Wednesday, April 8, 2009

Bonjour...




Hujan.. hujan...

Aku ingin selalu menulis di bawah hujan... Ketika langit dan bumi bersih dari noda... Ketika jiwa terbebaskan dari duka dan bahagia...

Semalam Hujan turun, lebat. Berdiri di beranda, sambil merasakan dingin yang turut diruntuhkan langit. Bagaimana langit gelap dan awan sarat, hitam pekat siap memperkosa kering bumi, atau nafas bumi menyalin bau hujan, semuanya bagai lekat di ingatan, mata dan hidung. Pinggirkan saja memori itu.




Bonjour... itu ucapan yg saya terima lewat sekeping poskad yg di terima pagi semalam.. Tahukah apa itu Bonjour.. dulu saya selalu mendapat ucapan ini dari beberapa kenalan. dan saya membalasnya 'Bonjour' kembali.. meski saya tak tahu apa itu Bonjour sebenarnya..
Tapi baru-baru ini.. melalui blog ADDY... saya pun maklum.. Bonjour itu.. "SELAMAT PAGI".. atau capan-ucapan selamat (yg berkaitan) - hmm.. apa-apalah..

Bonjour From PARIS... ... ... Diulang... FROM PARIS... yihaaaaa...


Sekali lagi saya menerima kiriman tanda ingatan dari luar sana... dari benua yg nun jauh di sana.. sekeping poskad dari PARIS... di ulang.. DARI PARIS.. hahah.. saya tak tahu keterujaan jenis apa yg saya lalui, Gembiranya saya sentiasa diingati..

Poskad ni masih lagi dikirim oleh sahabat maya yg sama yg menghantar poskad dari luar seperti yang sebelum ni... Brother cappuccino. (err betul ke eja mcm tu)...
"Terima kasih bro.. terima kasih byk2 sangat... serius, saya suka dan terharu juga... saya selalu berdoa moga kita dpt jugak berjumpa satu masa nanti... kita mesti jumpa.. ingat tuuu..."
Oh ya! Bro Coppucino sekarang sedang meneruskan pengajiannya di peringkat PHD di UK.. kita doakan bersama-sama kejayaan untuknya.. InsyaAllah dia pulang bersama gelaran DOKTOR...

Dan satu kegembiraan yang lain.. Bila ternyata khidmat DATO SERI NIZAR masih diperlukan meski pun dia telah dimalukan sedemikian rupa oleh mereka-mereka yg bijak melompat tu... Tahniah DATO SERI... Allah bersama orang-orang yang benar...

Dan satu kegembiraan yang lain juga... - lebih berupa kejutan sebenarnya - bila seorang adik saya di sini mengundang saya ke majlisnya bulan Julai nanti... **saya masih tertanya-tanya - betul ke dia ni??**

Entah kenapalah sejak kebelakangan ni saya tak dapat menghasilkan entri-entri 'bermutu' untuk bacaan bersama di blog saya ni (sebelum ni... bermutu sangat ke??)..
ada sedikit kerumitan yg tak dapat dijelaskan... saya kira kalau payah-payah sangat, saya mahu tutup sahaja blog saya ni dan akan buka yg lain pula bila rasa dah ok semula... tapi bila memikirkan, usia blog saya ni masih tidak mencecah setahun pun lagi... kalau ya pun nak tutup, biarlah mencecah setahun dulu... oklah kot...

22 comments:

addyaholix said...

bonjour bang chime!

pertama,
bahagia kan bila ada yang ingat selalu. saya selalu harap akan ramai kawan-kawan yang ingat saya. bukan cuma saya yang ingat kawan-kawan.
bila nak kirim poskad dari pahang untuk saya? haha!

kedua,
bulan julai tu bukan majlis kahwin. sila ambil perhatian. saya tak cakap pon majlis kahwin kan?
sorry bang chime. main-main saja. haha! nak promote tarikh lahir sebenarnya. haha!

ketiga,
jangan sekali-kali tutup blog!
ini amaran keras!

addyaholix said...

ok tolong balas!
rasa bersalah dah ni.
jangan marah bang chime.
bergurau adik-beradik kan. haha!

Keri AlHaj said...

ceh!!!! addy... memanggggg.. hadoiii.. geramnya. sebijik mcm perangai ween... takpe - takpe.. ko tunggu situ.. tunggguuu lahhhh... org dah siap tgk kelendar kot-kot nak mintak cuti ke apa ke??
tak aci gini - kerja buli membuli ni kerja abang tau... bukan kerja adik... hishhhhh...

