Tuesday, September 23, 2008

kad rayalah...

Situasi satu...

"Abangggg!!!" tetiba aku dengar ana, adik aku menjerit dari arah tangga...
apehal budak ni... ingatkan aku nak makin pekak ke hape...
"Abang!!!" sekali lagi dia panggil aku... kali ni dia dah sampai kat muka pintu bilik...
"mendape... panggil macam orang ni dah tak de telinga..." aku buka pintu bilik...
Ana tersengih-sengih. menyesal (menyesal??) dengan tindakannya yang keterlaluan tadi...

"Bukanlah... selalu panggil kuat-kuat pun abang bukan nak dengar, tu... mende tuh asyik dok tersumbat dalam telinga.." katanya sambil memuncungkan ke arah earphone yg letaknya di sisi komputer riba aku...
giliran aku pulak tersengih2 mengesal (menyesal??) perbuatan aku yg selalu-selalu tu... ah! bukan salah aku... dah aku nak pasang lagu raya kuat-kuat nanti orang kata aku gian sgt nak beraya, aku sumbat telinga aku dgn lagu2 tulah...

"Hah! nak apa?, orang nak dengar lagu raya ni..."
"Huh! tak de lagu lain nak dengar ke... balik-balik lagu raya... bawak2lah bertobat sikit... bulan poser ni, bulan utk beramal ibadah... bukan bulan nak dengar lagu-lagu raya... belagak pulak tu... ni hah!" katanya sambil menghulurkan satu sampul putih berbentuk 4 segi tepat pada aku...
"Helllehhh!!! macam dia tu puasa... Hah!!! apa ni..." sampul dihulur aku capai terus tanpa berlengah-lengah...
"Hallllamakkkk kad rayalah..." aku bersuara agak nyaring sambil mengangkat2 kening sebelah kiri aku sambil menjeling pada adik aku tu...
Dia mencebikkan bibir... jeles... aku tahu... tak de org nak bagi dia kad raya...
"Tak sangka ekkk... dah tua2 gini pun, ada peminat"... suaranya berbau cemburu...
"Tua?? sape tua... hah... dengkilah tu"
"Hish!!! tak kosser nak layan..." kata ana sambil terus berlalu...
"Woit!!!..." aku panggil dia... dia berhenti dekat muka pintu memasuki dapur dan berpaling pada aku...
"Terima kasih adikku... esok kalau ada posmen hantar lagi, bawaklah datang sini ek... nak jerit kuat-kuat pun tak pe... orang tak kesah dah.."
"hish!!! meluat betul aku tengok org tak pernah dapt kad raya seumur hidup ni.." katanya dengan wajah meluat sambil terus berlalu...

Aku teruja bukan main... rasa nak melompat keliling rumah (kalau keliling kampung mcm over pulak) tapi rumah mak aku ni binaannya dari papan... kalau aku melompat, mau runtuh pulak bilik aku ni nanti - sempat aku berfikir secara waras... - Al maklum dah lama benar tak dapat kad raya... teknologi memang telah menelan tradisi...
teruja... melompat sikit2 je... kuat2 kang mak marah pulak...

sampul aku bukak... kad raya gambar katun yg cute sgt aku pegang... aku baca dialog katun tersebut... aku gelak sorang2... gelak lagi... gelak lagi...

kad raya datangnya dari ANGAH... angah yg baik hati budi... terima kaseh byk byk sangat.. tapi sikit rasa terkilan... apesal tak kasi alamat... abis nak balas macamana ni.... hhhhh... pape pun, terima kasih angah... suka sgt2lah....



Situasi dua
Aku siap sembahyang maghrib... sambil duduk kat birai katil...
"Oii! mak kau" aku terkejut oleh bunyi kokokan telefon bimbit aku yg terletak atas almari kecil bilik aku... peti msg aku buka.'
"Yuhu batman (batman tau) dah dpt kad raya w........ blum"... sms bertulis seperti itu...

Hah? kad raya... ni buat aku tambah teruja sekali lagi ni... tapi mana dia...
"Blum lah... ish! dah tak sabar nak baca ni" balas batman - eh! balas aku...
"Aik!! lambatnya posmen pahang anto... haha.. yg kat KL dgn ganu dah dpt pun kad w....... nak kena tembak posmen sana nih.." - hmmmm tengok, masih sempat melakukan keganasan...

