Monday, April 20, 2009

Hujan & Bahagia Pada Satu Hari...


Pada suatu hari, bahagia adalah mendengar suara tawa si dia itu...
Pada suatu hari, bahagia adalah mendengar suara si kecil berdua itu...
Bahagia adalah mendengar nyanyi riangnya, tik… tik…tik… bunyi hujan di atas bumbung… hahaha….
Bahagia adalah menyaksikan tatap matanya pada titisan hujan.
Langkah ragunya. Pupus sangsinya menyapa rintik air.
Bahagia, pada suatu hari, adalah berlari tertawa berdua dalam curahan hujan yang tak begitu deras. Tertawa di bawah cucuran atap. Tertawa sambil bergantian menyimbahkan air dengan selang. Basah. Tertawa. Bahagia. Pada suatu hari.

Pada suatu hari, keesokan harinya, bahagia adalah menyaksikan ayah dan anak tertawa bersama.
Bahagia adalah menyaksikan ayah dan anak berlari bersama di bawah derasnya hujan. Bahagia adalah menyaksikan keduanya dari teras. Duduk sambil sesekali bersin dan membersihkan hidung. Sengih. Tertawa. Bahagia. Pada suatu hari.

***

tik-tik-tik bunyi hujan di atas genting
airnya turun tidak terkira
cubalah tengok dahan dan ranting
pohon dan kebun basah semua

tik-tik-tik bunyi hujan bagai bernyanyi
saya dengarkan tidaklah jemu
kebun dan jalan semua sunyi
tidak seorang berani lalu

tik-tik-tik hujan turun dalam sorakan
tempatnya itik berenang-renang
bersenda gurau meyelam-nyelam
karena hujan bersenang-senang...

Mendengarkan lagu ini dari cd milik Obin. yg dibeli ayahnya dari Jakarta lama dahulu.
Lagu ini ternyata panjang juga, ya... Waktu kecil saya, tidak ada lagu lagu khas tentang hujan. Kalau kamu?? adakah lagu-lagu nostalgia tersendiri...

oh ya..
hari ini terang gemilang.. kepanasan pijar. tiada titisan sudi membasah bumi... sekrang-kurangnya utuk setakat ini...
hmmm.. kita tunggu sebentar lagi...

21 comments:

Amer Aan said...

hujan meteor...
hakhak

:: Cikgu Wiween :: said...

sebut hujan nih tingat lahu sudirman ajelah :p

:: Cikgu Wiween :: said...

erkk lahu pulak. lagu! hakhak

addyaholix said...

kamu makin puitis bang. makin melankolik. tapi jujurnya akal pendek saya belum mampu untuk terus ngerti. malam nanti saya belek lagi lama-lama cari jawapan.

:: Alif :: Dal :: Mim :: said...

chimera ni ada bakat la tulis novel..y not cuba!

;)

chimera said...

amer - huh.. hujan meteor... hujan tu ke bawak amerr turun ke bumi... hehe


mel - uih.. main sambung2 jugak ke... ok aku sambung balik...
Bahagia pd satu hari...
apabila aku juga seperti mu..
ketemu seorang sahabat kepala sama gila..
yg tidak tahu jalan ke ulu Yam manakah arahnya... heh...
hujan dingin mencurh juga malam ini..
bersama pancaran cahaya yg sekejap-sekejap... tapi berterusan...
ahahaha... aku bayangkan tidur yg lena..
bunyi guruh meriuhi malam...
hujan... lebat... kembali rinai... kembali deras... kembali renyai..





ween - saya kalau hujan teringatkan bantal... (errrr... lahu??).. cepat je pembetulannya...







addy - hehe.. puits ke.. hmmm.. tulis apa yg terlintas je berdasrkan sikit peristiwa... saya kira kalau ikut puitis... addy lebih puitis... cumanya, melankolik addy masih belum cukup... errrrr...







adam - uih... tu ayat-ayat yg saya kira ayat puisi... nape pulak nampak mcm saya berbakat tulis novel????
Ok... fine... saya memang tgh menyudahkan novel saya... tajuk dia "NOVEL YG TIDAK SUDAH"... heheh.. sebab tu sampai sekarang tak sudah-sudah lagi... ok-mcm ni... kalau pergi pest buku... pergi ke gerai no 81, milik galeri ilmu sdn bhd... kat situ ada satu buku antalogi cerpen tajuk 'perempuan di pinggir tasik' - dlm buku tu ada 2 cerpen hasil karya saya... bangga tau... org lain sumer satu je... saya punya 2... (tolong promote sikit)...

a.b geldofg said...

ada org nak hujan..ada org tk suka hujan

anap_ilmi said...

hujan itu rahmat. bersyukurlah setiap kali ia turun membasahi bumi ini.


Hujan emas di negeri org, Hujan batu d negeri sendiri. lebih baik negeri sendiri

Ku sangkakan panas hingga ke petang, rupanya hujan d tengahari.

Hujan yang turun, bagaikan mutiara.

Kumpulan hujan

Eniiiiii...angkat kain, jemuran dah turunnnn..

Huhu~

addyaholix said...

tulisan saya biasa-biasa. belum cukup puitisnya. belum ada melankoliknya. mungkin boleh belajar dari kamu bang!

dan saya terkedu baca entri terbaru bang mel. haha!

