Saturday, August 22, 2009

Pesan Emak...

Peperangan yang paling sulit adalah perang dengan diri sendiri, perang dengan hati sendiri.
Dengan orang lain mungkin kita masih mampu mempertimbangkan toleransi dan simpati. Dengan diri sendiri? Bukan perkara mudah!

Soal pahala dan ganjaran lainnya, biarlah Allah saje yang menilai. Pucuk pangkalnya kemahuan dan keikhlasan yang pastinya tak dapat diukur oleh kita, manusia biasa. Paling utama ialah usaha untuk menghidupkan malam-malam Ramadan sebaik mungkin sebagaimana yang disarankan oleh syariat. Apa pun disebalik ujian ini, kita dan semua saudara kita yang lain yang senasib dididik untuk terus mengenal erti sabar dan sentiasa bersyukur atas segala yang kita miliki kerana di luar sana masih ramai yang jauh lebih menderita dan kesusahan. Sesungguhnya Allah maha mengetahui atas segala sesuatu yang ditentukan...




Beberapa pesanan Mak lagi:
• Masak-masaklah di rumah. Jangan banyak membeli belah makanan di luar, membazir.
• Kalau nak beli pun beli yang akan abis di makan saja. Jalan kat bazaar tu jangan lupa pakai topeng muka..
• Beli makanan tengok dulu cara memasak dan kandungan gizi dan galian (huh! boleh tahan jugak orang tua ni). Kebanyakkan makanan kat bazaar tu tak elok sangat untuk kesihatan. (matilah aku nak cerita pasal kesihatan pulak kan???)
• Rancang belanja bulan ini, supaya ada wang lebih untuk buat beraya.
• Bulan puasa ni kalau boleh kurangkanlah mengumpat dan segala men*%#@? ye.. sebulan aje.. lepas tu sambung la balik... apa2 citer yg dikarutkan, simpan dan archive utk diguna lepas Raya nanti!!! tapi kalau boleh berenti terus sampai bila-bila, lagi lah bagus....
• Yang penting, lawat lah masjid/surau buat semayang sunat tarawih/witir untuk mendapat keberkatan dan penuhkan bicara dengan puji-pujian pada-Nya.

Dan pesan mak yang terakhir (untuk hari ini)...
Balik nanti jangan lupa belilah kurma Yusop Tayyoob. Mabrum ke, Safawi ke, Safeeya ke... Tak pun beli kurma madu tu sedap jugak... tapi kalau banyak duit bolehlah beli Ajwa - rasanya RM60.00 je (je?) setengah kilo...

Oh ya... satu lagi pesanan dari cikgu wiween. "Sila hantar lompat tikam ke teluk kemang"... hadoiiiii. tak habis2 lagi dengan lompat tikam dia...




p/s: ...save the money to buy DSLR Nak ganti balik yang dah jahanam hari tu...

20 comments:

Razak said...

Salam bro,

Wow bestnya pesanan emak sdra "Beli makanan tengok dulu cara memasak dan kandungan gizi dan galian"

Mak sdra ambik berat dan pentingkan kesihatan anaknya.

sharamli said...

baru sari p0sa..mak dah pesan macam2...hu3

AiE bAhRi said...

Salam abg chime..

Amacam puasa hari pertama? Harap2 semuanya ok dan mendapat berkat dari-Nya.
Semua pesan mak ada benarnya.Lebih2 lagi tentang pakai mask tu.Sekarang itu yang lebih penting.Dan yang paling penting, Kalau boleh tak payah pergi bazar langsung pun takpe sebabnya bila dah ke bazar ada saja yang dibelinya sampai over budget..Kadang2 terlalu ikutkan nafsu tapi bila tiba waktu berbuka tak termakan pula makanan yang dibeli.

Dan kalau tak pergi ke bazar at least boleh jimat dan boleh beli DSLR baru..yeahaaaa!!

silbi abigail said...

baca label sblm beli.. tanya je kat pjual ingredients yg d gunakan. sama2 la kita mjalani ibadah puasa..! kurma yusuff tayoob dah abis....

:: Alif :: Dal :: Mim :: said...

RM 60 je 1/2 kilo?????????

Tirana said...

Chime,

Kak tirana suka pesan mak yang suruh masak sendiri tu..so rajin-rajinlah masak sendiri..hehehe.. Masak yang simple macam nasi goreng ke.. Kalau masak sendiri, kita boleh kawal tahap kebersihan dan bahan2 yang digunakan seperti garam, gula, lemak dan sebagainya. InsyaAllah terjaga kesihatan.

addyaholix said...

salam ramadhan al-mubarak bang chime!
dan moga ramadhan kita semua jadi antara ramadhan yang penuh dengan sesuatu yang menghasilkan kebaikan untuk semua insyaallah.

dslr? jangan jeles. saya baru beli. tapi langsung tak pandai guna la bang. haha!

miEchi said...

salam ramadhan encik chime..

kurma safawi pun ok gak...err..camtu ke eje die..

pesan emak saya waktu sahur tadi...
'masak spageti awl sikit ptg ni..' utk bagi adik saya bawak blk nanti....
alamak...

moga ramadhan ini lebih baik dari ramadhan sebelumnya...insyallah...

maiyah said...

salam.. pesanan kalo dari mak mmg baik

a kl citizen said...

pesan mak jangan semat di hati je... luahkan gak melalui tindakan

zai said...

