Tuesday, September 16, 2008

sikit cerita...

Satu...
Hari tu mak ada pesan... kalau ya pun minat kat sesuatu perkara atau seseorang idola... jangan sampai terlalu taksub...

Ahad lepas, saya dengan seorang kawan memasuki sebuah kedai buku... untuk meninjau-ninjau buku-buku terbitan terbaru...
Masa kat dalam kedai tu tiba-tiba mata terpandangkan sebuah novel "Ketika Cinta Bertasbih" Karya Habiburrahman El Shirazy... salah seorang penulis kegemaran saya. Kemudian saya ambil novel tersebut nak meneliti kulit depan dan belakang...

"Eh! rasa macam pernah ada je buku ni... macam dah pernah beli je... tapi macam tak pernah baca lagi. Kat rumah pun tak pernah tengok pun..." saya keliru sendiri.

Tanpa berfikir lama, saya ambil jugak novel tersebut, dan mencapai jugak beberapa buku motivasi yang lain dan terus ke kaunter nak bayar...
Petang semalam - saya buka sebuah almari kat rumah... gunanya almari ni memang sebagai tempat simpan segala buku-buku saya...
Dan ternampaklah saya satu bungkusan plastik MPH yang terprosok sedikit di antara dinding almari dan buku-buku yang tersusun. Plastik tersebut saya capai dan isi dalamnya saya teliti.
Terdapat 4 buah buku - termasuk sebuah novel "Ketika Cinta Bertasbih" yang masih lagi bersalut plastik nipis... Arghhhhh!!!!
-Macam ni dikira taksub jugak ke???

Dua...
Ayah selalu berpesan... Kalau mencari rezeki, cuba elakkan dengan bersungguh-sungguh dari mendapatkan rezeki yang berunsur Syubhah...

Beberapa hari lepas, saya didatangi oleh seorang kenalan di tempat kerja saya meminta saya siapkan satu tugasan untuk dia...

Apa yang dia suruh saya selesaikan??
Dia minta saya tolong designkan pelan untuk pembinaan sebuah KUIL HINDU... (wadehel - *perkataan popular chika tu*)...
Mulanya saya malas, apehal pulak nak buat pelan untuk KUIL HINDU (wadehel) tu ... kemudian dia merayu-rayu... katanya tugasan itu diterima secara tak sengaja dari seorang India yang pada asalnya meminta dia untuk taipkan proposal... Tapi India tersebut telah serahkan jugak tugas tu pada dia (wadehel sekali lagi)

"Yang engkau terima ni apesal, engkau bukannya tahu bab grafic ni.."
"Itulah aku tak sengaja, dia cakap entah hape-hape ntah... aku okeykan aje semuanya... tolonglah aku..."

Huh! saya tak mahu buat - tapi atas dasar persahabatan, dengan berat hatinya saya setuju jugak untuk buat plan KUIL HINDU tersebut (wadehel lagi satu kali)... dan akhirnya siaplah jugak walaupun saya buat tu dengan penuh tidak bersemangat...
Saya ni jahil agama - mendesignkan pelan untuk pembianaan sebuah KUIL HINDU itu dikira sebagai syubhah jugak ke??

Tiga...
Mak jugak selalu berpesan... bangunlah sahur, kalau tak nak makan NASIK pun... sekurangnya minumlah segelas air - sunnah nabi tu- dapat pahala jugak...

Baru ni, saya bershopping kat bazar Ramadan bersama seorang kenalan rapat... kami lintasi sebuah demi sebuah gerai dan membeli jugak beberapa jenis kuih dan makanan berat...

Tiba di sebuah gerai menjual buah-buahan, rakan saya tersebut berhenti singgah di situ - nak beli buah anggur katanya... saya ikutkan saje...
Dia meneliti beberapa jenis buah anggur yag ada, yang hijau, yang merah, yang hitam.... dan gadis penjual buah tersebut hanya memerhati...

