Monday, March 30, 2009

Lagi tentang cinta...

Bahagia itu tidak terletak pada kuasa atau kaya..
bahagia itu tidak terletak pada kesihatan yang sempurna...
Maha suci Allah tidak meletakkan rasa bahagia pada kekayaan - seandainya begitu, tentunya yang miskin akan rasa dipinggirkan..
Maha suci Allah tidak meletakkan rasa bahagia pada kesihatan - andainya begitu, pastinya yang sakit akan rasa diabaikan...
Dan Allah telah meletakkan rasa bahagia itu pada 'Hati Yang Tenang' - sesutu yang boleh dicapai oleh setiap daripada kita.. semua kita boleh mancapainya... "Sesungguhnya dengan mengingati Allah, hati kan menjadi tenang"... Ingat Allah walau dalam apa keadaan sekali pun..


Oh hoo... Rasanya saya seperti macam dah jatuh cinta sekali lagi... sekali lagi??

Tapi ada jugak rasa macam jatuh tangga..haaaahaaa . Actually, dah jatuh cinta ngan hobi baru.... hahahaa.. rahsia larr . Bila bercinta, kata orang kita selalu hilang arah dan hilang tumpuan. Kita selalu berfikir dan mentafsirkan kehidupan ini dalam sudut yang amat berbeza. iyalah agaknya. Agaknya itulah yang saya sedang rasa sekarang.. entah...

Wanita juga yang melukakan hati sesama wanita.... kerana wanita tidak mahu berkongsi cinta. Lelaki pulak sanggup berkongsi apa saja. Bagus kan...jadi lelaki nie...haahaa .

Kalau diibaratkan sebagai benih, perasaan cinta sebetulnya merupakan benih yang terbaik. Ia boleh bercambah di mana saja, dalam apa jua keadaan.Tak lah macam durian yang tak mungkin tumbuh kalau ditanam di tepi pantai atau padi yang tidak mungkin dapat ditanam di atas simen... errrr... tapi pokok apa pulak yang boleh tumbuh jika ditanam di atas simen?? - contoh tak releven ni...

Ada jugak cinta yg diibaratkan pokok tauge ~ pantang nampak permukaan yang boleh dihinggapi, mulalah tumbuh. Atas tanah, atas batu, atas dinding, semuanya jadi. Tumbuhnya pulak bukan main cepat, samalah juga dengan matinya . Ada juga sejenis cinta seumpama ubi kayu. Diluar nampak kecil, tapi didalamnya berisi. Orang bercinta jenis ini, walaupun jarang-jarang berjumpa, namun kasihnya berkembang di dalam.Tapi macam ubi juga, cinta jenis itulah yang mudah kena penyakit. Sedar-sedar ubinya dah macam kepala ayam yang kalah bersabung .

Ada satu artikel menarik tentang cinta yang mempunyai seninya. Ramai jugak orang percaya bahawa cinta tiada kaitan dengan seni. Malah ada orang berkata bahawa cinta lebih tinggi dari segala peraturan. Hakikatnya cinta ada seninya yang tersendiri untuk membezakannya dari yang lain. Jika tinggi seni cinta itu, dan dipraktikkan seni itu, maka tinggilah nilai cinta itu. Kita juga tidak mungkin dapat memisahkan nilai estetika dengan nilai etikanya. Jika dipisahkan, maka cinta itu dikatakan akan menjadi tempang dan buta. Hmmm... kalau korang sedang hangat bercinta tu, kalau tak nak jadi tempang dan buta.... maka hargailah seni dalam bercinta .

errr.. kepada yang mahu bercinta --- selamat bercinta....

15 comments:

sharamli said...

j.i.w.a.n.g

chimera said...

mel - ishh!! yeke perangai aku mcm tu... tak kottt... org lain kott.. ko salah orang ni...


sharamli - heheheheh... ada lah sikit2 je. kalau ikut jiwang, tuhh budak mel yg kat atas tu lagi jiwang tau.. hahahah

miEchi said...

"Sesungguhnya dengan mengingati Allah, hati kan menjadi tenang"...

hmm..ayt itu...spt terngiang2 kembali....tp...ehh..sudah2..

ade..pokok boleh tumbuh di atas simen..mcm rumah nenek sedare saye...die dah simenkan rumput tu..tinggal akar je dlm tanah..
kesian...

'kalau korang sedang hangat bercinta tu, kalau tak nak jadi tempang dan buta.... maka hargailah seni dalam bercinta'

ermm..no komen....

