Tuesday, November 4, 2008

paling seronok di hari hujan... dan tag-tag juga

Aku ingin selalu menulis di bawah hujan... Ketika langit dan bumi bersih dari noda... Ketika jiwa terbebaskan dari duka dan bahagia...

Hujan turun, lebat. Berdiri di beranda, sambil merasakan dingin yang turut diruntuhkan langit. Bagaimana, langit gelap dan awan sarat, hitam pekat siap memperkosa kering bumi, atau nafas bumi menyalin bau hujan, semuanya bagai lekat di ingatan, mata dan hidung. Pinggirkan saja memori itu.

Sedikit nota dari email yg sempat dibaca:
"Cuaca buruk je akhir-akhir ni ye.."
Soalnya, kenapa hujan dikatakan cuaca buruk?
Berapa ramai di kalangan kita yang mengeluh bila hari hujan?
"Iskk, tak kering la baju kalau asyik hujan je..
"Alahai, hujan lagiii!!i
"Tiap-tiap hari hujan... susah la macam ni
"Payah nak buat apa-apa kalau hujan
"Tak boleh balik lagi, hujan!"


Hakikatnya, hujan itu rahmat. Bila hujan turun, rahmat dilimpahkan buat manusia. Sebab itu, Nabi pun pernah pesan, bila hujan turun, doa mustajab. Inilah masa untuk doa menjadi mustajab. Kenapa lepaskan peluang dengan keluhan sia-sia di saat pintu-pintu langit sedang terbuka?

Pernahkah terfikir, kenapa orang selalu bad mood bila hujan? Seolah-olah sinonim sungguh hujan dengan suasana muram/sedih. Kesian hujan... Tapi apabila matahari terbit.. ia bagaikan memberi tenaga...

Rupa-rupanya Allah turunkan hujan ADA SUKATAN. Baru hari ni kita tahu, bahawa Allah turunkan hujan lebat kat kita sekarang ni ada sebabnya, ada sukatannya. Kemudian, air tu akan disimpan di bumi.

Selama mana? Itu semua rahsia Allah


Hah.. ya... masih ada hutang tag yang belum dilangsaikan... hari ni. mari kita selesaikan ya...

Yg pertama tag dari AZZA...

Tag dia lain sikit... tak macam yang biasa-biasa dapat kena jawab soalan. Tapi lebih mudah tag sebegini. Tak perlu fikir panjang..

Ok... macam gini tagnya;-

Law & Order
1) Take a recent picture of yourself or take a picture of yourself right now.

2) Don't change your clothes, don't fix your hair...just take a picture.
3) Post that picture with NO editing.
4) Post these instruction with your picture.
5) Tag 10 people to do this...

inilah dia:

Aiseh... macam yg diberitahu utk tontonan sehari sahaja... so, dah tak de dah.. nak tgk jugak?? klik la kat sini

Sebenarnya gambar ni di shot malam tadi... tag ni pun stat buat malam tadi tapi tak sempat siap.. AZZA, dia mintak gambar saya dari sudut seorang designer.. hmmm itulah dia, dari sudut pandangan seorang designer yag tgh demam... hehehe..
Gambar tak ensem pasal tgh tak sehat.. lain kali kalau nak gambar ensem bagilah tag masa saya tgh sihat... ingat nak ambik gambar baru je. tapi ni dok kat opis... mende pulak org kata tetiba ambik gambar sendiri... oh ya... utk tontonan hari ini sahaja... esok... delete...

Berlatar belakangkan bilik tidor... semalam memang semalaman dok atas katil je..

Errr... ada mcm efect sikit ya. Tu lupa nak setting camera... tak pelah. boleh kenal lagi kan.

kena panjang kan pd 10 orang ya.. Rasa macam malas je nak bagi... tapi tag ni mcm senang je... saya pilih sorang jelah. sebab dia sekarang ni tgh kemaruk nak buat tag... saya pilih WEEN... heheh...
dan sorang lagi Cik YUYU... sebab dia tak de masalah nak buat tag jugak...
Ok AZZA... dah settle...

tag kedua dari cikgu Ween...

sebenarnya saya tak paham sangat kehendak soklan - Every question is referring to 1 person.
tapi tak pe. saya buat jugak... kalau salah pun, ween bukan boleh buat apa-apa. paling tak pun dia potong markah je...

soalannya:

1. What is the relationship of you and him/her?
Dia gelprend saya... he..

2. Your 5 impressions towards him/her.
- Sangat cantik
- Sangat penuh sopan santun
- Sangat pemurah
- Sangat lembut **tegas juga**
- Sangat baik.

3. The most memorable things he/she had done for you.
Errrr... byk jugak. Tah yah senarailah ya... malu pulak rasanya

4. The most memorable things he/she have said to you?
Dia kata saya dah makin kurus... **penting ke ayat macam ni ha***

5. If he/she become your lover, you will…
Tak nak... sebab saya dah ada yang nombor satu tu...

6. If he/she become your enemy, you will…
Tak tahu apa nak cakap. Mungkin saya akan jadi sawan selama 7 hari 7 malam... Dia sahabat baik saya dunia akhirat...

