Friday, April 3, 2009

Tentang kita...


Aku ingin menulis sesuatu tentang dirimu.
Tapi tentang apa ya?
Bukan tak ada bahan.
Justru terlalu banyak.
Mulai dari mana?
Ah, susah juga ternyata.
Tapi aku ingin menulis sesuatu tentang dirimu. Tentang kita.
Maka aku pun mulai mencari-cari lewat benang-benang maya ini:
makna… ungkapan… dari sebuah kata…

Brother...
Wah, ternyata banyak sekali ungkapan tentang saudara lelaki di internet. Adakah yang sesuai untuk kau dan aku? Hihihi…yang jelas bukan yang satu ini…

Brothers never quite forgive each other for what happened when they were five. ~Pam Brown
Bukan yang ini. Karena aku belum ada ketika kau berusia lima tahun. Dan kau sudah terlalu tua (walau menurutmu kau selalu ‘memudakan’ usiamu untukku) untuk berebut mainan denganku ketika aku lima tahun. Tapi, aku memang tidak pernah lupa (walau sudah sangat memaafkan), satu peristiwa itu. Di halaman Tok Wan.. Ketika ejekan antara kita membuatku mengejarmu, di tanah pasir putih dipermukaan tapi hitam di lapis bawah... berkaki ayam... hingga akhirnya kakiku koyak dalam parah oleh pecahan kaca, di bahagian sisi tumit meninggalkan bekas torehan hingga saat ini. Aku tak pernah lupa peristiwa itu. Terutama aku tak pernah lupa bagaimana tiap hari sesudahnya, kau merawat lukaku, membubuhkan ubat dan mengganti kain balut di dicemari darah dengan yang bersih. Hihihi… aku bahkan masih ingat wajahmu yang merasa bersalah ketika itu. :p
~~~
Bagaimana kalau yang satu ini…

If your brother is in a tearing hurry to go out and cannot catch your eye, he's wearing your best sweater. ~Pam Brown
Hahaha… itu sepertinya lebih cocok untukku -- yang memakai baju-bajumu waktu aku awal pindah ke asrama ketika memasuki alam awal remaja :D
~~~
It's hard to be responsible, adult and sensible all the time. How good it is to have a brother whose heart is as young as your own. ~Pam Brown

Hihihi… jadi begini ya perasaanmu? Senangnya punya adik lelaki ‘kecil’, kerana jadi merasa muda selalu? ;-)

~~~

An older brother is a friend and defender - a listener, conspirator, a counsellor and a sharer of delights. And sorrows too. ~Pam Brown
Tak perlu berpanjang-panjang lagi. Kuakui, kau adalah orang yang paling mudah kuajak bicara yang paling mudah kutemukan… ;-)
~~~
he is your mirror, shining back at you with a world of possibilities. he is your witness, who sees you at your worst and best, and loves you anyway. he is your partner in crime, your midnight companion, someone who knows when you are smiling, even in the dark. he is your teacher, your defense attorney, your personal press agent, even your shrink. Some days, he's the reason you wish you were an only child. ~Barbara Alpert
Ya. Kau adalah cermin. Adalah saksi. Teman bersengkokol. Contoh. Pembela. Penilai. Komentator. Penyeimbang. Sandaran. Pegangan. Bahu. Keranjang sampah… Some days, he's the reason you wish you were an only child? Hahaha… no komen ah… :p
~~~
A brother is both your mirror - and your opposite. - Elizabeth Fishel
Banyak hal yang membuat kita berbeza. Menurutmu aku lebih feminin dan kau lebih maskulin. Menurutku, kau lebih bersemangat, meledak-ledak, sementara aku lebih senyap. Kau adalah pemberontak garis keras, aku lebih sering memilih diam. Aku lebih suka bentuk-bentuk yang geometris, kau lebih suka bentuk-bentuk abstrak (aha! :D). Itu semua (dan banyak lagi yang lain) adalah perbezaan yang wajar, karena kita memang cuma bersaudara saja, bukan kembar, apalagi klon. Tapi mahu tidak mahu, suka tidak suka, harus kuakui (oh tidak!), kau banyak sekali mempengaruhiku. Ya… paling tidak selera muzik, pilihan filem, dan potongan rambut (memang cuma ini kok kayaknya :p).