Anak Pendang Sekeluarga said...

slm..ada jugak mcm nie noh...hu3

chimera said...

ab - ada org pulak, klau hujan dia merungut panas pun dia merungut jugak...




anap - hmmmmm... puisi yg bagus jugak ni... puisi medley nama dia kan...





addy - belajar dari saya??.. eh, saya pun tak sebagus manalah.

entri mel??? mel tu memang nak kena... tapi itu bukan saya... itu Zairul... kan.



anak pedang - hmmm.. mcm2 adaaaaa...

addyaholix said...

kira baguslah tu. saya tak pandai nak tulis entri yang berilmu macam bang chime. yang saya tulis selalu dari apa yang saya rasa saja. takde yang boleh direnungkan supaya kita lebih berfikir.

oh ya. entri bang mel tu memang takde kena mengena dengan abg kan. ya lah. rupa pon bukannya sama pon kan. bukan pasal abg pon. nama betul abg chime pon bukannya saya tahu pon kan. haha!

oh ya! ada tulis cerpen yang dibukukan ya? hebat abg kita ni ya =)

chimera said...

addy - errr... berilmu ke. hmmm, saya selalu harap tulisan saya ada sikit ilmu yg boleh bagi manfaat pada pembaca... tapi rasanye entri pasal hujan dan bahagia ni, tak adalah ilmu sgt... melankolik je yg lebih...

ya, entri tu bukan pasal saya... dia hensem, saya tak.. heheh..
harap2 tak adalah org tahu zairul tu sape. addy tak tahu nama saya?? - tapi... saya tahu nama Addy... nama yg best tu...

hmmm... hanya cerpen je addy. takde apa yg hebat sgt pun. kalau dpt hasilkan novel, baru hebat... saya selalu berangan nak tulis buku2 motivasi dgn cerita2 motivasi...

addy nak tanya - ada dpt tak gambar yg saya hantar... dah minggu lepas dah saya pos.




mel - ok... ko menang... ko paling hensemmmmmmmmmm... aku kalah... aku tarik diri... boleh... ha, dah boleh delete ke tak gambar zairul tu... **geram ni** aku jumpa ko nanti siap ko... aku gigit2 telinga ko sampai putus...haha... garang nihh...

addyaholix said...

ya. kadang-kadang tulisan yang kita anggap biasa, bukan biasa pada orang. mungkin ada ilmu yang boleh dikongsi. dan tulisan abang selalu buat saya berfikir =)

yalah. zairul tu bukan bang chime. nama bang chime bukan zairul kan. ermm yalah zairul tu bukan bang chime kan. haha! siapa ya si zairul yang kacak yang ada sixpack tu ya. haha!

ermm cerpen tu mungkin permulaan kan. siapa tahu. terus tulis yang bagu-bagus. mana tahu nanti dapat tulis novel pulak. jangan lupa kalau tulis novel nanti, tiap naskah pertama mesti untuk saya ok. janji? haha!

oh bang chime dah pos minggu lepas? saya belum terima pon. pakai pos biasa atau apa? dah seminggu takkan belum sampai kot. ermmm!

miEchi said...

hujan dan bahagia...

hujan di tengah hari bagai rahmat kala terik mentari..

hujan di tengah malam...bagai peneman di kala bungkam...


erkk...ape pulak nihh...

:: Cikgu Wiween :: said...

lahu tu lahad datu ar

WanHidayat said...

Salam...pertama kali terjejak dalam kamar penuh cerita...

Benar...penuh cerita...perkongsian melalui penceritaan...

Selamat Maju Jaya brother....

chimera said...

addy - betul kan.. kita tak tahu bagaimana penilaian org pd hasil tulisan kita... saya tang mengaharapkan org kata tulisan saya bagus... memadailah kalau org tak bosan membacanya.. dan tulisan addy juga selalu butakan minda berputar untk menterjemah... kira bagus jugak tu...

ya.. entri mel tu takde kena mengena dgn saya... tu semua propa budak mel tu je... zairul tu bukan sape-sape... jgn dilayan sgt.. walaupun dia kacak ke, apa ke... dia bukan saya... **penafian yg bersungguh-sungguh ni**

kalau tulis novel... saya tak boleh janjikan naskah pertama adalah utk addy - tapi tetap ada naskah utk addy - itu janji saya...

gambar tu, pakai register pos lah. tak blh jadi ni...




miechi - hujan dan bahagia...
ada yg membahagiakan setiap waktu hujan...
ada yg bahagia bila hujan membasahi yg kontang...




ween - hmmmm iyolah... heheheh





salam wan hidayat - terima kasih sebab singgah... hanya cerita cerita biasa. moga ada manfaat utk dikongsi...

addyaholix said...

ya. dah cukup memadai bila ada yang tak bosan baca. tak perlu puji atau puja. cukup cuma baca dan ada sesutu yang boleh kita jadikan panduan. saya masih belajar bang!

ya. ya. itu cuma propaganda bang mel je. tiada kena mengena dengan siapa-siapa. saya dah mula percaya penafian tu. haha!

ok. saya faham bukan naskah pertama untuk saya. tersilap tulis ayat la pulak. haha! ok cuma jangan lupa satu buat saya nanti =)

pasal gambar tu terima kasih banyak-banyak bang chime. tapi kalau tak dapat jugak tu mungkin bukan rezeki saya kot. apapon terima kasih sebab hantar pada saya ya.

dan saya balik kampung malam ni. petang tadi makcik saya dijemput tuhan. alfatihah buat arwah. salam buat bang mel dan kak sufi. haha. jumpa lagi nanti!

chimera said...

Alfatihah... Takziah utk addy dan keluarga arwah yg lain.. moga rohnya aman di sana...

mel takde pegi penang seminggu...

addyaholix said...

terima kasih bang!