Monday, June 1, 2009

Fokus yang tidak fokus

"Perahu kertas itu melaju saja ikuti air yang mengalir. Kadang melaju kencang, terombang-ambing derasnya air. Kadang tanpa amaran, tersangkut ranting. Kadang berlayar diam, senyap di air tenang. Kini… aliran sungai bercabang, dan kabut menggantung di persimpangan…"


Saya sedang tidak fokus saat ini. Pusing. Bingung. Antara keinginan. Kesempatan. Keperluan. Kepentingan.

Tidak fokus. Apa sebabnya? Oh, banyak hal boleh jadi penyebab. Tak adanya tujuan yang jelas. Banyaknya pilihan yang tersedia (apakah justeru kerana tidak ada pilihan?) Tak mampu memberi urutan keutamaan pada keinginan, keperluan, kesempatan, kepentingan. (Ah, bicara tentang apa sih saya?)

Keutamaan. Saya sebetulnya sudah sangat tahu apa keperluan saya saat ini. Tapi ada suara denting yang menggangu di kepala saya. Sangat mengganggu. Justeru ketika tik tok jarum jam makin mendekat pada garis waktu yang saya tarik sendiri. Ah, mungkin denting itu tak ada. Mungkin denting itu hanya sebentuk ilusi, keinginan untuk lari dari kenyataan. Tapi dulu… saya mempercayai suara denting itu. Suara ‘ting’ yang jarang berbunyi. Kerananya, ketika ia berdenting, biasanya saya memilih untuk percaya.

Fokus. Tidak fokus. Ah, mungkin saya yang sedang menyusahkan diri saja.
Mungkin sebenarnya saya cuma perlu berkunjung ke doktor mata atau optik terdekat. Mereka mungkin lebih tahu apa yang perlu pada saya kerana. Mungkin itu penyebab dari ketidakfokusan saya saat ini ...

**kalau dapat pakai kanta lekap warna brown... macam ok jugak***




saya kembali sedar... saya dah makin tua...


19 comments:

Chekgu BaniHassim said...

monolog??
usia tu biasalaa...akan bertambah dan tak akan berkurang...
yg penting, jaga kesihatan, jaga rohani...
insyaAllah...
ada lagi hari esok untuk mereka yang kita sayang...

eQbalzack said...

yang penting hati tak tua....layak lagi kita masuk majalah 'playgeli'...hahaha

test said...

batman real pun pkai spek mate ape.. hehe.. pakai je la.. mesti makin macho.. hehe

miEchi said...

baik cari carrot cepat2...nti jadik mcm cik miechi yg rabun...

Pyromaniac said...

En eqbal majalah playgeli tu ada dipasaran ker?nak satu!

addyaholix said...

yes yes akhirnya abang chime mengaku dah tua. haha!

pakai je spek bang. mesti lagi cute. haha!

AiE bAhRi said...

abg Chime..
bukan tua la tapi matured.he3

btw,Happy Becoming Besday!Lagi 17 hari lagi kan??

Kak Ween dah lega sebab dah sambut hari ke'matured'an dia.he3 (*ampon kak ween...)

addyaholix said...

betul ke air cakap lagi 17 hari bang chime? kena start kumpul duit beli ciskek la kalau cmni. tapi kalau pos xpe ke? =)

ladyeena said...

usia mmg takkan berkurang... tp kan bro, rabun jauh ke rabun dekat. kalau rabun jauh, org kata rabun org muda. rabun dekat tu yg org kata rabun org tua. hiksss...

chimera said...

chekgu - hmmm, monolog... bercakap sorang-sorang...

Mudah-mudahan esok masih ada utk kita dan mereka yg kita sayang... mudah-mudahan...


mel - eleyyyyy, ko pun beza setahun je dgn aku. lebih kurang je tua kita ni...
ko kan dah betunang, ko lah kena kawin dulu... **opssssss!! terbocor rahsia pulak*** hehehehe...


bang eq - ya! yg penting hati mesti mahu muda... saya tak layaklah bang utk majalah tu. tak ckup sexi, bang eq lain lah... dah lah ensem... sexi pulak lagi.... hahahaha... sesweiii..


dir - batman pakai spek ke? errrrr... tak hengat pulak. Pakai spek macho??? hmmmmm...


miechi - alah, kalau dah meningkat usia ni, tak kira makan lobak ke tak... tetap jugak rabun... rabun tua nama dia.. huhuhu...


pyromaniac - haaaaa, mntak kat abang eq. dia nanti jadi model. mesti dapt free beberapa copy.