TAAAAPIIIIII…. Sekarang kau juga terpengaruh olehkuuuuuuu! Hahahaha…! Abang tersayang, sekarang cuba-cuba ngeblog juga!!! hahahahah... dulu kau kata aku ntah apa-apa dengan dunia nan satu ini... heheh...

apa dah jadi bang....

bikin penasaran deh!!! hahaha

28 comments:

Tirana said...

Wah..chime kamceng dengan abang ye..hehehe..kak tirana pun ada ramai abang. Abang2 ni la yang amik alih tugas ayah selepas ayah meninggal dunia..Sudah semestinya diorang sangat sayang pada adik bongsu yang seorang ini maklumlah kecik2 lagi dah jadi anak yatim..hehehe

:: Cikgu Wiween :: said...

haik...abg chime ada blog gak? err chime batman dia apa pulak? superman ke supermario?? kimslm laa kat dia kata adik pompuan lex luther kimsalam. eheheheheh

baca psl dua beradik nih tingat laa dean & sam winchester (superman) yg always look up for each other. Suwit habis! ;)

:: Cikgu Wiween :: said...

owh yer, diriku jugak yg tade adik bradik. huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa *menangis 14 baldi. kenapa 14? jgn tanya! :( :( :(*

Ad Rifza said...

Bagus kamceng sama abg..smoga persaudaraan berterusan..teringat dolu2 selalu dapat hadiah dari abg2kandung..hehe..yang bestnye dapat guna american express secara free..hehehe..
Blog yg mana ya abg mu chime?..

addyaholix said...

saya selalu cemburu dengan kawan-kawan yang punya abang sendiri. saya selalu harap saya juga punya abang. tempat saya bertelagah berbeza kata-kata. tempat saya menagih kasih dan bercerita. tempat saya berkongsi semua. saya selalu harap!

:: Cikgu Wiween :: said...

arrkkk..bukan dean & sam winchester superman laa. SUPERNATURAL! uhuhuhu macam mana buleh x pasan tertaip superman nih. cisss

chimera said...

kak tirana - sekarang ni saya lebih kamcing dgn adik saya pulak... maklum lah abang2 sume dah kawin ada anak2...
Bertuah juga hidup kita ya... dikelilingi org2 yang melindungi dan menyayangi...





ween - saya batman... dia pulak suoervisor... hahahaha... supervisor???
jadi adik pompuan lex luther pulak ke? byk betul watak dia nak pegang...

errrr... dua org hensem tu bukan citer supernatural ke ween... errr.. superman ke??
alah takpelah tak ada adik berdik pun... abang koboi kan ada... abang pomen ada... abang batman ada.. sekarang ni abang jepun pulak... errrrr... kenapa 14 ya??? **tak kira, nak tanya jugak**





ad - uih, dpt american xpress tuuuu... bestnya abag ad...
hmmm blog dia tu bukan utk tontonan umum lagi buat masa ni... jd tak dkomersial kan lagilah...






addy - walau tak ada abang, addy pun tetap disayangi oleh adik-beradik yg lain kan... yg boleh dijadikan tempat bercerita... atau bertelagah juga... atau meminta kasih juga... itu pun dah memadai... tak semestinya perlu ada abang utk addy miliki semua tu...

addyaholix said...

dengan adik-beradik perempuan lain bang. bukan semua perkara kami boleh sembang. serapat mana pon, masih tetap ada jurang yang akan menjarakkan. rasanya abg pon faham.

chimera said...

addy - yeah... saya faham... saya faham...
tapi saya dgn adik beradik perempuan pun gaya bualan saya tetap sama dgn adik beradik lelaki yg lain... tak ada selindung2 dah... hahahahah.... dan lately, makin rapat dgn adik berdik pompuan pulak... sebab diorg je yg ada kat rumah... yg laki2 semua di perantauan...
dan ya... tunggu sekejap lagi je addy kan... tak lama lagi addy akan dpt seorag abng jugak kan...

:: Cikgu Wiween :: said...

halahhh org da betolkan balik laa supernatural. abg batman tu rabun x nampak maklum laa pakai topeng. gagaga

errr..kenapa 14? Sbb setiap baldi tu ada pemiliknya. baldi 1 - Fahrin Ahmad, baldi 2 - ako mustapa, baldi 3- The Rock. baldi 4 - Joker, baldi 5 - Dean winchester, baldi 6- Sam winchester, baldi 7 -abg koboi, baldi 8,9,10,11,12,13,14 suma abg pomen singlet kelabu. dia gagah buleh angkat skali 7 baldi gitu.

