Tuesday, March 17, 2009

Power of Love

Pada mulanya adalah cinta. Cinta yang indah bersemi dalam hati, membuat jagat semesta jadi indah pula. Cinta membuat orang jadi penyayang, murah hati, tersenyum-senyum, tertawa riang, rindu menggebu dan terkadang cemburu sayang. Ah, adakah yang lebih indah daripada cinta yang sempurna?

Namun, cinta yang indah itu ternyata sanggup membukakan luka dan sedih di hati yang sama. Cinta bahkan mampu menjangkitkan benci dan dendam ketika ia dibuat kecewa: patah di tengah jalan atau tak berbalas. Benci, tulis Kahlil Gibran suatu kali, adalah cinta yang disakiti. Dan benci yang tertimbun bisa membuahkan dendam: semacam luka yang selalu menganga dan terus menuntut untuk dibalaskan. Cinta yang indah pada akhirnya hanya menyebabkan kesedihan. Seperti tersirat dalam sebait sajak Rendra yang saya kutip di awal tulisan ini, ketika cinta pergi ditinggalkannya... sekeping hati yang luka dan sepi. Cinta bagaikan sekeping bulan yang memiliki dua sisi ~ terang dan gelap.

Puisi adalah dunia rekaan, demikian ungkap Sapardi Djoko Damono. Ya. Sebuah dunia yang direka-reka dalam imaginasi menjadi sebuah kata yang disusun berbaris. Dalam dunia berpuisi... kita boleh popular dengan menunjukkan kemampuan, keunikan kata di depan umum. Kita akan diakui sebagai penyair jika puisi kita menjadi kaguman orang lain. Menenggelamkan imaginasi orang dalam tarian kata-kata yang kita buat. Merangsang jiwa pembaca melalui erotisme kata-kata kita sehingga akhirnya membuat orang lain mampu berorgasime. Tapi sebenarnya bukan itu yang utama. Tapi pengakuan khalayak itulah yang utama. Puisi adalah "proposal" pemberontakan...





Seperti catatan yang dibaca pagi ini :~

Setiap orang menginginkan hidup bahagia. Setiap orang tidak menginginkan hidup menderita. Selama hidup di dunia ini manusia ingin bahagia, dan sesudah kematian pun ingin hidup bahagia. Kadang manusia rela hidup menderita, dengan harapan dapat hidup bahagia di syurga. Bahagia dan sedih adalah dua rasa yang bertentangan, tapi hanya berjarak setipis kertas, sehingga sukar beralih antara keduanya. Allah memberikan kedua rasa ini kepada setiap insan. Dan ada kalanya, kedua rasa tersebut muncul secara bersamaan dalam satu waktu.

Katanya.... kebahagiaan tidak ada hubungannya dengan kekayaan dan kemiskinan. Kebahagiaan adalah sejenis sikap, suatu cara berfikir dan cara mengada. Kebahagiaan tidak ditentukan oleh hal-hal di luar diri manusia. Kebahagiaan itu ada dalam diri tiap manusia itu sendiri, tinggal memilih mahu akan hidup bahagia atau tidak..........

Sesetengah mengatakan bahagia itu relatif sifatnya... Tidak.. Bukan itu sifat bahagia.. Bahagia itu bukan relatif dan subjektif sifatnya. Tetapi ia adalah sesuatu yang mutlak. Yang perlu dicapai oleh setiap dari kita. Mujur dan syukur... perjalanan menuju bahagia itu juga satu kebahagiaan. Igat! bahagia bukan di hujung jalan... tetapi ia di sepanjang perjalanan. Not a destiny but a journey....

Kata bijak pandai:
Orang yang bahagia tidak akan sempat bertanya apakah aku bahagia????



...if we're happy with the way we chose, why bother what others think about us - (Julian's justification)

18 comments:

Amer Aan said...

tp ingt...
cinta bole...
menghancurkan..
sesebuah kluarga

chimera said...

amer - cinta boleh hancurkan dunia...

:: Alif :: Dal :: Mim :: said...

cinta itu buta...erk, ada kene mengena tak??

a.b geldofg said...

cinta oh cinta......cinta ada sribu rasa

Ad Rifza said...

Kuasa cinta amat hebat..kdg2 sampaikan kita lupa siapa kita..siapa keluarga kita malah mungkin juga agama dan adat..Itulah kuasa cinta yg kdg2 tidak dapat etrfikir oleh akal..So semai dan bajailah cinta dengan asas yg jitu berpandukan agama..Agar cinta yg kita ada adalah cinta yang bukan sia-sia..hmmm

chimera said...

adam - cinta tu memang buta... dan selalu membutakan kita -- hmmm memang ada kena mengenalah tu






ab - rasa yg bermacam2 tu yg buat cinta tu meriah




ad - semoga kita semua mendpt cinta yg berkat dan dirahmati...

