Sunday, September 14, 2008

rentetan dari cerita suami curang --

Kehidupan terbaik - emas
Yang tak berapa ok - intan
bawah daripada tu - berlian
bawah lagi - permata
last sekali - arang : - sila rujuk buku motivasi hasil tulisan Dr HM Tuah Iskandar 'Membina Imaginasi Gemilang' untuk lebih memahami ukuran ini....

Cerita lepas saya try sentuh sikit tentang suami sibuk nak menggatal. Maaflah saya guna perkataan menggatal. Habis nak guna perkataan apa lagi? dah memang gatal - ops! puasalah - ampun maaf.

Akak yang hari tu mengadu pada saya - yang suaminya itu sebagai tak mampu beristeri dua.
"Akak memang tahu dia tak mampu... belanja pun selalu mintak dari akak, nak kawin dua amendenya..."
Lebih kurang macam gitulah aduannya.

Hmmm, ya tak ya. Ukurlah baju di badan sendiri, kenapa nak ukur kat badan orang lain. Kalau tak mampu terutama dari segi ekonominya, tak payahlah nak tanam impian-impian yang semacam tu. Buat lawak je.

Alasan para lelaki selalunya macam ni: "Isteri dah tak secantik dulu, dia tak pandai layan, dia tak pandai bermanja-manja macam dulu, tak solehah..."
Amboi - awak tu masih kekal handsome macam dulu ke? hahah - yang tang solehah tu yang tak tahan tu. Pandai kata isteri tak solehah, yang awak tu soleh ke?

Dulu ayah selalu jugak ingatkan - jangan harap nak dapat isteri macam Fatimah kalau awak belum macam saidina Ali; jangan mimpi nak dapatkan suami macam Saidina Ali kalau awak belum macam Fatimah...

Nampak? saling berkait. Ada ke pulak isteri nak suruh jadi macam Fatimah dia sendiri macam Abu Jahal, mana ada jalan! Isteri pun samalah jugak...

So, the moral of the story - kita sama-sama kena berubah. Kalau nak kebahagiaan anugerah Allah, kena berubah. Tak boleh harapkan satu pihak je berubah. Kalau satu pihak je berubah, tempang jadinya. Macam tayar kereta pancit. Bila hal ini terjadi, walaupun masih ada tiga lagi tayar yang okey, kereta tetap tak boleh nak bergerak...

Hidup kita memang dah serupa itu. Berubah pada kebaikan hukumnya wajib. Maknanya kalau tak berubah dari jahat kepada baik, berdosa. Dahlah berdosa, hidup pulak tak bahagia. Tak ada maknanya...

Sekali lagi, jangan mimpi nak dapat isteri macam Fatimah kalau kita tak macam Saidina Ali.. Jangan mimpi nak dapat suami macam Saidina Ali kalau kita masih belum macam Fatimah...

Sabda Nabi SAW "Permulaan marah itu gila dan kesudahannya menyesal"

Ampun maaf...

8 comments:

Reez said...

Chime...

Tersenyum Reez bila baca entry Chime ni...

Anyway, apa yang Chime sebut tu memang benar.. Sebagai manusia yang kerdil, seharusnya kita memperbaiki diri kita sendiri sblm meminta org lain memperbetulkan diri mereka...

Dalam kes hubungan suami isteri, lagilah... Tambah pula, bila dah lanjut usia... Banyak sangat yang kurang dari lebihnya... Semua ini akan dijadikan alasan untuk mereka menunaikan apa yg terbuku di hati... Teringin untuk pasang satu lagi walaupun hakikat tetap seperti dahulu..

Kasihan dengan rakan Chime ini... Doa Reez, semoga dia akan tabah dan masalahnya akan selesai..

Selamat menjalani ibadah puasa, Chime...

:D

i-chimera said...

terima kasih reez... sama2lah kita berdoa untu kesejehteraan kita semua...

selamat berpuasa jugak rezz...

:: Cikgu Wiween :: said...

ayat yg "jgn harap nak dpt isteri secantik ct fatimah kalo diri x sebaik saidina ali" tu dlu ade org penah ckp kat ween. yup, mmg betul tu chime.ween sgt stuju.

hehe lawak la kalo suami kata isteri x solehah pdhal diri sendiri x soleh. Patutnya suami kena bersyukur yg dia dikurniakan seorang isteri oleh Allah. Drp lelaki yg x sempat beristeri tetapi menemui ajal..Biasa la chime..manusia mmg x pernah puas kan..:)

echah_syed said...

bagusnyerr anakanda combi ni tau.. :)

lelaki yg baik tidak akan memburukkan isterinyerr pada org lain walo apapun terjadi..

hal rumah tangga adalah rahsia pasangan..berdosa besar seorang suami membuka pekung didada..

ramai lelaki sengaja berbuat demikian dgn tujuan memikat..ingat wahai wanita..jgn terpedaya dgn lelaki hidung belang..!

ade gak wanita yg desperate..percaya hidup-hidup walopun kena tipu..sabo je aku :(

i-chimera said...

ween betull tu... kalau diberi segunung emas kepada manusia, nescaya akan diminta sebuah gunung emas lain krn manusia tu memang tak pernah paus dgn apa yg dah dimiliki.. *wah, bagusnya ayat aku*

bonda ku combi- betul... peranan suami isteri adalah untuk saling lindung-melindungi suami tutup aib isteri, isteri pun sama jugak pelu tutup aib suami... hah kata-kata hikmah dari saya yg tak penah berbini... ok tak

:: Cikgu Wiween :: said...

bukan PAUS laa.pasu tu ikan. PUAS. :p

i-chimera said...

pasu bukan ikan la... pasu tu tempat orang nak tanam pokok bunga... apa ni cikgu... patutlah saya asyik tak pass je

:: Cikgu Wiween :: said...

aisey...tu typing error laa batman..alalalalal ween saje2 jek type gitu psl tgk chime da improve blom.agagagga :p