Saturday, April 18, 2009

Ada apa dengan 'TULISAN'...

On a lighter note.... my working life seemed to spin 10 times faster... imagine... so many job need to be planned and done. I spent every minute of my time trying to tied up some loose ends but when I tied this end, that end got unraveled again.. I was quite surprise that I found myself quite in tune with the athmosphere. They are getting merrier and smarter. Or it's me becoming older? hikss..hikss.. Don’t get me wrong, I was not afraid of them. I have never been and I never will.

Ok.. sebelum saya teruskan... sekali lagi... saya ingin mengucapkan terima kasih yang tak terhingga pada Kak Tirana.. sebabnya - sebab telah sekali lagi menyenaraikan nama saya dalam list penerima hadiah beliau..


Yeah... terima kasih sebab menyukai blog saya yang tak seberapa mana sangat ni... dan ya. Untuk kak Tirana... I LOVE YOUR BLOG TOO... terima kasih banyak-banyak.



....rasanya tersangat lama ingin menulis + mengarang cerita.... ketika mula menaip nie.. datang sedikit semangat yang membara, bermotivasi untuk menulis tentang lebih banyak perkara dan cerita. Tapi selalunya semangat itu larut.. hanyut ketika dihadapkan dengan tugasan pejabat yang bertimbun-timbun didepan mata, hinggakan impian untuk menulis dah jadi malas dan akhirnya tak tertulis lagi... tapi kali ini tidak ada 1001 alasan lagi....

Baru-baru ini.. seorang teman bertanya... "macam mana kau boleh menulis dengan hebat??"... (penulis yang hebat tau?)... haha... saya hanya tergelak sambil berkata - "kau ni, mengarut jelah"... haha.. hebat ke?? hahaha.. macam kelakar je bila orang kata macam tu.. kelakar...

saya menulis apa yang ingin saya tulis mengikut apa yang terlintas dalam daya fikir saya... tidak ada sebarang kehebatan pun. Dan tak pernah merasai apa yang saya tulis sebagai hebat.. hahaha.. kelakar je... Yang penting semua orang pun hebat juga. Menulis dengan cara dan gaya masing-masing... saya tak merasakan saya hebat dalam penulisan... Tapi - mungkin 'Tersendiri' dengan gaya saya.. hmmm.. agaknyalah... - dan ya... Anda juga, masing-masing juga tersendiri dengan nilai-nilai tersendiri...

Katanya.... pengaruh seorang penulis ~ adalah mood. Mereka mampu menulis dengan baik kalau sedang ada mood. Tapi, mereka akan berhenti menulis kalau tidak lagi ada mood. Soalnya: menulis atau tidak, bergantung pada mood saja ker?

Apa ya, yang kita inginkan dari sebuah tulisan atau catatan? Apa yang pernah kita bayangkan tentang tulisan kita sendiri? Sebuah perubahan dari sudut pandangan secara peribadi? Sebuah peristiwa emosi ketika pembaca dikocak perasaannya? Atau sebuah tulisan yang sekadar menjadi pengisi masa terbuang?

Apa ya, manfaat yang kita inginkan dari setiap tulisan ini? Dan, apa manfaat yang ingin sekali kita berikan kepada pembaca melalui setiap tulisan ini?

Ramai yang berkata: "Saya ingin jadi penulis! Tetapi mereka malas membaca, malas untuk mula menulis. Kalau begitu, sampai bila-bila pun mereka tak akan jadi penulis. Sedangkan menulis adalah salah satu bentuk komunikasi dan refleksi kebijaksanaan seseorang yang diperlukan dalam perkembangan mereka itu sendiri dan masyarakat sekelilingnya...

Ianya bermula dengan...... mempunyai catatan harian seperti di blog, multiply, dan website personal... kita bebas menulis apa yang kita ingin rasakan.. dan kita alami setiap hari. Ia sebenarnya mampu melatihkan diri kita menjadi lebih efektif terutama bagi mereka yang ingin menjadi penulis.

Nampak macam mudah?
Katanya... latihlah terus kemahiran itu dengan"melukiskan" ruangan, alam terbuka, orang-orang di sekeliling, pekara yg berlaku di sekitar kita dan sebagainya. Lalu kembangkan imaginasi kita.. luaskan dunia bacaan kita!

Dulunya... selalu terfikir begini.... kadar intelektual seseorang diukur dari cara ia menggunakan bahasa ~ menulis perlu ada ketrampilan gaya berbahasa. Tulisan mampu menjadi lebih berkualiti dengan lenggok bahasa yang teliti dan bergaya, dan ini akan membuat tulisan kita lebih kaya dan unik. Kerana takut dan malu dikritik, akhirnya karya-karya itu hanya mampu disimpan dalam folder entah sampai bila.

