Saturday, June 13, 2009

Seperti 'kita kecil' dan layang-layang...

kita dengan nikmat cinta..
Seperti 'kita kecil' dan layang-layang...

sebentar tadi masih di tangan,
sekarang sudah tinggi terbang bersama angin mengejar awan.
lantas 'kita kecil' mulai memainkan, meliukkannya ke kiri atau ke kanan.
tidak peduli terik mentari siang hari.
gembira dan senang 'kita kecil' karena bermain layang-layang.
bahagia, lupa pada dahaga.

bahagia kita pada cinta.
seperti 'kita kecil' dan layang-layang.

hingga tiba saatnya. meski tidak pasti bila waktu,
layang-layang yang 'kita kecil' pegang, seperti lelah menari-nari.
seperti enggan meliuk lagi.
hingga memilih pergi.
menyangkutkan diri ke pucuk pohon tinggi
atau memilih kalah aduan sehingga melayang bebas tanpa kekang temali.

bersedih 'kita kecil' karenanya.

kita dengan perit cinta.
seperti 'kita kecil' dan layang-layang.





********

13 comments:

miEchi said...

kita dengan nikmat cinta...

kita dengan perit cinta...

nikmat membuat kita terlupa dgn perit...perit membuatkan kita merindui nikmat...

Tirana said...

Cinta sejati buat kita bahagia...
Cinta nafsu buat kita sengsara..
Berhati-hati memilih cinta...

Ad Rifza said...

Kerana nikmat cinta kita sering lupa akan hal-hal yg lebih penting..Kita hanya lalui dan rasai cinta itu tanpa ada pemupukan cinta dengan tali yang kukuh..akhirnya tanpa sedari cinta itu putus dan hilang dibawa angin yang kuat..
"kita kecil" hanya menangis teresak-esak tanpa dapat dijumpai lagi cinta itu...huhu..

chimera said...

miechi - nikmat dan perit... syarat-syarat yg perlu ditunaikan oleh sang pencinta...



kak tirana: bila memilih cinta... berhati-hatilah... tapi ada ketikanya, cinta yg memilih kita... maka, tak bisa kita memilih bahagia atau sengsara... hadapi jelah seadanya...


mel - "kita besar" masih jugak sukakan layang-layang.... tapi masa untuk "kita besar" dah berlalu... bagi peluang kepada "kita kecil" yang lain pula... pasal diorg tak reti tgk wayang... "kita besar" dah reti buat mcm-mcm... hahahahah


ad - cinta buat kita lalai... lalai tentang byk perkara... cinta juga buat kita 'beringat'.. beringat tentang byk benda... sebab tu,dlm cinta perlulah sifat tegur menegur... dan cinta tak akan pernah kukuh talinya sehingga diikat dgn ikatan yg sah... dan halal... huhu...

bozzobattousai said...

memang best mencinta dan dicintai...

:: Cikgu Wiween :: said...

waaa puitis arr. x faham x faham! Kasik explain guna bahasa pokok pls! :P

AiE bAhRi said...

bang chime,
Lebih baik tak mengenal cinta dari mengenalinya..

tapi itulah lumrah alam,,manusia dijadikan berpasang-pasangan untuk menyemai rasa cinta antara satu sama lain.

chimera said...

bozzo - haha, bercakap dari pengalaman tu kan??


ween - ok, kena buat kelas malam dululah kalau nak xplain dlm bahasa pokok... saya tak tamat lagi lah belajar bahasa pokok... bahasa kuih saya mahir lah...


aie - cubalah elak mcmana pun, samapi masanya rasa cinta tu akan dtang jugak pd kita... anugerah Allah tu. stiap org akan lalui... bersiap sedialah dgn segala kemungkinan

:: Cikgu Wiween :: said...

aahhh bahasa kuih aje laa. tingat kuih lompat tikam. tingat jugak ada abg batman sorang tuh dekut kuih lompat tikam. tunggu bulan posa nanti nak mintak!!

arazma @ ami m said...

setuju ngan ween..puitis btui... translate jadi bahasa maths..

dalam cinta halal, 1+1=3 atau 4 atau lebih...

hehehe....

chimera said...

arazma - saya tak pandai math... dulu masa SPM cemas-cemas jugak nak kantoi.... heheh... kalau pasal math, boleh tany dekat ween... dia cikgu math...

addyaholix said...

saya rindu layang-layang. sangat-sangat.

addyaholix said...

re : tak takut kena sama ngn HUJAN sebab tukar lirik? haha!

aah saya dah nak balik. tunggu sampai jam 6. dah balik ke bang chime? mana bang mel lama hilang? terbang lagi ke dia?