Keri AlHaj said...

oh ya.. utk addy lagi, rasanya kalau dari pahang nanti saya addy bukan dpt poskad.. tapi dapat kad wangiiiiiii.. bolehh????...

addyaholix said...

dah siap tengok kalendar nak cuti ke?
aduh terharu bang. serius saya terharu. terharu sangat-sangat. dan bila bang chime tulis "seorang adik saya di sini" pon dah buat saya terharu. haha!

ok. ok. nanti saya cari la siapa-siapa yang sudi untuk saya kahwin bulan julai ni. semua sebab tak mahu hampakan harapan abg chime. boleh macam tu? haha! sorry bang. main-main je. sekali-sekala adik buli abang rasanya takpe kot. haha!

saya asyik nak tergelak ni bang. kawan-kawan dah tanya kenapa tiba-tiba gelak sorang-sorang. haha. sorry banyak-banyak bang chime =)

oh kad wangi? ok tak sabar tunggu sebenarnya. tapi kalau setakat cakap je nak buat pe bang. hantar betul-betul baru cakap la bang. haha!

Keri AlHaj said...

haa... yelah.. kenakan orang pastu gelak sorang-sorang... saya kat sini pun dok gelak sorang2 jugak pastu ada lah org tanya 'ko ni kenapa?'... hahaha... heheh.. tapi seronok jugak ya sesekali terkenakan. seb baik saya tak tanya 'org belah sana' tu bulan 7 nanti dia free ke tak...
dahh... tak payah cari pun tak pe. kot2 malas kawin tak payahlah susah-susah nak cari sape yg sudi... tapi, rasanya... kalau setakat addy ni... memang ramaiiiii yang sudikan...
ok.. tak pe.. di maafkan... walupun tgh geram lagi... adik2 punya pasal, kira halal jelah...

addyaholix said...

aaa kan saya dah buat abg senyum dan gelak. kan bahagia bila ada kawan-kawan yang mampu buat kita gembira walaupun cuma dengan sekadar sebuah senyum. apatah lagi yang boleh buat kita gelak ketawa terbahak-bahak sampai senak perut. haha!

kalaulah dah tanya orang belah sana dan ambil cuti, memang lah dari gelak saya terus mengalirkan airmata terharu. haha!

haha ramai yang sudi? kalau sudi takde lah sampai sekarang saya masih seorang diri bang =)

ok. ok. maafkan saja. jangan simpan dalam hati. kalau geram, tarik nafas dalam-dalam dan seru nama saya tujuh kali. pasti abang chime akan cool balik. haha!

ok saya nak sambung gelak yang tadi belum habis! =)

bozzobattousai said...

bozzo taknak tulis bawah ujan...basah laptop...

Sis Lin said...

cntik stem dia..poskad nye lg cantik...jelezzz

Shitsurei Shimashita said...

bonjour..marcebuku (tul ker eja ni)
kenapa down semacam jer? ada masalah hati ker? jiwa tgh kacau yer?
xpalah bawak2lah bersabar k.

Ad Rifza said...

1)So oleh kerana skrg pagi.....BONJOUR
2)Duk tunggu poskad dari Mesir tak sampai2 pun..ahaks..
3)Tahniah juga untuk seme pengundi2 yg mengundi..Menunaikan kewajipan itu wajib..
4)No need to close yr blog la..nanti windu nak baca kata2 melankolik yg ada..haha..

Sufi Idany said...

Bonjour Abg Chime, (erm 1st time guna...1st time th perkataan ini, 1st time tahu maksudnya....) thanks cikgu... hihih

Gembira punya kawan yang igt kita walau dimana jejak di tinggalkan.... tahiah kerana abg punya kawan seperti itu.... huhuhuh saya juga...

erm.... kalu abg tutup blog ni....ida tk der tmpt nak merujuk nnt...huuhuhu blog ida nak masuk tahun ke dua.... blum pun terfikir nak tutup even org mengata, mengutuk.... ida tetap akan teruskan...mungkin bila dh penat n letih sgt dgn kerenah hidup ni .... ida akan tutup juga blog tu n terus menyepi..... berlari dan terus pergi .....

Keri AlHaj said...

addy - ada sikit kumurungan hari ni... tapi masih lagi boleh senyum.. hehe.

ok.. addy masih sorang diri tu buaknlah sebab org tak sudi.. tapi saya kira, addy sendiri yang tak sudi.. heheh.. kan.
dah... dah tak geram dah.. don't worry..



bozzo - haha, bukan menulis dlm hujan... di bawah hujan, kalau ada bumbung kat atas, masih dikira di bawah hujan kan...




sis lin - cantik kan... memang saje je letak kat situ nak bagi orang jeles.. heheheh...



Shitsurei - marcebuku... ??? maksud dia selamat pagi jugak ke??
ok.. ada sikit down.. faktor kesihatan sebenarnya yg tak berapa stabil... demam sikit sehari dua ni.. mcm biasalah, kalau dah demam ni kusut je cara berfikir... sensitif semacam je...




