Saturday, March 14, 2009

Layang-layang.... cerita Kencan Impian

Orang kata, jangan jadi seperti layang-layang. Terbuai-buai ditiup angin bagai tiada haluan... Membiarkan diri dikawal oleh manusia yang mengemudi memegang tali. Benarkah?


Spontan saya teringatkan pesanan Mak Teh (Arwah).. jiran di sebelah rumah satu waktu dulu...

Katanya - Hidup kena jadi seperti layang-layang. Semakin kuat angin bertiup, semakin tinggi dia terbang, semakin gah menyapu awan. Kita seharusnya begitu, semakin kuat ujian datang, semakin yakin untuk berjaya dan berusaha menentang ujian itu...”


“Seperti layang-layang juga, bila meninggi menentang angin, jangan terlalu megah dan angkuh. Berwaspadalah. Kerana ketinggian layang-layang hanya berpegang pada tali yang halus. Andai terputus, hilanglah pedoman, binasalah diri. Jatuhlah ia teroleng-oleng mengikut angin yang tiada hala. Jatuhlah ia di merata-rata yang tidak ketahuan tempatnya. Mungkin terjatuh di sungai, atau padang, atau belukar. Mungkin di paya atau rimba... atau di mana-mana. Andai bernasib baik, jatuh di halaman orang, lalu diambil diikatkan tali yang baru kemudian diterbangkan semula. Dan kalau masih kukuh, bolehlah ia meninggi menentang angin kembali.”


Bicara tentang layang-layang... terpulanglah kepada perpepsi diri masing-masing... untuk tidak membiarkan hidup menjadi seperti layang... atau megumpama kan diri seperti layang-layang...


Hmmm.. bicara tentang layang-layang lagi... saya teringat tentang impian seorang pemuda yang punya impian di sini... saya tidak pasti sebenarnya ianya impian atau angan... tetapi dia lebih merujuk kepada fantasi diri... Fantasi tentang 'Kencan Fantasinya'.... Dan dia itu Addy... bersama salah satu 'Kencan Fantasinya' ialah bermain layang-layang bersama gadis pujaannya... - (seperti yang dijelaskan) gadis itu Lyana Jasmay... hmmm (maaf kata) saya awalnya tidak kenali siapa itu Lyana Jasmay sebenarnya... haha... Dan kini sudah maklum... Rupanya dia gadis manis yang comel itu...

andai satu masa, kencan fantasi mu bertukar kencan realiti... tentunya ramai yang akan cemburukan mu kerana bisa bermain layang-layang dgn gadis itu... meski pun dia hanya melihat dan ketawa... Tapi... Tidak bagi saya... saya tidak cemburu malah akan turut gembira atas rasa gembira mu... Tapi fantasi tetap fantasi kan... bayangkan betapa bosannya duaia tanpa fantasi...


Yahh... Setelah Addy berfantasi bersama kencan-kencan fantasinya... pintanya agar saya juga menyenaraikan juga tentang temujanji impian saya juga... Oh ya.. Tentunya awalnya saya juga saya tidak tahu apa 'Kencan Fantasi' Sebenarnya... Dan saya bertanya

'Kencan itu apa ya?'...

lalu dijelaskan -

Kencan itu hanyalah temujanji...

hmmm.. hanya temujanji

- Fantasi temujanji...


Temujanji yang selalu menjadi fantasi saya ... (ah! saya kira betapa malunya saya jika -dia 'Orang belah sana' mengetahui senarai kencan... errr... maksud saya temujanji fantasi saya bersamanya)... kalau pun kau mahu ketawa... biar saya jelaskan ianya hanyalah fantasi..


Saya berfantasi... Membawa dia menunggang Motorsikal berkuasa tinggi milik saya... membelah lebuh raya sepi dan lengang di hari yang cerah dan nyaman... pada hari yang bermata hari tetapi terik panasnya diselindungi awan... saya tidak pasti dengan pasti ke mana destinasinya... mungkin ke Pantai timur (ke negeri kelahiran saya)... dan saya akan bawa pada kelajuan cahaya... (wow! fantasi)...

pun begitu dia tetap berasa selamat (sambil mendakap saya dengan selesa)... errrr....





kencan fantasi saya lagi...

