Thursday, June 11, 2009

Sabarlah diri....

Agak 'sentap' dengan satu kenyataan yang diberikan oleh seorang 'kakak' hari ini...
Tapi tak apalah... mungkin dia bergurau... dan dia juga tak tahu sejarah duka yang lalu...
Dia tak tahu, aku baru belajar untuk sembuh dari kesedihan dulu...
Tak apalah..
Maafkan ajelah...



Sekadar untuk mumujuk diri; -
Tidak!! jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai meniti jambatan untuk ke seberang. Kalau panjang jambatannya jauhlah perjalanan kita. Ada org jodohnya cepat sebab jambatannya singkat. Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35 tahun belum apa2 kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan. Nyatakanlah perasaan dan keinginan itu dalam doa2 lewat sembahyang. Allah mendengar..
Kita hanya merancang...
DIA sebaik-baik perancang...





Nasihat untuk diri.... "Hati-hati menjaga lidah, tajamnya menikam lebih bisa dari pedang.. hati-hatilah sentiasa"...




Kenapa tiba-tiba sensitif ginihhh....





**************

15 comments:

AiE bAhRi said...

Abg Chime,
Mulut orang mmg susah kita nk tutup. suka bertanya soalan yang kadang2 boleh mengguris perasaan kita.

Betul kata abg chime, walaupun seseorang itu belum berkahwin pada usia 35 tahun, bukan bermaksud dia tidak mempunyai jodoh tapi masih lagi ingin mengecapi kecemerlangan untuk diri sendiri dan mungkin untuk masa depan keluarga yang dibina walaupun lambat.

Dan saya juga nk bagitau pada 'kakak' tu, berkahwin pada usia muda tidak menjamin kebahagiaan yang hakiki jika ilmu alam perkahwinan dan ilmu2 agama kita tak habis tuntut lagi.

Bersabarlah abg chime, mungkin dia tak tahu sejarah abg chime yg bagi saya perlu ambil masa untuk semuanya.yang pnting abg chime sudah memaafkannya..

miEchi said...

betul...sabar byk2...buat taktau je...kan ade tersirat di sebalik ape yg berlaku....

ASYIQ said...

Chime..

Wah..baru skrg akak tau yh chime dlm proses merawat luka yang dalam...alahai.

Tau juga mcm mana bisanya...walau tak pernah rasa tapi masa baca novel2 tu akak yg teruk berlinang airmata.

Enjoy your space...pedulikan apa org nk ckp.

ASE1 said...

chime ,
betul , betul , betul (mcm upin&ipin cakap ) terlajak perahu boleh di undur , terlajak kata ....

org lelaki nie klu lmbt kahwin tak jadi hal , saham makin mahal .

kalau zaman dulu , mmg lah kelamkabut bila dah masuk area 25 tak kahwin2 lagi . Skrg 35 tu masih terlalu awal ...

Anyway , byk kan bertenang ... Abg saya 48 pun tak kawin2 lagi .. Bila ditanya , jwpn nya .. " relakslah , apa yg kecoh2 nie ! "

addyaholix said...

mulut tempayan boleh nak tutup, mulut orang bukan hak kita bang. abaikan. orang boleh cakap apa saja. yang rasa cuma kita. tak perlu ambik port pon. lagipon abang dah cukup bijak untuk hadapi manusia-manusia yang macam tu. tak perlu jadi bodoh macam diorang bang. lagipon kita sebagai muslim pon tahu ajal maut jodoh pertemuan di tangan tuhan. kita cuma boleh merancang. kalau bercinta bagai nak rak tapi kalau bukan jodoh pon memang takkan kemana bang. ermmm saya berjaya bagi abang cool tak ni?

ok. ok. senyum sikit bang chime. haha =)

addyaholix said...

haha! bila saya baca balik komen saya kat atas ni rasa macam emo la pulak.

ok saya tarik nafas panjang-panjang. fuhhhhhh!

dah senyum ke belum ni bang?

Pyromaniac said...

wat bodoh je ngan minah tu..ingatkan aku sorang je kene ngan soalan tu..sebab itulah dah lama aku tak pergi kenduri kawin jiran2 ni dengan alasan malas nak pikir pasal kawin..biarlah mak ayah pi..takper ramai lagi tak kawin kat luar tu..join the club la kita nie..

p/s: cepat la abis cuti sekolah kalau tak sana sini jemputan kawin..trauma..hehehe

Ad Rifza said...

Hmmm..betul cakap ko Chime..setuju sgt2..org boleh cakap apa sahaja..yg tahu kita sendiri..Kalau diorg duk tempat kita baru diorg tahu camana dan apa yg kita rasa saat ini..
Yang umur belum menginjak 30 maybe no hal lagi..tapi mcm kita ni yg dah lepas 30lagi byk soalan diajukan..kdg2 naik angin gak dengan soalan dan justifikasi yg tah apa2..yg penting kita tahu diri kita dimana dan arah tuju kita kemana..
Yg ingin membuat justifikasi sendiri tu fikirlah dulu..Jgn sampai hati org terguris..nasib manusia takkan sama..Jgn mudah membuat justifikasi yg mungkin akan menyebabkan takdir diri kita pulak tidak sempurna..Allah maha mengethaui segalanya.. Manusia hanya mampu merancang Allah jua penentunya..Insyallah sampai masa dan ketika kahwin juga..

ladyeena said...

hurmhhh... biasa la bro. manusia, mmg rambut sama hitam, mulut lain2... yelah, ada yg herot, ada yang tebal, ada yg terjuih, ada yang seksi, ada yg jambu... hiks. kesimpulannya, mulut org, bukan leh wat pape. melainkan org tu sendiri wat botox ke, insaf ke, apa ke..

eena pun dah biasa berdepan ngan org2 camtu... wuoh, jadi org perempuan, yg dah mula meningkat usia and single... lg byk dugaan, bro!