:: Cikgu Wiween :: said...

hulamakkk...abg batman berjiwang lagik laa. alaa da faham sgt da abg batman tu mmg da jiwang pun. Kali nih dia jatuh cinta dgn lompat tikam. tu pasal laa kedekut nak kasik org tu. kihkhkihkh

ASYIQ said...

Isk..isk..cik adik ni memang rajin berfalsafah.

Bahaya juga kalau cinta bagai pokok tauge...heeeeeeeee.

addyaholix said...

betul betul!
jiwang semacam. haha!

sungguh kan macam saya pernah cakap, abg memang betul-betul dalam situasi yang penuh dengan cinta. bahagia kan.

saya masih cari. mungkin ada dicelah-celah angin. mungkin mata saya tak cukup celik untuk nampak. haha!

xiiinam said...

Baik punya perumpamaan ya...
Hmm...pokok tauge...
(kalau tauge layak diberi gelaran pokok...he..he..)


Eh...Salam kunjung balas.
ckLah juga sudah siapkan sebuah entri tentang cinta, yang akan di'scheduled'kan penerbitannya pada hujung minggu ini...tapi tentang cinta pasangan purba...bukan cinta orang muda...tunguuu...

chimera said...

miechi - err.. tu maksud firman Allah tu tau...

oooo... ada ya pokok tumbuh atas simen gitu..umah pak sedare saya pulak pokok manggis... dia nak buat kaki lima yg luas pastu pokok manggis besar depan umah dia sayang nak tebang... abis tu disimennya keliling pokok manggis tu.. - cerita betul ni tau...




ween - bukan jiwanglahh.. romantik je. errr... saya jatuh cinta dgn hobi baru... lompat tikam bukanlah sejenis hobi.. membuat lompat tikam barulah dipanggil hobi.. (dia ni tak abis2 dgn lompat tikam)




Asyiq - errrrrr.. falsafah ke macm gitu kak???
memang bahaya... seb baik cinta saya umpama pokok kelapa... errr errr... bolehlah kot... pokok kelapa kan serba guna...




addy - nampak jiwang ke ayat2 saya tu... ish.. jiwang ni dia lain sikit tau... ayat2nya lebih tertumpu pd perasaan sendiri ketika menterjemah cinta sendiri.. agaknyalah kan??
contoh ayat dia 'cinta itu datang, tapi hilang sebelum aku sempat menghidu harumannya' errr mcm gitulah lebih kurang... -mcm biasa dengar je kan... heheheh..
dan Alhmdulillah.. saya bahagia walaupun tidak keterlaluan rasa bahagianya...

betul ke addy sedang cari... kalau mata belum cukup celik, itu bukanlan cari namanya... itu mungkin teraba-raba... mencari perlu dgn mata yg terbuka dan hati yg terbuka juga...
oh ya... ayat saya yg terakhir dlm entri ni, saya tujukan untuk addy ya...

chimera said...

ckLah - errr.. tauge bukan jenis pokok ya... errr...


terima kasih sebab sudi kunjung ke sini pulak... ok... kita sama2 tunggu penerbitan kisah cinta pasangan purba tersebut... bunyinya mcm beshhh je...

a.b geldofg said...

pening kepala oi...bcinta.....mcm pakai kereta buruk hahahaha

chimera said...

ab - ha'ah kan... mcm pakai kereta buruk.. melambatkan perjalanan... seb baik saya pakai motor.. heheh.. boleh mencelah-celah kalau jam...

a.b geldofg said...

syyyyyyyyyyyyyyyy dgr kt pompuan ...marah

miEchi said...

tau....

Ad Rifza said...

Waduhhh bab cinta lagi abe chime kito..hehe..
Hmmm makna cinta masing2 kan.. sesiapa yg merasanya..ada pelbagai jenis cinta yang berbeza setiap dari kita merasainya..tapi cinta yang kekal adalah padaNYA...
Hobi baru?..hmmm menternak itik dah..menternak apa pulak ek?..hehehe..
p/s:Anak itik Ad dah besau..dah kenal tuannya..ahaks..

chimera said...

ab - ok. ok.. diam-diam je...




miechi - tau.. bagussss... anak murid yg bagus mcm ginilah. cepat paham... hehe




ad - hobi baru ni - menternak lemak.. hahaha... kat perut.. hahaha.. anak itik ad dah besar ke.. anak itik saya dah menagalami kepupusan.