Sunday, September 21, 2008

Oh ya... sekadar catatan biasa

Ada orang yang hanya punya sedikit pengalaman, tapi selalu mengambil pelajaran dari pengalaman yang sikit itu

Ada juga orang yang tidak punya pengalaman sama sekali, tapi selalu belajar banyak dari pengalaman orang lain...

sayangnya...
Ada jauh lebih banyak orang yang punya begitu banyak pengalaman, tapi tidak pernah belajar sedikit pun dari pengalaman yang banyak itu...

... kadang-kadang takdir tu indah.
Living ur life's purpose is the key that will unlock ur true self to ur self. Once u know who u really are, u will choose to xpress ur true self proudly and without any reservation. KADANG-KADANG kita perlu muhasabah atau menilai dan menghitung kembali tentang amalan harian kita. Kadang-kadang kita akan dapati amalan kita adalah terbalik atau bertentangan dari apa yang patut dilakukan dan dituntut oleh Islam. Mungkin kita tidak sedar atau telah dilalaikan atau terikut-ikut dengan budaya orang lain.

Mungkin keajaiban atau kebetulan atau TAKDIR... bila Melvin mengajak saya temankan dia untuk menghadiri kelas Feng Shiu saya tanpa banyak soal terus setuju walaupun tak berapa berkenan. Kami berkisah tentang pemikiran dan corak kerja/bisnes/kekayaan dan kepercayaan di antara orang melayu dan Cina. Terlalu berlebihan kah saya mendeskipsi pengalaman menghadiri seminar setengah hari ini??... Just reminder to myself. Nothing to do with others. Sungguh... semakin jelek dengan banyak orang kita (Islam) bercakap tentang keprcayaan ini. Semakin pening apabila sampai pakcik drebar & makcik tealady berfatwa tentang boss melayu yang berkiblatkan kepercayaan ini... Dan fenomena ini menarik untuk dikaji oleh orang yang berakal, yang hatinya terang...

9 comments:

:: Cikgu Wiween :: said...

feng shui nih benarnye ape dia yek chime..tuah ke ape yek..yg org cina pecaya

i-chimera said...

lebih kurang mcm tuah lah... saya pun tak jelas sgt... ibarat mcm pantang larang dlm kehidupan...

:: Cikgu Wiween :: said...

PERCAYA bukan pecaya

*nasib baik dia x pasan kesilapan ejaan. baik betulkan sesiap.wahahah*

i-chimera said...

dah pasan... tetapi selagi sebutan dia sama dgn yg asal, abaikanlah...

:: Cikgu Wiween :: said...

eh x sama! pe ca ya & Per ca ya lain tu. tajwid kena betul! ape nih..camna mau pas nih.

Amer Aan said...

sbnrnye sy nk ckp bende yg sama
jd sy xleh ckp...
sbb ween da ckp da

agagagaga

i-chimera said...

eleyyyyy... amer memang daph pakat dgn kak ween ya...

Puteri Ezza said...

Feng Shui bukan semata-mata mengenai tuah. Tapi kaitan elemen alam dengan kehidupan. Semua elemen di alam ini saling berkaitan antara satu sama lain. Dalil juga ada menyatakan perkaitan-perkaitannya. Terserah bagaimana kita mahu memanfaatkannya tanpa berlaku syirik terhadap Allah Ta'ala.

i-chimera said...

masalahnya ada yg terlalu percaya pada pantang larang yg berkaitan feng shui ni... buat ni tak boleh nanti jadi mcm ni... kena letak menda ni baru boleh jadi mcm ni... org yg bjaksana mungkin boleh menggunakan elemen2 pada alam... tapi kebanyakan pengamal feng shui memang lebih cenderung ke arah syirik - walaupun tanpa disedari