Sufi Idany said...

TENSION!!!!! huhhuhu knp la persoalan ini yang menjadi tumpuan ramai. apa sudah tiada persoalan lain ke abg.... tolong la..... rimas laa.... knp laa mereka2 yang tajam lidah tidak pernah berfikir sebelum kata meluncur dari ulas bibir....?

ida said...

biarlah ape orang nak kata yang penting hati kita bahagia...biarlah....kalau kita sentiasa nak cari kesalahan orang lain...memang kesalahan yang akan kita nampak...cuba belajar mencari kebaikan dari soalan yang diberi... pasti hikmah yang Allah beri tak terperi banyaknyer... contohnya...ingatan tu tandanyer kakak ambik berat tentang chime...dia sayang namanyer.. mungkin cara dia lain jer...mungkin dia risau chime sesorang da lama...kalau jadi ape2 tak ader yg nak rawat pula...mungkin dia nak lihat adik dia bahagia bersama keluarga...

semua orang ada alasan dia yang tersendiri... cuma terpulang pada kita untuk melihat dari sudut yang mana...

la tahzan yer...

Tirana said...

Ye...bersabarlah...kita di sini bukan untuk dihukum tapi untuk dididik. Segala ujian, dugaan, cacian dan kejian itu merupakan pelajaran bagi kita dan kita belajar sesuatu dari itu semua...positif kan minda kita..

chimera said...

Aie - terima kasih aie... saya pun tgh dok sabar lah ni... cuma sentap sikit je...


mel - haha, itulah dia, kenyataan kakak tu memang takk hengatttt punya pedas... dia tak tahu kot, dah berapa ramai dah makcik-makcik kawan2 mak aku, dtang tanya pasal aku... heheheh... macam lawak pulak... merisik budak jantan... haha... opssss...


miechi - dah... say dah buat tak tahu dah... tu kes semalam. ari ni dahbaik dah.


kak asyiq - bukan luka yg dalam kak... kesediahn yg dalam... tak luka pun... tapi dah terwat dah... baru belajar nak sembuh gituuu... heheh


Ase - haha, best jugak jawapan abang tu ya... nak kena tiru ni....



addy - terima kasih addy... saya dah cool... dah senyum... semalam pun dlm sentap2 tu masih lagi boleh senyum...
yelah, addy pulak yg nampak lebih emonya... hahahah...


pyro - ni bkan dia bagi soalan... kalau soalan2 cepu mas tu dah biasa sgt dah... dah tak heran dah... ni dia bagi statment maut punya... huh... ingat saya ni takde org nak kot... hahahahahaha...


ad - hmmmm... sebab tu lah kena hati-hati bila bercakap... saya tak kisah sgt sebenarnya dlm kes2 mcm ni... sebab dah biasa sgt... tapi kalau dah nak libatkan keturunan pulak - apa hal... nasib baik saya cool walupun sentap... hahah.. sabar jelah.
dah nasib lah terlebih umur tak kawin lagi...




eena - itulah dia... pompuan lagi lah kena kuatkan perasaan... kena yg pedas2 ok lagilah... kena yg bisa tu yg tak tahan tu...




ida - betul tu... asyik2 masalah yg sama je... dah naik muak... kalau setakat soalan tak pe. siap bagi statment tu tak best tu...


ida - (eh! ada ida lagi sorang lah) salam kenal ya... saya selalu jugak tgk komen org tu dari sudut positif...
masalahnya, kakak tu bukan bagi ingatan, tapi bagi sindiran... libatkan mak ayah pulakk...tu yg tak best tu. nak kutuk saya, kutuk saya jelah... saya tak kisah pun...
ya, mungkin dai bergurau... tanda dia ambik berat dgn cara berbeza.. apa-apa pun saya tak marah sngat kat dia dah.. cuma sentap je sikit... hari ni dah ok...



kak tirana - terima kasih kak tirana... setidak-tidaknya apa yang berlaku dah boleh latih saya jadi penyabar...

noorcahaya said...

jgn takut atau terasa, lenkali nyanyi lagu Terhangat Dipasaran dpn akak tuh... lelaki makin berumur makin tinggi saham gitu.. lenlah pompan... lenkali kalau dia ngate lagik.. jawab jek... AKAK TAK PERCAYA ADA TUHAN KE... kalo dia bijak.. dia tahu ayat sambung dia.. kalo tahap iq dia rendah tahap gaban... kasi jek senyum sinis kat dia... ayat tadik sy guna bila org asek tny.. apsal ko tak pregnant2 lagik nih... hah.. confirm dorang terdiam..

chimera said...

nooor - lagu terhangat dipasaran?? KRU tu kan... tak retilah lagu tu... lagu dingin, retilah... heheheheh...
hmmmm... best jugak soklan macm tu ya "TAK PERCAYA KAT TUHAN KE?"... hmmm, idea yg bagus. boleh dipraktikkan...
alah - Akak tu rasanya dia jeles pasal saya tak nak kat anak dia kot.... hahaha