(Pastu aku balas apa ek!!! tak hengat - so, skrip aku yg berikutnya adalah rekaan...)
"W...... hanta kat alamat yg mana satu ek..." aku kompius jugak... aku pernah kasi kat dia dua-dua alamat, alamat rumah aku, dgn alamat rumah mak aku... takut jugak dia hantar ke alamat aku, sebab sepanjang puasa ni aku dok rumah mak aku...

"Ish! betullah w..... hantar alamat rumah mak chime tu..."

Aku sembang panjang jugak dgn dia malas pulak nak taip kat sini... ada sikit rasa tak puas hati dia atas ketidak tibaan kad raya yg dikirim... aku pun turut sama tak puas hati nihhh...

"Iwan...!!! hari ni ada posmen hantar kad raya tak..." aku tanya adik aku yg tgh bersiap-siap nak pergi masjid...

"Ada! kat tepi tv... tak ingat nak bagi tau..." selamba dia jawab dgn nada tak bersalah sikit habuk.

"Ada ke???" aku teruja lagi satu kali... laju je aku brlari naik atas rumah menuju ke arah tv...
dan kat situ, memang terdapat sekeping sampul berbentuk 4 segi sama... aku belek depan belakang sambil tersengih-sengih. Kat depannya tertampal kertas warna kuning tertulis nama dgn alamat aku... tertampal jugak stamp gambar burung... kat belakangnya pulak tertampal gambar muka aku.... errrr.. bukan! tertampal gambar muka batman... yes! yes! yes!!!!!!....
aku lari lompat2 masuk dalam bilik... sampul aku bukak... kad gambar mesjid dgn warna feberet aku aku keluarkan...

hallamak kat dlm dia punyalah meriah warna-warni... ada gambar ex boyfrend dia... joker dgn gambar boyfreind dia... ntah sape nama tu, ahli kumpulan n sync tu... akhir ayat dia tulis... nak lompat tikam...

aku senyum lagi utk kesekian kali... telepon aku capai... msg aku hantar kat dia ni...
"sekali kad raya dah sampai daaaa.... saya tanya adik saya, dia kata dia yg simpan... cute... sorri... terima kasih ekkk!!!"

dia balas balik.... "Yela 2 saje mau mabil hati lah tu... apa kaler kad tu??? apa saya tulis?. ha, jawab-jwab....kim salam kat adik"... sempat tau

dan aku pun menerangkan secara terperinci menganai kad yg aku terima tu...

malasnya aku nak tulis panjang-panjang walaupun dialog sms tu masih lagi panjang... takpelah, ringkaskan ajelah.... terima kasih ween... (alamak, bocor rahsia pulak) atas kad cute berhias wajah batman tu... ni satu lagi tak buat aku tak puas hati.... apesal tak bagi alamat - takut aku hantar rombongan meminang ke hah.... errrrrr... terover pulak...
sekali lagi... time kasih ween... suka sgt...

6 comments:

:: Cikgu Wiween :: said...

;p ;p ;p xleh komen skang ngah bz. agaggag komen ditunda pd mlm esok. ;p

i-chimera said...

aiseh... ok... yg ni tak di kira sebagai komen...

umi_e said...

wahhhhhhh seronok eekkk dpt kad raya...

* kak e bz betul bulan pose ni... tak sempat nak jalan2 kat blog chime dan ween gak...

** Selamat Hari Raya.. Mohon maaf jika ada tersilap di mana-mana ya...

umi_e said...

ehhhhh bak ler no hp tu... blh ler nanti kak e sms ucapan raya ;) no hp kak e ada pd ween :p

curseshadow said...

hehe.. seronok betul dapat kad raya..susah la nak dapat kad raya skang ek.. anyway.. selamat hari raya..

:: Cikgu Wiween :: said...

here comes jokergal!!!
amboi amboi...letak tepi tb yek kad raye tu. bley x pasan plak yek. kasik tembak 5 das baru tau.agagagga

ape mcm gambo chime yg ween tampal tu?? ensem x? siap pakai costume lagik. Tp tang kepala aje laa.bdn da kena cut.kuikuikuiku ;p

simpan kad tu. wat kenangan di ari tua. zmn bersama2 menjaga keamanan mlm.agaggaa ;p