Saya dan dia masih lagi menunggang... kali ini kuda pula... sama ada saya menunggang kuda milik saya dan dia bersama gaun labuh pink menunggang kuda miliknya... Atau kami bersama di atas belakang seekor kuda.. sama ada dia berada di sebelah belakang aya dan mendakap saya... atau berada di bahagian depan dan saya pula mendakapnya... (huh! fantasi ini).. bersiar-siar di sebuah padang luas di puncak sebuah banjaran tinggi yang ditiupi angin dingin... bersama latar belakang gunung-ganang yang birunya kebiru-biruan bersama tompokan-tompokan salji dipuncaknya... hahaha... kalau namanya pun fantasi... ianya mestilah sesuatu yang sempurna.

(fantasi ini.... buat saya tersenyum sendiri)


Dan lagi...

Saya dan dia... menjadi model penghias papan iklan gergasi di kota sesak pengunjung... Mungkin Kota Paris atau London... Setiap orang yang lalu lalang di situ akan terpegun seketika melihat keindahan papan iklan tersebut... Keadaannya tidaklah seghairah mana.... Gambarannya - di papan iklan tersebut, dia bersama gaun labuh (satin dan organza) berwarna putih berhias manik kilau kemilau dan masih bertudung kemas... sedang menjeling sedikit manja sambil tersenyum sedikit juga ke arah saya yang sedang melutut menghulurkan sejambak bunga - (mawar lebih romantik barangkali)... dan wajah saya ketika itu pula bercahaya dengan harapan... (hahaha... fantasi ini)... - ini dikira sebagai temujanji jugakah...


Lagi...

Berlari di dalam basah hujan... (berpayungkan daun pisang...) heheheheh....


dan satu lagi (untuk melengkapkan lima)

Saya tak punya fantasi yang indah-indah sangat sebenarnya tentang temujanji saya... kalaulah 'kencan' saya ketika ini hanya akan berlansung sekali dalam seminggu... fantasi saya, agar ia boleh berlangsung lebih kerap lagi... dan sendiri-sendiri tanpa membawa teman yang lain.... heh!! dan awak!!! ini hanyalah fantasi... bukanlah keinginan yg nyata... sebab saya lebih senang dengan cara yang kita selalu lakukaan... dan saya tiada masalah dengannya.......



ok... sudah cukup 5 kah....

ahah... untuk anda ketahui ini adalah tag dari addy....

dan walaupun saya teringin juga meminta beberapa kenalan di sini menyenaraikan kencan fantasi mereka... tapi... tak apalah... kita akhiri di sini....



awak..... jgn gelak tau....

terima kasih sebab dah tak merajuk lagi....



saya kira... saya ini... romantik juga ya... heheheheheheh





oh ya... saya ikut cara ab geldofg.... Boikot tag... pastikan saya org terakir yg membuatnya....

14 comments:

:: Cikgu Wiween :: said...

laaaaaa kencan tutemujanji kah?? slama nih tatau pun . huhuhu teruk betoi vocab Bmku! :p

errk..byk betoi fantasi. tu x ngaku jiwang, tu. hahak

Amer Aan said...

igtkan kencana dewi la..
rpenye kencan impian...
ekekek:p

kencan adalah...
temujanji...

pe barang...
nek kuda...
romantik..
nek awan...
terbang la..
ag romantik...

agagaga:P

Ad Rifza said...