Menurut tips petua menjadi penulis itu.... tak perlulah terlalu resah dengan ayat 'bakat'. Bila kita merasa diri tak berbakat, itulah yang mematahkan semangat untuk menulis. sebenarnya kita jugak mampu menjadi penulis hebat, asalkan punya tekad dan suka membuat latihan.

hmmmmmm... gitulah kot...


Menurut James Peannebaker, menulis boleh menjadi satu "terapi diri" atau bahasa umumnya: menghilangkan stress! Malah kekadang menulis mampu menolong orang lain..

11 comments:

Amer Aan said...

tulis apa yg ada dfkran..
apa ku merepek ni..
argggh tulun...
eheheh...

sharamli said...

sy budak lemah subjek penulisan waktu drjah 6 dulu..

a.b geldofg said...

pnulis yg hbat..pnulis yg jujur dlm mnulis

addyaholix said...

saya bukan penulis. saya tak klasifikasikan diri saya sebagai penulis. yang itu masih terlalu jauh untuk saya gapai. saya cuma laki-laki biasa yang cuba untuk menyampaikan sesuatu dalam bentuk tulisan. saya bukan penulis.

saya tak punya bakat. saya menulis cuma berbekalkan minat. untung bagi manusia yang punya keduanya, bakat dan minat.

mel said...

aku boleh tulis surat cinta berjela...

Tirana said...

Setuju dengan Chime...kerana takut dikritik...kita pendamkan keinginan kita (hehehe...kak tirana la tu). Selagi kita tak mulakan langkah selagi itulah kita statik, tak bergerak ke mana-mana.

Kak Tirana menulis untuk mendapat kepuasan diri sendiri..Mungkin juga ada waktunya jadi terapi kepada stress..meluahkan apa yang terbuku di hati dalam bahasa yang tersendiri. Tak kisahlah samada orang nak baca atau pun tidak..nak komen atau pun tidak...Menulis kadang-kadang menjadi pembakar semangat atau motivasi untuk diri sendiri.. Sekiranya orang lain boleh mendapat manfaat dari penulisan kita, itu dikira sebagai bonus..Jika tidak, cukuplah sekiranya diri sendiri boleh mengambil iktibar..

p/s terimakasih kerana sudi menerima hadiah itu..hehehe..really I love your blog..

miEchi said...

ada apa dgn TULISAN...sesuatu yg subjektif........

bozzobattousai said...

bozzo klu tengah tumpul kepala sengal nak tulis apa pon tak tau...

chimera said...

amer - ya... tulislah apa yg terlintas... ada masanya tak payah perah-perah otak utk hasilkan tulisan.




sharamli - darjah 6??hmm.. sape agaknya yg hebat menulis pada usia tu...



ab - betul... jujur dan berani... mcm ab... dantak hipokkrit... mcm ab jugak...


addy - haha, tak perlu jadi penulis utk menulis... tapi nak jadi penulis - kenalah menulis... bakat tu? ada masanya kita tak sedar yg kita sedang memilikinya... pd saya addy memang berbakat... dgn gaya addy... bakat tersendiri... hebatlah tuuu...




mel - ya... aku tahu... ko memang pakar bab tu...





kak Tirana - dulu saya memang begitu jugak kak... tapi sekali, bila hasil tulisan saya tersiar dlm majalah... saya dah tak takut lagi dah... dah byk kali jugak saya dpt duit melalui tulisan... heheh... hanya perlukan idea dan sikit gaya...
-- setuju dgn pendapat akak, sebab kita serupa... bila rasa stress sgt, saya akan menulis... bila sedih saya menulis... bila happpy saya menulis.. menulis dpt meyampaikan rasa hati saya dan luahkan kegeraman dan marah saya... tak apalah kalau org tak baca pun... aslkan kita happy sudahlah.





miechi - sesuatu yg relatif juga... saya kira...





bozzo - hahaha.. saya kelau kepala tumpul, saya lebih senang pilih tidorr... heheheh

addyaholix said...

bakat itu anugerah. dan minat itu datang dari dalam. bila mampu uli bakat bersama minat, hasilnya terlalu indah!

dan saya masih cuba!

chimera said...

saya pun tak tahu saya berbakat atau tidak... tapi saya memang minat... saya selalu harap hasil tulisan saya tidak membosankan walaupun tidaklah sehebat mana sgt....