Tirana said...

Happiness is in your mind...

-cD- said...

Bicara tentang cinta...
Seronoknya bila cinta yang berputik mekar dan menguntumkan bahagia..

Org belah sana tentu tersenyum girang kerana bahagia tetap miliknya.

miEchi said...

love is happiness ..love is sadness..love..people might be fools for love...but don't let the love fools u..err...love is a feeling..love is not supposed to be forcing..we smile..we laugh..we cried..can be strong..can be weak..lalala..live your life..cinta...tegarkan hatiku....lalalala~

AiE bAhRi said...

Cinta dan bahagia adalah seiring..jika ada cinta, maka akan ada juga bahagia..begitu juga sebaliknya..cinta mempunyai maksud yang sangat luas..

Sebab tu ramai orang kata cinta itu buta dan boleh membutakan tetapi cinta juga boleh membuatkan seseorang itu menjadi lebih sempurna lagi..

Kuasa cinta boleh membuatkan sesorang yang sakit akan menjadi sihat, muram menjadi ceria dan gelap menjadi terang.Nah!Lihatlah..begitu hebat kuasa cinta!

~~ ms. libra ~~ said...

cinta ??? hahahahaha...susah dah nak caya....

chimera said...

kak tirana - betul... kita yg tentukan bahagia kita... dan bahagia itu adalah pilihan kita... kalau kita memilih utk bahagia, maka kita akan dpt bahagia...




cD - Tak selalunya seronok... ada masanya kena tahan perasaan jugak... cD pun mesti dah biasa lalui semua tu... kannnn...




miechi - tak mahu, sesuatu, merengut dikau... (tolong sambung je ni)




aie - besarnya kuasa cinta kan... boleh merubah manusia secara total menjadi manusia yang lain...




sue - eh!!! ms. Libra... (nak panggil mana satu ni)
tentunya ada pengalaman duka pernah dulalui kan... tapi kita perlu percaya pd cinta... cinta kan tak terhad pada 'orang tertentu saje'... family... anak-anak, masih perlukan cinta kita... Cinta Allah juga...

addyaholix said...

maaf, saya tak setuju kalau kamu kata cinta itu buta.
cinta tak buta.
cinta tak pernah buta.
dan cinta takkan pernah buta.
yang buta cuma kita.
buta dengan janji-janji cinta.

addyaholix said...

tak adil.
ini memang tak adil.
ini dah kira diskriminasi.
sangat-sangat tak adil.
saya akan berjuang sampai mati.

tak adil sebab cuma lukis gambar camar putih saja. haha!

cantik lukisan tu =)

:: Cikgu Wiween :: said...

ehem. nampaknya terhasil suda satu lagik kisah kejiwangan dr abg batman. kekeke

chimera said...

addy - hmmm pendapat dgn hujah yg bagus juga... tapi saya tetap berpenadapat cinta tu buta... sebab dia akan singgah pada sape saje yg dia suka... tak kenal usia... tak kenal bangsa... tak kenal agama... tak kenal suami orang tak kenal isteri orang... sebab tu bagi kita yg 'celik' **konon-kononnya** bila tgk pompuan muda dan cantik, kahwin dgn lelaki tua... kita akan menilai tu sebagai satu kesalahan...(cth sahaja) tapi tak bagi cinta... sebab cinta tu tak nampak, jd ia tidak dianggap sabagai kesalahan...semuanya baik belaka... dan kita sendiri yg celik-celik ni... akan dibutakan oleh cinta tersebut utk menilai kesalahan-kesalahan yg berlaku dlm cinta itu sendiri... tapi cinta jugak boleh celikkan kita yg buta...

dan satu lagi - lukis gambar apa ni... (sambil buat muka blur-konon-kononya tak paham)... gambar apa ni??




ween - bukan jiwanglah... jiwang tu macam ween... ni romantik nama dia...

addyaholix said...

ya cinta itu tak mampu kita lihat. dan kerna cinta kita selalu membetulkan yang salah. menghalalkan yang haram. tapi saya kira itu bukan cinta. cinta perlu datang juga dengan toleransi. kalau dah tak kenal suami orang isteri orang, saya selalu anggap itu nafsu.

tapi tiap kita punya pilihan untuk percaya sesuatu yang kita mahu. pernah seorang rakan cakap, itu indahnya hidup dalam perbezaan. warnanya indah bila bermacam-macam!

gambar apa? buat-buat tak faham haha. tapi sungguh. cantik!

addyaholix said...

ya ya nanti saya send. tunggu balik pilih yang paling hensem. haha!