*bukan cam batman tu x kuat!*

addyaholix said...

tak sama bang. saya tak pernah ada kawan dari kecil. sebab semua perempuan. cuma saya yang lelaki. kalau kat rumah memang saya selalu menyendiri. saya dengan hal saya sendiri. sekurang-kurangnya abang punya abang sendiri. sebab tu bila dah makin besar saya lebih selesa dengan kawan-kawan dari di rumah.

tapi saya syukur, saya selalu tumpang kasih dengan abang kawan-kawan saya. cuma perasaannya tak sama dengan abang sendiri. haha!

a.b geldofg said...

aku jadi sedih bila baca :((rhsia aku)

chimera said...

ween - haah, tak perasan pulak dah betulkan... maklmlah pakai topeng tak nampak...
uihhhhhh... abang pomen tu mana gagah sgtlah ween... dia boleh angkat benda ringan2 je... cthnya sperti Myv kaler hitam... ha...
tgk... dia punya list nama boiprend dia... haoiiiiiiii laaaa...






addy - betul tu, saya tak pernah alami apa yg addy lalui... tapi addy kalau nak tahu.. cikgu wiween yg kat atas kita ni... langsung tak ada adik beradik tau... tak caya tanya dia... sampai nak nangis 14 baldi tu... antara situasi dia dgn addy... mana yg lebih baik..????

chimera said...

ab - errrr... pun tak ada adik beradik lelaki jugak ke???

addyaholix said...

ya bang chime. mungkin nasib saya masih baik. masih punya adik beradik. masih punya keluarga yang mampu buat hidup saya kelam kabut dan bernyawa kan. haha!

terima kasih bang!

chimera said...

percaya cakap saya... setelah saya dewasa mcm sekarang ni, saya rasa saya lebih perlukan kawan-kawan rapat berbanding dgn keluarga lelaki.. hahahah... (mcm tak kenang jasalah pulak bunyinya kan) dgn kawan kita boleh cerita segala-galanya... dgn abang2, yg dah punya family sendiri, tiba-tiba jadi malu pulak nak luahkan cerita... hehehe...
dan addy pun dah cukup dewasa... rasanya dah tak perlukan abang lagi kan.... cuma yg addy perlukan sekarang ni.... calon isteri... hahahahah..... **lariiiii**

addyaholix said...

haha. isteri? itu sesuatu yang secara jujurnya belum lagi saya fikir. mungkin belum sampai masanya lagi. dan itu bukan lagi prioriti nombor satu dalam hidup saya buat masa sekarang. masih terlalu banyak perkara yang ada dalam fikiran yang mahu saya capai sebelum saya terikat dengan komitmen yang memerlukan pengorbanan banyak pihak dalam hidup. jadi saya belum fokus kearah itu lagi bang. tunggu sebaya dengan abang nanti baru saya mula fikir. haha! yang perlukan isteri bukan saya, tapi abang lah. hati pon dah jadi milik "orang belah sana" kan. haha!

tapi betullah kata abang. bila makin meningkat dewasa, saya lebih banyak berkongsi cerita denagn kawan-kawan. kawan-kawan jadi tempat untuk saya bercerita semua perkara. baik tentang hati, mahupun sekecil-kecil perkara. bukan maksudnya membelakangkan keluarga, cuma itu yang lebih buat saya jadi selesa.

ya. ya. setuju dengan mel yang kat atas ni. disebabkan abang tua dari kami semua, kira abang la abang kami. haha!

chimera said...

mel - engko anggap aku kawan ko... engkolah kawan aku...
engko anggap aku abang engko... ko lah adik aku... ko memang adik aku.. kita dah bersembang, bertekak tentang byk perkara memang dah mcm adik beradik dah.. (oklah... aku lagi tua... aku ingat... aku tak lupa...)
ko pun ada adik lawa kan... errrr errr... mcm boleh jadi abang terus je kalau mcm gini... heheh..




