Tuesday, April 28, 2009

tik! tok! TIK! TOK!

Saya yakin pasti bukan saya sendiri yang punya kebiasaan memajukan jam beberapa minit. Jam dinding di kamar saya, yang berada tepat di muka tempat tidur, seringnya lebih maju sekitar 10 minit.

Kenapa dibuat lebih cepat? Ya.. karena saya sering malas bangun dan akhirnya terlambat pergi ke tempat kerja.
Ada pengaruhnya? Gak ada sih... setiap kali saya melihat jam itu, saya pasti akan kata "ah.. masih ada waktu 10 minit lagi" dan ... tidur lagi...

Namun, suatu masa jam itu mati kerana baterinya perlu diganti. Setelah diganti, jamnya tidak saya cepatkan seperti biasanya ~ terlupa..... Akibatnya parah... bawah sedar saya masih menganggap jam itu lebih cepat 10 minit seperti biasanya... he..he..

Tapi memang hampir semua alat penunjuk waktu di rumah saya kacau balau, tidak ada yang sama. Ada yang lebih cepat 5 minit, ada yang 10 minit, ada yang lebih lambat kerana memang putaran jamnya lebih lebih lambat (atau telah rosak barangkali).

Saya jadinya kadang-kadang berfikir, lalu apa gunanya jam buat saya ya? Kalau semuanya tidak ada yang menunjukkan waktu yang sama, tak ada yang tepat. Tepat?... saya tak tahu dengan pasti bilakah waktu yang paling tepat sebenarnya... Tepat waktu itu jadinya relatif. Tepat dibanding apa? Terhadap jam yang mana? Terhadap siaran berita malam Buletin Utama? - teringat orang dulu-dulu boleh mengukur waktu dengan tepat hanya dengan menggunakan matahari.

Saya jadi ingat sebuah cerita yang pernah saya baca, kalau tak salah ditulis oleh penulis Indonesia - Fuad Hassan . Ceritanya ada seseorang yang di rumahnya memiliki tiga buah jam: yang pertama lebih cepat 10 minit, yang kedua tepat waktu, yang ketiga terlambat 10 minit. Seorang sahabatnya bertamu dan menyedari hal ini, bertanya kepadanya, kenapa ia punya 3 buah jam yang menunjukkan waktu yang berbeza. Si empunya jam menjawab, "Jam yang pertama saya tujukan buat tamu yang membosankan dan menyebalkan, jam yang kedua buat tamu yang biasa, yang ketiga buat tamu yang menyenangkan seperti kamu". Si empunya jam melanjutkan, "...kerana kitalah yang mengendalikan waktu... jangan sampai kita yang dikendalikan oleh waktu."

Hm.... kalau dalam situasi saya, yang memcepatkan jam agar tidak terlambat bangun, apa boleh diertikan saya sudah mengendalikan waktu???
hmmmmmm....

13 comments:

CaMaRPuTiH said...

saya lebih cenderung mempercepatkan waktu. bukan untuk orang lain tp peringatan utk diri sendiri.

tak bermaksud waktu itu kita yg kawal tp lebih kepada berhati2 agr bila tiba saat keterabaian, saya masih ada 10 minit sebelum waktu sebenarnya!

sharamli said...

lambatkn jam..supaya b0leh melengah2kn masa..hik3

arsaili said...

salam..penuh bermakna kata2 Fuad Hassan tuh

addyaholix said...

waktu yang selalu kendalikan saya. bab bangun tidur, susah nak ubah. memang selalu lambat. walaupun jam dah saya cepatkan. masuk kerja mesti lambat. bos saya dah malas nak kata apa dah. janji kerja excellent. haha!

tapi kelebihan saya, kalau berjanji memang saya takkan lambat. haha!
saya tak suka orang tunggu saya. saya selesa saya yang tunggu. dan disebabkan itu, ramai yang ambil kesempatan. haha!