addy - Yelah, saya tua... selama ni pun memang saya ngaku kan.

pakai spek?? tgk dok fikir lagi ni.



aie - yaaaa, tu betul... maturedkan? aie ni beshlah... ada jugak statment nak sedapkan hati..hehehehe.

errr... mana tahu 17 hari lagi ni. awal pulak wish nya. dah tak suprise dah. ween tu kan si manis 18 untuk kali ke 9... hahahaha...



addy - betullah tu. hahaha, takyah susah sgt... kalau nak beli cis kek pun, addy jelah tolong makan utk saya... poskan, nanti takut yg sampai rumah saya, tepung je... hehehe dgn lilin 3 batang...



eena - gitu ya, kalau gitu betullah saya dah tua... hadoiiiiiii...

W. Hidney said...

wah... monolog ni. some people say ageing is a bless that we can never say no to. true... but some poeple wont see it as a bless. true as well. the way that i see it, ageing is a process where we can see who we are and who we have been in the past, hence providing us with a clue of what we should be in the future. be it like a cis (cheese) ;b... the older the better...

ASYIQ said...

Rabun bukan makna dh tua...budak2 pun ramai pakai cermin mata.

Lawak juga bila batman pakai spek...ngeee.

Ad Rifza said...

Tak fokus dah?..Sah sah mmg ko dah tua Chime..hehe...
Fokus kan diri...Yang penting kita harus hadapi kenyataan hidup..Walau mungkin ada suara suara bisikan mengacau..pedulikan..teruskan fokus diri..Yang penting diri bahagia..Insyallah..Moga Allah permudahkan...

addyaholix said...

haha!
ya lah. bukan tua tapi matured =)
saya pon patut kena pakai spek. dalam family semua pakai spek kecuali saya. ayah cakap saya berlagak sebab saya kata nanti tak boleh nak bergaya pakai rayban. haha!

ok nanti saya pos gambar ciskek dah la. buat telan air liur je haha!
apsal tiga batang lilin je? ermmm motif haha!

lili11 said...

Tau tak per! Heh heh he ...

MeLLmeRaH said...

huwaaaa...aku pun dah tua....

AiE bAhRi said...

Alamak!
dh tak suprise ke..
ok la..
tunggu hari yang betul2 menyambut hari ke"matured"an abg chime la baru saya wish..

Untuk bro Addy,
X best la pakai spek.serius rimas.tapi kalau tak pakai jadi kabur plak mata ni..Jom kita letak je pic ciskek untuk abg chime tu.Biar dia telan air liur je..lilin tiga maksudnya...jeng3..kena tambah 0 di belakang tiga tu..(ampun abg chime..Besday man takleh nk marah..kih3)

chimera said...

hidney - semoga dgn peningkatan usia kita, akan meningkatkan juga kematangan kita.. mcm cis... makin lama kena peram, makin tinggi nilai kesedapan dia... mcm buah kelapa jugak, makin tua, makin byk santan... hehe


kak asyiq - betulll... rabun bukan bermakna tua kan. tapi saya memang dah nak masuk usia tua pun.. sedar diri sentiasa... ok lah tu...


ad - hahah... ada masa2 tertentu memang tk fokus dah.. nampak berlapis2 je... huhu. akan dicuba utk fokuskan diri. masalah sekarang ni, fokus yg tak fokus...


addy - tak beshlah pakai spek. nampak macho tu, mungkin lah... tapi mcm tak selesalah. sebab tu tgh dok fikir2 nak pakai contat lens je...

lilin 3 batang... saje je, nak mintak 3... kalau nak bagi byk pun tak pe. saya terina je. lilin aromatrepi yg bentuk cute2 tu pun saya terima jugak... hehe




lili11 - alahhhh, saya ngkau lah saya dah tua... hehehe


mellmerah - kita sama-sama dah tua... uhuk uhuk..


aie - haa, tulah dia. lambat lagi lah. wish awal-awal buat apa...

rimas kan pakai spek.. saya dah agak dah. sebab tu saya berkira2 nak pakai contat lens... ok tak.
letak lahhh... gambar cis kek tu. tak heran lahhh... selalu sgt dpt makan sama-sama tau - dgn org tu... heheheh...
lilin 3... tambah 0 tu tak betul aie.. tak betul... kena tambah 3 kat belakang 3 tu, baru betul...

bozzobattousai said...

bozzo tak leh pakai contact...mata berair...sesekali bermonolok nih bleh release tensen....