addy - maksud saya bukanlah addy perlukan isteri sekarang ni... tapi 'calon isteri'... ok... maksud saya, calon isterilah... yg boleh seimbang kan emosi.
mcm saya, dah pun punya satu.... heheheheh...

ok... fine... sebab saya dah tua.. (sob! sob!) addy jugak adik saya.. tak ada sebarang masalah pun. lagi suka dpt adik2 yg hensem2 ni... hehe

addyaholix said...

calon rasanya mungkin ada.
saya berkawan dengan semua.
cuma bila cakap "calon isteri" buat saya berpeluh. haha!
lagipon saya muda lagi(muda dari abang chime lah!!). taknak terburu-buru fikirkan hal yang tak mampu akal saya nak capai. haha!

ya. saya adik. dan abang chime abang. selalunya bila hujung bulan atau awal bulan, abang akan masuk duit dalam akaun adik dia kalau tak silap. teori tu boleh pakai? haha!

chimera said...

ok.. fine.. tak payah fikir dulu.. sampai masanya bila addy nak fikir baru fikir k.. kalau taknak, tak payahlah sesak2kan kepala...

aiseh... patutlah dia nak abang sgt punnn... nak duit belanja rupanya.. heheh - hmmm, teori tu mcm boleh pakai... tapi saya tak, salalunya saya yg masukkan duit dlm akaun abang saya... hahahahahah - boleh? pusing2 fakta gitu...

addyaholix said...

so sekarang teori mana yang kita nak pakai ni bang?
penat je dah jadi adik beradik tapi berbeza pendapat tentang teori siapa masuk duit belanja akaun siapa. haha!

chimera said...

addy - sebagai adik, rasanya tentulah kena lebih hormati teori abang... bukannya apa, tanda menghormati org yg lebih tua (see -- ada kelebihannya jadiorg tua ni)... lagi pun, kerja buli membuli ni memang kerja seorang abang... hahahah...




mel - kepala otak ko jambul!! bolehlah apa? ha?? errr errr apa?? ada niat nak buat rampasan kuasa lah tu... cubalah try! aku kerat ko jadi 18 potong hahahaha...

tapi mcm best jugak kalau dpt adik ko... pasang 2 gituuu... ahahahahahah... (mampus aku kalau sufi baca komen ni - ko diam2 sudah...)

addyaholix said...

ok ok. kita ikut teori seorang abang saja la. ok bagi no akaun bang chime. saya transfer duit belanja bulan ni. haha!

ada jugak lebihnya jadi lebih muda aka adik ni. banyak sangat. kalau nak saya senaraikan mmg sampai esok tak habis bang =)

haaa yang ni tak setuju. sapa cakap abang boleh buli adik? mana adil camnih =)

arsaili said...

salam..tade abg, ada adik jer ahaha

~~ ms. libra ~~ said...

Su xde abg...xde kakak...teringin nak ada sorang kakak n abang...mesti bestkan!!!su cuma ada adik2 laki n pompuan bwh su...

ladyeena said...

waduhhhh tetiba penasaran dehhh... ehehehe

:: Alif :: Dal :: Mim :: said...

mcm ada persamaan jer..baru je mlm td belek2 gmbr zaman2 kecik2 dlu ngn abg sy..klakar plk bila ingt balik..

chimera said...

addy - ya... saya tahu memang bykkk sgt kelebihan jadi aik ni.. sebab saya pun seorg adik jugak... cuma saya bagitau jd org tua pun ada kelbihannya... so, kenapalah runsing sgt nak jadi tua??? tak nak ngaku tua?? huh..
pasal buli membuli tu... tuu, saya ikut teori yg saya rujuk kat iklan tv tu... yg dialog dia "Aku kan abangg".. kan kerja dia buli adik dia je.. hehehh



mel - heheheh... oklah.. aku pikir yg sorang tu sampai settle... pastu barulah aku pikir pasal adik ko pulak.. hahahahahah...





arsaili - hmmm, pembaca blog saya ni memang byk tak ada abang ke...




sue - pun tak ada abang jugak?????.. hmmmm, tak pe, tak pe.. saya kan ada... saya kan abang sue...






eena - hahaha, gitu kok kayaknya... penasaran....




adam - cerita2 dulu memang besh kan... ingat2 balik buat tergelak je...