Ad terbayang-bayang apa ek nak berfantasi..haha..kencan dengan sapa ya?..Hmmm...mungkin dgn someone disebelahh sinun..kih3x..
Tapikan alangkah bestnye kalo fantasi itu menjadi realiti..hmmhmmm..AD tersenyum sendiri..:-)

addyaholix said...

saya lebih percayakan "pesan mak teh" berbanding "kata orang".

ya. layang-layang antara obses saya. entah kenapa. tapi bila dengan layang-layang, saya menjadi sikit beremosi. mungkin sentimental. layang-layang antara yang saya suka selepas malam dan terbang.

dulu layang-layang cuma sekadar kerangka kertas yang diikat tali dan diterbangkan jauh dilangit. tapi sekarang, erti layang-layang pada saya lebih bermaksud. saya lebih nampak sesuatu yang bebas dengan layang-layang.

dan terima kasih untuk kencan-kencan indah. dan saya juga sedang cuba boikot tag!

a.b geldofg said...

bgus boikot tag!....heheheheeh (setan betul aku kan?)

Tirana said...

Kak tirana masa kecil-kecil dulu suka main layang-layang especially lepas waktu menuai padi. Masa tu sawah kering kontang jadi main layang-layang di tengah sawah..hehehe..

Kadang-kadang takut jugak nak terbang tinggi macam layang-layang..andainya layang-layang terputus tali..bagaimana? Hanyut ditiup angin dan entah di mana terdampar nanti akhirnya...

miEchi said...

indahnya fantasi..yg hanya mimpi di celah realiti..mimpi di alam fantasi..erkk..sama kah?

chimera said...

ween - kira oklah kalau ween tak tahu... saya ni dengar pun tak pernah... ingatkan kencana dewi...
- fantasi byk bukan jiwang namanya... tapi romantik... heheh...



amer - itulah dia... ingatkan kencana dewi.. ya tak ya... naik awan terbang mcm dragon ball.. romantik jugak ya...



ad - fantasi selalunya hanya utk fantasi je... uih... ad pun dah ada org belah sinun jugak ke?? haha... berita baik ni... bolehlah senaraikan semula nama mangsa utk di tag... saya letak nama ad atas sekali... hmmm... tapi dah nak boikot...





addy - saya juga ikut cakap mak teh... hmmm... layang-layang pd saya hanya sekadar membangkit nostalgia lama... dan ya... meungkin mengingtkan saya pada pesan mak teh juga...




ab - yah!! boikot... boikot...





kak tirana - haha.. saya kecik2 dulu selalu main layang-layang kat padang sekolah di petang hari...

- saya juga takut mengandaikan diri mcm layang-layang... sebab tu kena waspada selalu... kalau tak yakin... gunalah pengiakat yg kita rasa betul2 kukuk... kalau tak yakin juga... tak perlu terbang terlalu tinggi... sekadar melayang melawan arus angin...




miechi - fantasi bukanlah mimpi... mimpi bukalah fantasi... setiap kali mimpi, mimpi kita akan berbeza dan tidak sama dgn mimpi semalam.. tapi fantasi... kita kekalkan fantasi yg sama... cuma mungkin kita boleh tambah rencah-rencah agar menajdi lebih hebat... fantasi perlulah sentiasa hebat...
mimpi pula, ada masanya boleh jadi mimpi ngeri...

miEchi said...

uhukk..terbatuk2...

-cD- said...

ermmm adakah kencan fantasi nie sehebat fantasi Ning Baizura? oopssss matilah..

chimera said...

miechi - uih... lama dah tak batuk kan?? dah stat nak batuk balik semula ya...




cD - klau yg sehebat ning baizura tu, fantasi yg satu lagi... bukan fantasi kencan... kencan ni maksud dia temujanji je... so, fantasi dia pun agak terhad.. opsssss... (matilah kalau org belah sana baca komen ni)

W. Hidney said...

cuba membayangkan fantasi chimera yang berlari2 dalam hujan dgn berpayungkan daun pisang tu... macam menarik jer hehehehe

siapakah 'org disebelah sana' tu?

chimera said...

hidney - uih... menarikk... mcm lagu emelina gitu...

'org belah sana' tu - orang yg berada di sana.. heh

Blogger said...

Do you love Coca-Cola or Pepsi?
PARTICIPATE IN THE POLL and you could get a prepaid VISA gift card!