Ad - rasanya ad punya tulisan lagi melankolik... saya punya mana ada melankolik sgt pun... kann...





ida - mmang senang punya kwan yg sentiasa ingatkan kita.
masih belum nak tutup lagi.. baru ber ura-ura je... tgklah dulu... tgh tak sihat ni. cara fikir pun tak sihat jugak... pagi-pagi pergi kerja nak kena telan ubat dulu.. hah... bosannn je...
tapi, apa yg ida rujuk dr blog saya ya???...



mel - mr coppucino tu ko tak kenal.. member blog aku lah... ko kalu senang pegilah jengah blog dia.
woit.. apehal pulak kalau aku tutup ko pun nak tutup... tak payahlah tiru aku. ngarut ngko ni...

Secret Writer said...

Wah!!! bestnya, dapat poskad selalu dari oversea. ya...la, kalau kita baek...org akan hargai...kan!

addyaholix said...

sedikit kemurungan kenapa bang?
jangan cakap hati terguris kerana cinta. haha!
ke sbb dah tak sabar nak tunggu kahwin? haha! saya sambung gelak yang semalam =)

heheh! seorang diri bukan sebab tak sudi, tapi mugkin masih perlu waktu untuk diri sendiri. mungkin masih belum betul-betul sedia kot. abg lain lah. haha!

owh perasaan patut tu? haha sebab parut tu jugak saham saya jatuh teruk. haha!
itu belum nampak dua lipan bara kat paha kanan saya sebab operation dulu. ngeri wooo haha!

Keri AlHaj said...

anak pendang - salam kenal, saya akan buat kunjung balas ke sana.. terima kasih atas kessudian singgah kat sini...



kos se - hmmm.. harap-harap saya ni memang baiklahkan... supaya org tak akan lupan saya tak kira dok kat mana sekali pun...




addy - murung tak de kena mengena dgn cintalah... tak habis lagi nak gelak.. tak pe, tak pe..
murung sebab sikit masalah kesihatan.. panas badan..pening... demam sikit... kena hujan kot.. hahahh... mlm2 pun dah tak leh aktif berinternet. penat badan... tidor pun awal je.. dah 2 hari dah..
- takpelah, tunggu jelah masa betul2 addy sedia... saya just bagi cadangan je, kot-kot nak kan seseorg tolong urut belakang kannn...
ish! tak cayalah parut tu buat saham addy jatuh... bagi makin tinggi saham mungkinlah kot... sebab nampak ganas gituu.. heheh
yg dekat peha tu tak yah lah tunjuk kat org... aurat tuuu...

addyaholix said...

tak sihat? apa lah sangat tak sihat tu kalau ada yang ambil berat bang. kan orang belah sana ada. mintak la dia tolong jaga. kalau mulut saja yang ungkap kata sayang tapi dari tingkah lakunya tak tunjuk, macam tak lengkap je kan bang chime. haha!
dah pergi klinik check apa yang patut ke bang chime? ke takut doktor? haha!

saya ingat nak pergi urut la bang. sebab sakit belakang rasa macam makin teruk. rasa macam nak suruh orang pijak-pijak sikit belakang badan sebab selalu rasa macam sengal-sengal. nak juga try pergi urut cuma tak tahu mana tempat yang bagus. banyaknya yang urut menyimpang je haha!

ganas ke? kononnya lah nampak ganas. kalau jumpa gadis-gadis gebu genit yang seksi, selalu saya cakap itu parut kena parang masa gaduh pertahankan maruah seorang sunti sikit masa dulu. agak-agak orang percaya tak? haha!

Keri AlHaj said...

alah kalau ambil berat pun setakat manalah sgt dia boleh buat... setakat marah-marah suruh makan ubat, makan nasik jelah... mana boleh tolong picit2 belakang heheheh... dah pegi klinik dah. nyampah betul tgk rupa ubat...

hhmm... cuba-cubalah bawak berurut... balik kampung suruh tukang urut kampung, power sikit... tak delah nak melencong urut benda2 lain hahahah... urut menympang tu, tak seronok ke.. hahaha...

see - boleh jugak buat alasan nk ngorat kan... comfirm memangs angkut punya kalau adday bagi alasan gitu... kalau nak suruh org percaya terus... tunjuk sekali lipan bara kat peha tu... hahaha... mau gadis2 tu meraung kat situ jugakk hahah

::alifdalmim:: said...

Owh..ingtkan abg batman ni nk g Paris tadi..hahaha

:: Wiween :: said...

whoaa dapat poskad lagik. Bom ada dapat x? hak hak hak :p

~~ casper~~ said...

nak tutup blog? hahahahaha...

Keri AlHaj said...

adam - pegi paris ke?? hahah.. lambatttttt lagi lah kot.. haha




ween - org paris romantik... mana suka hantar bomm ni... org lukut yalah... ganas tak hengat...




sue - laaaa.. gelak pulak... masih dlm pertimbangan lagi ni... nak tutup, tak nak tutup.. nk tutup, tak nak tutup....