7. If he/she become your lover, he/she has to improve on…
Tak payah buat apa-apa dah... Dia pun lawa jugak...

8. If he/she become your enemy, the reason is…
errrr... nanti nak fikir sat...

9. The most desirable thing to do on him/her is?
dgn yg no. 1 tu ke?? Kawin lah... mende lagi...

10. The overall impression of him/her is…
Smart... segak... tinggi... ramai gak awek syok kat dia... tapi dia tak layan sebab sibuk kerja

11. How do you think the people around you will feel about you?
- ntah. Agaknya diorg suka kot kawan dengan saya... maklumlah selain dari bepekerti tinggi dan terpuji, saya ni boleh tahan jugak machonya... ***dish, dish. dushumm atas hidung**

12. The character of you for yourself is?
Berbudi bahasa... gituuuu...

13. On contrary, the character you hate of yourself is?
Ada masa, suka sangat terikut-ikut dengan perasaan...

14. The most ideal person that you wanna be is?
Seorang ustaz yg boleh memberi kuliah di surau pada waktu subuh... huhuhu... **dpt bangun waktu subuh tu pun di kira cukup baik dah... bagi kuliah konon***

15. For the people who care about and like you, say something about them.
Mekasih banyak-banyak... tanpa anda siapalah saya... -mcm artis pulak-

16. Ten people to tag:
Kita fikirkan kemudian ya...

17. Who is no. 2 having a relationship with?
- Farid... tunang dia...

18. Is no. 3 a male or a female?
Pompuan lah...

19. If no. 7 and no. 10 were together, would it be a good thing?
- bagus jugak... pasangan ideal.. sama2 lawa... suka. anak diorg mesti lawa jugak.

20. How about no. 5 and 8?
-Tak boleh... dua-dua pompuan... harammmmmm...

21. What is no. 1 studying about?
- tak studi dah... dia banker

22. Is no. 4 single?
- Tak... dia ada 2 orang aweks... pastu mulalah pening kepala mengadu mintak tolong selesaikan masalah aweks2 dia tu...

23. Say something about no. 6
- Dia seorang yang sangat baik... tak akan pernah jumpa sahabat sebaik dia kat mana-mana dah lepas ni....

Wokeh Ween ! Suda setel! Brapa markah mau kasik utk esemen nih? :P

13 comments:

azza_irah said...

mekasehhh2 ...kredit utk anda kerana sportingg...sb tu anda dipilihh...
tahniah...

axim said...

suka baca hasil tulisan anda..

a silent reader tapi teringin nak komen sebab suka ayat ayat pasal hujan tuh..

salam blogger

Sufi Idany said...

:) mmg abg chime ni sporting... ida pun tk leh jadi sesporting itu.... eheheh...

tag ween tu... fenin la :D

ptg ni ujan lebat ngat siap sekali ngan petir n guruh dentam dentum... takut.

i-chimera said...

azza - tak de lah spoting mana sgt... tapi sebab tugasan kan. buatlah jugak... malulah... letak gambar tu lama2 kat situ..

salam axim... silent reader yg bersuara juga.. hehe...

ida - ish!! apa yg spotingnya ida. biasa jelah...
hmmm memang fenin tag ween tu... suka je wat org fenin...

:: Cikgu Wiween :: said...

err..esemen kali nih kasi B+ psl ade buh gambo. Mengapa B+ saje? Psl gambo tgh demam. Benornye mau kasik B saje tp oleh sbb rambut lawo kasik laa B+. egegeggee :p *pinjam rambutttttt*

mau A kena buh gambo da x demam.Sila cuba lagik! kihkihkih

i-chimera said...

laaa... esemen gambar tu bukan ween punyalah... azza punya. mana boleh ween yg bagi markah... dah... dah tak mo cuba dah... b+ pun b+ lah...

:: Cikgu Wiween :: said...

ehem..sindrom kurang upaya mau mencoba suda melanda abg batmanku nih nampaknye. agagaggaa opsss..lupe plak tu x termasuk dlm esemen ween kasik. :p so, tolak laa jadik B balik. + tu dpt psl gambo. wakakakakka *gelak burok terselit jugak*

i-chimera said...

makin kedekut cikgu ni sekarang... bialah... pasrah ajelah dpt B pun... namun utk ku mencuba letak gambar lagi, tidak sekali-kali akan ku buat lagi...

:: Cikgu Wiween :: said...

hepp..jgn melawan ckp cikgu. camna UPSR mau lulus nih. sila letak gambo cicak paling comel! egegege :p

i-chimera said...

nehiiiii **bantahan murid derhaka***

:: Cikgu Wiween :: said...

murid x buleh merderhaka kpd guru. nehi kabhi nehi! :p

:: Cikgu Wiween :: said...

ehh silap. menderhaka bukan merderhaka *leceh beto laa kalo buat ayat skema nih*

cikyuyu said...

abg ku sayam! adk mu sudey wat lah tag niee.. haha! xperlu wat lagi yerkk..