Tuesday, June 2, 2009

Tak patut begitu...

Setiap orang ada matlamat sendiri. Cuma kadang-kadang kita tidak pernah menjangkaunya. Adakah kerana kita tidak bersunguh-sungguh untuk itu? Atau sememangnya nasib kita telah ditentukan dengan takdir yang sebaliknya. Namun, selagi kita mampu untuk berusaha maka jangan fikirkan yang negatif... teruskan saja usaha itu.

Bak kata pepatah... "Irama dengan lagu tak dapat dipisahkan"
Persis pepatah ini adalah jiwa manusia dan signifikan lagu yang seakan genggaman tangan yang erat. Namakan saja keadaan yang mungkin wujud dalam hidup kita, pasti ada sebuah lagu yang jitu mengiringinya. Mungkin apabila kita mendengar suatu irama yang dibarisi susunan ayat puitis, akan berputik nostalgia lama...

Namun, perasaan itu tidak pula terasa pada orang lain. Penghayatan yang pelbagai ini hasil dari penafsiran yang pelbagai. Perjalanan hidup yang membentuk rencam pengalaman menghadiahkan insan dengan banyak adunan pemahaman...

Orang kata kerana mulut, badan binasa...
Kelakar!! bila tiba-tiba dapat panggilan telefon dari seorang teman yang menceritakan tergamak bossnya menyuruh dia pindah kerja lain... semata-mata tak puas hati dengan satu perkara. Rasionalkah? Apa masalahnya? Tak kuasa nak ambil tahu.


Yang penting, semua orang pun cari makan juga. Antara nasihat yang paling agung - 'Berkata benarlah walaupun pahit'. Tetapi... Bagaikan sudah dipersetujui umum, menceritakan apa-apa yang buruk tentang diri sendiri umpama mengambil pistol dan menembak kaki sendiri.


Kalau Allah nak bagi rezeki, bila-bila Dia boleh bagi... dan kalau Allah nak tarik balik nikmat senang... bila-bila boleh berlaku. Semoga Allah memberi kesedaran... Mungkin sesetengah orang telah mendapat balasan dunianya... kehidupan menjadi kucar-kacir, anak-anak tak menjadi seperti yang diharapkan... Moral ceritanya - Tak payahlah nak tabur pasir dalam periuk orang lain - kannn... Semoga Tuhan merahmati hidup kita semua.. ~Cuma saya nak pesan : JANGAN buat macam tu...


Saya yakin yang manusia yang selalu dilaku sedemikian sudah tidak buat hal dengan rendahnya martabat orang lain yang lebih 'cantik' daripadanya. Apa guna anugerah fizikal yang menarik jika budi pekerti tidak dijaga. Saya konfiden juga manusia yang tidak mempunyai kualiti fizikal yang baik lebih kuat ronahinya berbanding orang lain. Mereka lebih tabah dan sudah masak dengan resam masyarakat sekeliling.

Saya mengharapkan mereka begitu. Bukan semua orang sama. Bukan semua orang berbudi bahasa. Bukan semua insan di dunia ini pandai menjaga kata. Sehina-hina manusia adalah mereka yang mengeji orang lain tanpa memberi peluang orang yang dikeji itu membela diri. Atau membuat penghakiman secara berat sebelah dan prejudis.

Atau mungkin manusia sebegini mula-mula lagi gagal dalam mengenal diri mereka sendiri. Mereka gah pada perkara yang salah. Gembira atas tiket sengsara orang lain. Muliakah hidup sebegitu?...

apa-apa lah...





********

10 comments:

Sufi Idany said...

:)tk sumer bos kt mesia ni faham org2 bwh nya..... huhuhu.... sabo jer laa...

John Iverson said...

Apapun bro... Keep moving forward... jgn give up

Pyromaniac said...

Standard la mentaliti bos local nie..nak kene sembah je..masing cari makan...pepaham sendiri la..rezeki ada di mana2.. :)

AiE bAhRi said...

Memang betul..

tak patut begitu..

Apa2 pun, life must going on.

Ad Rifza said...

Nama lagi boss...mmg kdg2 sedap jer mulut cakap itu ini..Bos kena ada diplomasinya dlm segala hal..mmg betul mana yg tak betul harus dibaiki tapi caranya dengan sebaik2 cara..staff juga punya rasa tak semua yg boleh terima teguran boss yg membabi buta..
tak salah kita speak up mana yg kita rasa betul..
Kalo dh tak tahan sgt haruslah cari keje lain yg lebih baik...but susah nak cari keje lain skrg..huhu..so kena sabar bebanyak...

W. Hidney said...

i love my boss hehehe

apa2 pun, mmg kadang2 kita buat perkara yg tak patut. there are 2 sides for every story. the good and the bad. the right and the wrong. this is when the judgement will come handy.

*terbit idea utk entry i yg seterusnya hahaha. thanks chime!

arsaili said...

salam bro..a good reminder...siapalah kita nak menghina atau mengeji orang...supaya kita sentiasa beringat...kekadang mudah terlepas tutur kata

sharamli said...

sampai skrang 0rg masih xphm dgn diri sndrik...lagik susah kn kal0 mcm tu

Chekgu BaniHassim said...

erm...
itu normallah, sbb kite nk banyak jenis org, byk karenah...
dan mcm2 lagi...

cume kalau dah tau kite jenis mulut longkang, busuk hati, kena beringat laa...

bumi ni berputar...dan hukum karma tu ade...
what goes around, comes around...

addyaholix said...

baru semalam saya jumpa seorang teman rapat. panjang kami bicara. salah satunya tentang hukum alam yang saya tahu saya perlu percaya. bumi ini bulat. dan akan selalu berputar.

saya percaya, bila mana kita kecewakan orang lain, suatu hari pasti kita sendiri akan rasa dikecewakan. sebagai contohlah kan bang chime.