg saya copy tu...
photoshop... use with care.. yeah.. heheh.. (dulu suka jugak buat benda tak senonoh.. heheheh)





aie - kalau nak saya tolong buatkan gambar aie pun boleh. aie bagi gambar...
coklat mana ada pun aie... acha kata nanti dia nak pos... tunggu jelah...