Shitsurei shimashita said...

ya betul tu, saya sokong (sambil berdiri)
kerna org yg tak pandai menyabil akan berkata tak cukup waktu. Ini kerana mereka tertumpu pada 1 kerja ja.

cth yg baik, ibu kita di rumah yg tiap kali lunch anak2 smua dapat makan walo keja rumah mmg byk.

ASYIQ said...

Chime...

Seorang ibu yg berkerjaya dan juga surirumah tanpa pembantu...(spt sy..) akan sentiasa melakukan dua kerja dalam satu masa...contoh memasak dan mengemas dapur dalam satu masa!

Saya pernah katakan perkara ini kepada kawan2 yang belum berumahtangga....mereka akui belum mempraktikkannya!

Jam kat rumah selalu ikut TV3...nak tepat aje. Kalau cepat pun otak asyik menolak minit yang lebih tu jer...ponat den! He he

miEchi said...

sama lah jugak...taktau jam mana satu yg betul...sebab jam tangan pun ade yg cepat ade yg
lmbat...last2....bukak radio/tv nk tau waktu nya....

:: Alif :: Dal :: Mim :: said...

ha..boleh la tuh...kiranya ada inisiatif gak la utk majukan diri dgn time management yg baik..

p.s :da berbulan2 tak pakai jam tgn..asyik guna jam kt handset jer..jam rosak..huaaaa

chimera said...

acha - oklah tu.. tujuan utk peringatan diri.. kira mcm kita dah bolh konrol masa lah tu...




mel - aku tau... ko dari dulu2 memang gitu....




sharamli - lambatkan masa suapaya masa bergerak lambat... haha




arsaili - salam... ya. sgt bermakna utk kita menghargai masa.





addy - bila dah jadi habit, memang payah nak ubah... selagi tak menjejaskan prestasi kerja.. tidaklah menjadi masalah sgt...

-saya pun kalau janji memang tak lambat. nak-nak lagi kalau janji tu melibatkan 'org belah sana'... awal-awalll lagi dah tunggu... haha




naga perang - hebatkan cara seorang ibu kendalikan masa... utk family - tak ada kerja-kerja sambil lewa atau tanguh-tangguh... semuanya on time




asyiq - betull... surirumah berkerjaya lebih hebat lagi... waktu rehatnya hanya masa nak tidor je... hmmm - saya kagum.





miechi - hehehe... pakai jam cepat ke, lambat ke tak kisah... jgn kita yang lambat pulak... boss garang tu....





adam - haha... boleh ya. kira orait ya... kalau gitu saya teruskanlah. haha..

- saya memang tak pernah pakai jam tangan... tak selesa bila jam melilit tgn. ada jam pun simpan dlm poket. hehe

bozzobattousai said...

bozzo punyer alarm pon cepat dlm 15minit gak. tapi tak guna klu sendiri tau bila dia bunyik kita still ada 15minit extra nak baring...cis...

addyaholix said...

saya baru bangun bang. terus mengadap blog. hari ni kena rushing sikit sebab kalau boleh takmau lambat. kunci jam 730pagi tapi bangunnya 8pagi. haha!

pagi bang chime!

oh ya. terima kasih sekali lagi untuk gambar yang abang pos tu. sekarang bukan maklumat saya je abang ada, maklumat abang semua pun saya dah ada, jadi hati-hati ya haha!

tunggu nak pergi frame kan gambar tu. semalam saya syok dok tayang kat kawan-kawan. semua sibuk nak minta tolong lukis. saya kata rm50 sekeping. semua diam. haha!

chimera said...

bozzo - haha.. memang tu pun tujuan dicepatkan masa, nak cari masa xtra lah konon-kononnya...




addy - bangun terus ngadap blog?? huh! hebatnya...
sama-sama... diam2 je sudah. sepatutnya saya hantarkan yg acha (camar putih) dulu... tapi addy pulak yg dpt dulu.. heh.
yelah.. semua maklumat addy dah tau. kena hati-hatilah lepas ni.

addyaholix said...

oh iya? ok diam-diam. tapi best jugak. lepas nih acha yang cemburu pulak dengan saya. haha!