"Errr... dik boleh rasa dulu tak?"... tiba-tiba rakan saya bertanya.
Gadis penjual buah tersebut terkebil-kebil...
"Hoi! engkau ni apehal?" saya bertanya...
"Eh! mestilah kena rasa dulu... ntah-ntah tawar ke, masam ke?" Konfiden dia jawab...
Gadis jual buah masih terkebil-kebil...
"Engkau ni bangun sahur tak pagi tadi?"
"Hah!!! ehh... ehhhhhhhh...." Muka dia macam baru tersedar - kemudian tersengih-sengih
Gadis jual buah yang terkebil-kebil mula tergelak...
"Alamak... eh! bagilah buah anggur ni sekilo ya..."
hahahah... oleh itu... bersahurlah anda...

Empat...
Ayah berpesan pula... segala puji-pujian itu hanyalah untuk Allah...

Setelah hampir seminggu tidak ketemu - akibat kesibukan kerja dan menghormati kehendak bulan Ramadan - petang tadi si dia telefon ajak temankan dia bershopping kat bazar Ramadan jugak... saya tanpa banyak soal jawab - setujuuuu!!!!
Dia tiba di tempat yang dijanjikan dan memang menepati masanya - cuma saya je, terawal sedikit... seperti biasa, dia tetap anggun seperti selalu (heheheh) - dan seperti biasa jugak, dia tetap membawa adiknya untuk temankan dia... tapi kali ini, dia bawak adik lelakinya yang berumur 14 tahun itu - (selalunya dia bawak adik perempuan)
Mata bertentang mata seketika... dia senyum, saya pun senyum...
"Assalamualaikum!!!" sapanya...
"Waalikumusalam!!!".... jawab saya... (sikit punya romantik)
Tiba-tiba dia macam terpegun seketika kemudian kerutkan kening, sambil memerhati ke wajah saya...
"Kenapa?"
"Awak simpan misai!!!"
Hah!... saya pegang bahagian misai... alamak, dah lebat jugak ni... saya tak biasa menyimpan misai... tapi kesibukan hidup kebelakangan ini membuatkan saya abaikan kewujudan misai di wajah saya... - misai itu disimpan secara tak sengaja...
"Awak nampak macam...." ayatnya terputus kat situ sambil wajahnya macam orang geli geleman...
"Macam apa?" saya mula tak sedap hati... tak elok ke...
Dia diam tak jawab...
"Macam apa?..."
dia terus diam tak jawab jugak... dan persolaan itu terus terputus kat situ sehinggalah kami selsai membeli-belah di situ...

Time nak balik, tiba-tiba adik lelaki nya menegur saya setelah mereka kelihatan berbisik seketika... (itu nak ngumpat aku lah tu)
"Abang Chime!!"
"Hmmm apa dia?"
"Akak cakap abang ada misai nampak lagi HANDSOME"...

YIHAA...

Sesungguhnya segala puji-pujian itu hanya untuk Allah...



3 comments:

:: Cikgu Wiween :: said...

aisey..trasa plak bile ckp segala puji-pujian tu hanya bg Allah..byk nye lalai cikgu wiween nih.huhuhuhuh

si dia chime da puji ade misai nampak lebey ensem tu pasni musti dia x buang da misai tu kan kan. agagaga ;p

i-chimera said...

hmmm... segala pujian hanyalah bagi Allah..

eh! misai ke... dah buanglah ween... tak biasa sgt bermisai... alah seminggu kemudian boleh tumbuh byk balik, masa jumpa sekali lagi nanti dah ada misai baru dah...

Tirai Hidup said...

woit....hampa ni cakap pasal misai ka??
sebenarnya misai tu ler kebanyakan pompuan suka!
Aku suka sebab bnyk musabab ni bab munakahat so hampa x besa tawen lagi so KIV dulu ler....

Bior ler...demo dok mendam rasa nak tahu!!!Tiber maser kan tahu jugak!!!