Salam Chime...
Itulah pesanan yg terbaik dari srg ibu buat anaknya..itu belum pesanan bini lagi..kalau bini mesti pesan camnie..

1. Abang, balik nanti singgah beli murtabak kesukaan ayang tu yer..

2. Abang, bulan puasa nie, mata tu jaga2 sikit erk jgn nak menggatal..

3. Abang, jgn lupa, esok harijadi ayang yer..
hehehee...camtulah kot agaknya ...

dah tak der pesanan yg canggih cam mak chime buat tu dah..

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ said...

salam Ramadhan bro...

mak gak pesan...

"jangan selalu dating sangat bulan puasa nih...kang kurang pahala...."

muehehhehehhe.......

Izariza said...

chime,
pesanan emak jangan dilupa :)
err .. note terakhir menarik hati akak .. DSLR baru? wehh nak cari juga sebenarnya .. chine belilah dulu .. kira ok performance dia .. akak nak beli juge jenama sama ;)

~Kak AZZ~ said...

mak Chime ni sama je dgn mak akak...Mak akakpun tak baper suka beli makanan kt luar ni kecuali kalau dalam perjalanan jauh. Tu pun kdg2 dia dh siap masak kt rumah dulu....Kalau pegi bazaar Ramadhan, dia cuma beli ayam golek je sbb yg tu leceh sikit nk buat...hehehe...

Akakpun dh ikut mcm dia....tak suka makan luar....sbb kalau kt luar tu taktau bersih ke tak...

addyaholix said...

salam bang chime,
dah macam contest "apa pesan mak". haha!

mak pesan...
mak pesan......
ermm mak pesan..
mak pesan "kahwin la chime, mak nak cucu!".

=)

nuyuljana said...

banyak betul pesanan mak kam0o.

:)

chimera said...

Salam Razak..
haha... mak mana yg tak pentingkan kesihatan anak-anak kan. semua mak pun memang sama je, kesihatan anak2 paling utama...



sha..
itulah dia, nak habis kan sebulan puasa tu, ntah berapa bakul lah pesanan dia nak bagi lagi.. hehehe


salam aie...
alah, saya pun baru sekali je pergi bazaar... tu pun beli lksam je sebungkus. past tak beli apa-apa dah... sebab hujan lebat hahah (ingatkan sebab nak berjimat)


silbi...
selalu gak tanya. tgk kuih2 yg tak berapa nak kenal jenis dia, mulalah tanya kuih apa, mcmana rasa dia, apa resepi dia... yusoff tayyob dah abis ke. seb baik dah beli byk...


Adam...
bersamaan dgn RM120.00 sekilo... haha (kurma nabi tu)


kak tirana...
Bukan tak suka masak sendiri kak. dulu masa dok kl dulu, mana ada masa kak..., kadang2 tak sempat sampai umah lagi dah kena berbuka dah.




addy...
Beli dslr tak tahu pakai ke?? mintak sini, biar saya yg pakai.. heheh.. saya tahu mcmana nak pakai.



miechi...
mak tak pesan ke, spageti tu lepas masak hantar umak saya 2 mangkuk..

ida said...

orang yang masih ada mak memang bernasib baik.... sebab masih ada yang nak ingatkan semua tu.... kalau da tak der... sendiri ingat la.... jadi sementara ada....hargai la dia sepenuhnyer...jangan da tiada baru nak menyesal....

chimera said...

badariah...
stakat ni ada buat lagi lah... mklumlah anak yg soleh kann...


mel...
mak aku cakap.. "selamat anak dara aku" hahahahaha...


salam maiyah...
pesanan mak memang sentiasa yg terbaik


kak klcitizen...
iyalah... saya tgh nak cuba bertindak lah ni... heheh


salam kak zai...
hahahahaha.. ya tak ya pulak. sekarang nilah time nya nak ikut pesanan mak sementara tak ada pesanan-pesanan lain dr org2 lain pulak... nanti mulalah dlm dilema nak ikut pesan mak ke, nak ikut pesan isteri... heheh


salam yanie...
heheheh.. pesanan yg ni memang payah sikit nak ikut..


salam kak izariza...
tapi pesanan mak tu selalu jugak dilupa...
ok, nanti saya beli dulu. sebelum ni saya pakai nikon. ok sangatlah. tapi dah pecah anak sedare jatuhkan.


kak Azz...
mak tak suka beli kat bazarr sebab dia memang rajin memasak. saya pulak tak kira kalau makan kat rumah ke, makan kat luar ke.. semua saya suka (kalau bab makan memang serah kat dia)


addy...
itulah dia, contest ni, pesanan mak mana yg paling best dpt hadiah makan tgahri percuma.. heheh
- pesanan mintak cucu tu bukan pesanan bulan pose addy... tu pesanan sepanjang masa... nak cucu apa ntah lagi, padahal cucu dah berderet2 dah... errr, pesanan tu sesuai utk addy kot... hahahah

chimera said...

nuyuljana...
hahah... mak memang selalu pesan macam-macam


ida..
betul. hargailah mereka sementara ada... taatilah sentiasa mereka.